Luciafeiring i barnehagen - er dette vanlig?

tiia85

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg er vant til at alle barna skal ha hvit skjorte/kjole og være med på det som skjer.

I den bhg min snart treåring går i skal de som er over tre år ha drakter og gå til sykehjemmet over veien. Det er forsåvidt greit nok at ikke alle er med på det. Men senere på dagen er det Luciakaffe med alle foreldrene. Her skal de yngste være med, men uten å ha drakter/glitter/lys.

Har erfaring fra to andre barnehager i to ulike landsdeler hvor alle barna har vært med på alt som har vært på programmet den dagen, så jeg lurer litt på hva som er normal praksis rundt omkring.

Her har de luciafeiring, men ikke hørt noe om at de skal ha klær med seg.

Hos oss er det på morgenen. Alle har hvitt på seg, også de minste barna.

Hos oss skal de største (4- og 5-åringene) ha lucia-konsert. Vi skal i kirken for å høre på dem klokken 16.30 :)

I bhg te småen, er det bare de eldste som har hvitt på seg og går til de andre avdelingene.

Barnehagen vår er de eldste 4 år. Så her har de hvitt på seg og spiser luccekatter :) men går ikke i noe tog da ingen av barna bryr seg om det enda. Så vi kan komme å spise en bolle på morningen.

Her har alle hvitt på seg. Skal se på frøkna på 16 mnd i ettermiddag :)

I en barnehage jeg jobbet i gikk 5 åringene til sykehjemmet med lussekatter og sang. De gikk rundt i barnehagen og delte ut boller men ingen foreldre. Hvor jeg jobber nå inviterer vi foreldrene. Men i år ble det tungvint så ble ingen ting i år.i min sønn sin barnehage på småbarn. Var det frokost og de store kom inn og sang

Her er det kun storbarnsavdelingene som går i tog rundt barnehagen, men alle feirer sammen med lussekatter osv :)

Hos oss er det kun førskolebarna som skal ha på hvite klær, også går dem luciatog på bolig for utviklingshemmede :) I bhg får alle lussekatter.

Kun de eldste som går i hvitt og går i tog hos oss. Minsten står med oss og venter på lussekatter :p

Slik var det i den andre barnehagen eldste gikk i, altså det var kun skolestartere som hadde på hvite kølle og gikk i tog. Men i barnehagen da. Like greit det altså, for toget kan bli veldig langt og det er trangt med fullt av foreldre tilstede. Og det er gjerne bare de eldste som synger allikevel. Men jeg pyntet min gutt, men hvittlaken med glitterbelte og glitter i håret. Tenker at alle kan pynte seg. Jeg hadde også hvit skjorte og glitter i håret når jeg var der å så på og spiste lussekatter :)

Der jeg jobbet før så gikk alle i barnehagen kl 8. Og så dro skolestarterne å gikk på eldrehjemmet etter lunsj.

Her blir de oppfordret til å ha med lys og hvitt tøy, men ingen "tvang" om noen av delene :)

Her går alle avdelingene. Kom nettopp hjem fra Luciatog. Alle hadde hvite klær og glitter. Vi fikk varm saft og lussekatter :)

Her bruker alle lucia "kjole" og bånd i livet. Jentene har glitter i håret og guttene lager stjerne hatter:)

Det er kun 3-4 åringene som har hvite klær i vår barnehage. De går i tog til de andre avdelingene

Back
Topp