Luftbårne bakterier - muselik

Fuglen

Elsker forumet
Tidenes merkeligste spørsmål:

har en (møkka)katt som har tatt med mus inn som her har dødd på de merkeligste steder. Blant annet en mus rett ved passet mitt og _alle_ de viktige skolepapirene mine. En annen mus har dødd en meter fra min 10-måneder gamle babys lekekurv. Resultatet er derfor at alt lukter DØD. Det jeg lurer på er: om jeg får vekk lukta fra dette, er det fortsatt helseskadelig? Tenker da egentlig først og fremst på skolepapirene, alt annet kan jo erstattes, men vil jo ikke risikere noe... 

Luktmessig så prøver vi lufting ute, så skal vi legge alt i en stor boks med kaffegrut, eddik og eple - visstnok bra luktefjernere alle tre. Så får vi se.... 

Ser dere ikke at katta har dratt det med inn da eller?

Har dere katteluke ville jeg stengt den...

Papirene går det sikkert bra med, men de lekene som er vaskbare hadde nok fått seg en runde i vaskemaskin i allefall.

~Mummimamma~ skrev:
Ser dere ikke at katta har dratt det med inn da eller?

Har dere katteluke ville jeg stengt den...

Papirene går det sikkert bra med, men de lekene som er vaskbare hadde nok fått seg en runde i vaskemaskin i allefall.

Hadde vi sett det, så hadde vi fått ut musa før ;) Katteluka blir ikke stengt, det er ikke aktuelt.  Har forøvrig fått bjelle på katta nå, og regner med det skal gjøre det litt vanskeligere å jakte. 

Ingen av lekene er vaskbare, dessverre. Det jeg lurte på er om bakteriene er luftbårne - ergo om papirene og lekene er fulle av "muselikbakterier", selv om de ikke har vært fysisk i kontakt. 

Kan du ikke vaske ting, så frys det. De aller fleste bakterier dør ved frysing. La tingene ligge i fryseren i to-tre døgn så er du nok sikker.

Godt du sa det! Har gjort det med lekene allerede (hadde det i fryseren i to uker), men lukten er der like mye fortsatt - da er det kanskje ikke nødvendigvis sammenheng mellom bakterier og lukt? 

Aner ikke, men om lekene til min unge hadde luktet muselik etter så lang tid ville jeg kvittet meg med dem altså :S 

Evt. ring på et legekontor eller til HS og høre?

Back
Topp