Luftsmerter/mageknip

Snuppeluppe

Gift med forumet
Flere som er plaget av dette? Kan gravide bruke Lactulose? Fy fabian hvor vondt det er altså [&:] 

Hei, er bare inne på svangerskapssidene for å fiske etter litt informasjon.[:)] Når begynte luftsmertene deres? Etter dere hadde funnet ut dere var gravide, eller før?

Jeg har brukt noe som heter Duphalac, hvor virkestoffet er laktulose. Hjalp på, det... [;)]

Har samme problemet jeg og, kanskje jeg skal prøve det der Duphalac da, må man ha resept på det?

Nei, det er reseptfritt.

Takk for tipset, da skal jeg prøve Dupalach [:)]

Hvor på magen har dere vondt???? jeg har også det jeg kaller mageknip, men sånn mageknip har jeg hatt før i livet uten å være gravid. Kan få det hvis jeg ikke har spist for eks. Det er øvre del av magen, altså over navlen, og går kun bort når jeg ligger, må ligge opptili en time før det KANSKJE går over.
Nå har legen sagt at grunnen til at jeg har mageknip så ofte nå(hver dag) er fordi tarmene blir presset vissnok, Er sååå vondt, og ligger jeg ikke så forplanter deg seg langs siden og ryggen og til slutt bare knekker jeg sammen og må ligge. Noen som har det slik?????
Legen ga meg ikke noe tips hvordan jeg kan bli kvitt det, tror jeg bare må leve med det så lenge jeg går gravid, men er blitt sykemeldt 20&% da

duphalac og laktulose er akkurat det samme inholdet..
Den smaker visst veldig søtt, kan være lurt å blande den i drikke eller mat, du kan blande den inn i masse mat,bare du vet at du får i deg den mengden du skal ha..At du ikke tar det i en så stor porsjon at du ikke klarar å spise det!Det er helt ufarlig å ta det,alle kan bruke det.tilogmed spedbarn!
Anbefaler virkelig dette hvis en har problemer med magen..
[8|]

ORIGINAL: sas

Hvor på magen har dere vondt???? jeg har også det jeg kaller mageknip, men sånn mageknip har jeg hatt før i livet uten å være gravid. Kan få det hvis jeg ikke har spist for eks. Det er øvre del av magen, altså over navlen, og går kun bort når jeg ligger, må ligge opptili en time før det KANSKJE går over.
Nå har legen sagt at grunnen til at jeg har mageknip så ofte nå(hver dag) er fordi tarmene blir presset vissnok, Er sååå vondt, og ligger jeg ikke så forplanter deg seg langs siden og ryggen og til slutt bare knekker jeg sammen og må ligge. Noen som har det slik?????
Legen ga meg ikke noe tips hvordan jeg kan bli kvitt det, tror jeg bare må leve med det så lenge jeg går gravid, men er blitt sykemeldt 20&% da

sleit skikkelig med dette jeg også,føltes som om lufta satt fast i øverste del av magen...
jeg måtte bare la det gå over av seg selv,men prøv å hold deg unna "gass"- fremkallende mat (mais,løk,erter osv..)
sleit av og på med dette i en uke ca,nå spiser jeg hva jeg vil igjen... håper dere blir bedre snart...

Bedre å spise frukt og nøtter som er mer naturlig for magen enn å ta lactulose. Lactulose er jo ikke farlig men barna i magen har jo mer nytte av frukt som; kiwi, avokado, druer..
Den frukten får fart på magen.. I tillegg er det jo viktig å drikke godt.. 

biola hjelper godt på magen min! holder meg unna duphalac, tok det for moro en gang under utdanningen (sykepleier), og det hadde en voldsom virkning på magen i allefall! Jeg trodde forresten at man ikke skulle ta det tidlig i svangerskapet, men dette er noe jeg tror, ikke vet.

Laktulose kan man trygt ta når man er gravid, og kan til og med tas av småbarn.  (www.felleskatalogen.no - les selv [;)])Har kjøpt meg det, og det hjelper [:)]

SAS: Slik du beskriver er akkurat slik jeg har det for tiden!!!
Har hatt det slik noen ganger før jeg ble gravid også, men nå er det hyppigere. Den siste uken har det vært så ille at jeg har vært forsiktig med å legge planer på kveldene for det er nemlig på ettermiddagen/kvelden det begynner. Vet veldig godt hva du mener, og det er helt pyton! For meg er det å legge meg ned eneste løsningen. (Slik du også sier) Etter det kan det gå alt i fra 1/2 time til flere timer før det gir seg. Jeg håper ikke det varer i 6 måneder til for å si det sånn! [:'(]

Spis masse kiwi og mandarin.....det e reine medisinen...i tillegg:DRIKK MASSE VANN!!!!!!!!!!

[:)][:)]Linfrø er bra for treg mage. jeg blandet to spisesjer med dette i yougurt hver morgen. Har ikke hatt nor problemer enda..
Også finnes det en flaske med noen dråper på apoteket (og i pilleform) som heter MINIFORM. det er mot dannelse av gass. Den reduserer luftbobler og gjør så man ikke får luftsmerter. jeg vet ikke om d er noen restriksjoner for gravide men er jo en tanke å spørre hvis man er veldig plaget[:)][:)]

Hehe, tro meg jeg drikker MYE vann! Prøver å drikke 2-3 liter til dagen. Og frukt går det også mye av. Det virker rett og slett som om tarmene jobber tregere enn før, og det er spesielt hvis jeg er kjempesulten før jeg får spist jeg får vondt. Men når det er sagt, så skal jeg ikke klage!! Det er mange andre gravide som sliter med mye verre ting, så luft i magen skal jeg alltids tåle!!! [:)]

Det er heilt riktig at tarmene jobber saktare enn vanleg. Eg klippa dette frå sidene til BV:

"Fordøyelsesplager
Monica Moland 

Mange gravide føler seg oppblåste og plages av treg mage. Men dette er faktisk positivt for barnet ditt! Likevel finnes det knep for å få fart på fordøyelsen!

Både hormonene østrogen og progesteron gjør den glatte muskulaturen i hele kroppen din slappere. Dette skjer også i fordøyelseskanalen. Derfor kan maten av og til passere langsommere gjennom systemet, og du føler deg oppblåst.
Dette er positivt for barnet ditt. Det langsomme tempoet fører nemlig til at næringsstoffene suges bedre opp fra blodet ditt og går videre til morkaken og til barnet. De slappe musklene i tarmveggen gir dårlig fart i bevegelsene som skyver maten videre. Suges det i tillegg opp mye vann under den langsomme passasjen i tykktarmen, vil avføringen din kunne bli hard og tørr.
Hvis du er plaget av treg mage, er det lurt å spise mye fiber (i form av grovt brød og frukt og grønnsaker), rikelig med drikke og mosjon. Drikker du vann slipper du unødige kalorier. Vann renser dessuten kroppen din for avfallsstoffer. Et godt råd: " Gå ikke forbi en kran uten at du stopper å drikker."

ÅåååååH! husker det såååå godt! Hadde helt vilt vondt i magen! Luftsmerter og mageknip. trodde jeg skulle krepere en stund. Heldigvis gikk dette over etterhvert.... håper det gjør det for deg og[:)] 

Back
Topp