Lovendring vedtatt ved uttak av 80% fra 01.01.2019

Dette er triste saker. At vi ikke kan bestemme dette selv er jo helt feil. Og tenk på de fedrene som ikke kan ta ut 19 uker. Heldigvis kan mannen min det, men allikevel. 100% er uaktuelt for oss nå, fordi da får han en unge som ikke spiser nok fast føde. Det er faktisk helt umulig å komme opp i de mengdene på en måned (fra 6 mnd) som er nødvendig for at han ikke skal sitte med en hylende og sulten unge fordi puppen er med mamma på jobb. Vi hadde 100% sist, og da gikk det sånn ca greit fra ungen var 9,5 mnd. Noe tidligere hadde aldri gått!
 
Jeg skjønner ikke helt.. Er det bestemt nå? Jeg så på den siden for noen dager siden selv, og da stod det at det ikke var helt avklart. Men det står nå at saken er avsluttet? At de er enig om at far blir å ta 19 uker ved 80?
 
Jeg skjønner ikke helt.. Er det bestemt nå? Jeg så på den siden for noen dager siden selv, og da stod det at det ikke var helt avklart. Men det står nå at saken er avsluttet? At de er enig om at far blir å ta 19 uker ved 80?
Ja, NAV svarte meg at det er besluttet i dag :( Far og mor får 19 uker hver ved 80% uttak
 
Dette er triste saker. At vi ikke kan bestemme dette selv er jo helt feil. Og tenk på de fedrene som ikke kan ta ut 19 uker. Heldigvis kan mannen min det, men allikevel. 100% er uaktuelt for oss nå, fordi da får han en unge som ikke spiser nok fast føde. Det er faktisk helt umulig å komme opp i de mengdene på en måned (fra 6 mnd) som er nødvendig for at han ikke skal sitte med en hylende og sulten unge fordi puppen er med mamma på jobb. Vi hadde 100% sist, og da gikk det sånn ca greit fra ungen var 9,5 mnd. Noe tidligere hadde aldri gått!
Kunne ikke vært mer enig. Sånn stortingsdamer kan ikke Ane hva brystmating vil si :eek:
 
Jeg tar 100% og legger av 20% hver måned slik at jeg kan ta 10 uker ulønnet. 80% av mannens lønn i 19 uker er uaktuelt for han
 
Men altså. Er far nødt å ta 19 uker? Kan ikke noen av disse gis til mor liksom!!??
 
Men altså. Er far nødt å ta 19 uker? Kan ikke noen av disse gis til mor liksom!!??
Jepp, han må da dem.
Nei, hvis han ikke tar dem så får ingen dem.

Edit: så ikke underforum før nå :hilarious:
 
Kunne ikke vært mer enig. Sånn stortingsdamer kan ikke Ane hva brystmating vil si :eek:
Og for dem funker kanskje ammefri kjempefint, fordi de er mye mer tilgjengelig i løpet av arbeidsdagen. For mange andre må man ha ammefri kun i begge ender av vakta, men for de som jobber skift fungerer det dårlig! Vi har ti timers vakter på det meste. Og med tre kvarters reisevei i tillegg, så sier det seg selv at det blir lenge mellom ammingene for en baby som ikke tar flaske (veldig mange babyer tar ikke flaske). Mannen kan ikke komme innom jobben min i løpet av arbeidsdagen pga den jobben jeg har, det er helt umulig.
 
Min andre datter nektet å smake fast føde før hun var 10 mnd. Jeg begynte med smaksprøver da hun var rundt 5 mnd, men alt gikk rett ut før hun ble som sagt 10 mnd. Så her var det fullamming til hun begynte å smake såvidt på mat. Mye amming på natt. Jeg hadde 2 timer ammefri hver dag, men var ikke hver dag jeg fikk benyttet meg av det pga at jeg innimellom må reise i jobben min. Det var en veldig stressende tid, og jeg vil ikke ha det sånn igjen verken for barnet mitt eller meg. Har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd.. Så denne gangen blir det uttak av ferie samt noen mnd med ulønnet. Blir så sint av at de setter likestilling foran barnets beste!!
 
Jepp, han må da dem.
Nei, hvis han ikke tar dem så får ingen dem.

Edit: så ikke underforum før nå :hilarious:
Men det er bare hvis mor tar 80%? Nå må ialefall jeg ta 100%, og da skal vell ikke far ha 19? Eller er det 19 uker uansett:bored: blir aldri klok på dette tror jeg
 
Det her er helt hinsides! Det går faktisk ikke rundt for oss her hjemme når det blir sånn! Jeg blir rett og slett forbanna. Ser ikke noe som helst postitivt i dette.. far vil ikke være hjemme så lenge, jeg har lyst å amme lenger og har absolutt ikke mulighet for ammefri og barnet har godt av morsmelk og det anbefales at det skal den få frem til 1 år.
 
Det her er helt hinsides! Det går faktisk ikke rundt for oss her hjemme når det blir sånn! Jeg blir rett og slett forbanna. Ser ikke noe som helst postitivt i dette.. far vil ikke være hjemme så lenge, jeg har lyst å amme lenger og har absolutt ikke mulighet for ammefri og barnet har godt av morsmelk og det anbefales at det skal den få frem til 1 år.
Helt enig med deg! Mannen også kvier seg for bare tanken på å gå hjemme så lenge.. Og jeg er helt med deg på det med amming! Utrolig trist dette.. Skjønner ikke hvordan de kan bli enig i noe som dette engang
 
Helt enig med deg! Mannen også kvier seg for bare tanken på å gå hjemme så lenge.. Og jeg er helt med deg på det med amming! Utrolig trist dette.. Skjønner ikke hvordan de kan bli enig i noe som dette engang

Blir så sint at min første reaksjon er å sykemelde meg etter permisjonsslutt da slik at jeg kan amme min 8 mnd(!) gamle baby noen uker til. Samt spe på med ferieuker. Så får vi håpe at mini får plass i barnehage fra 12 mnd slik at far slipper å gå hjemme å deppe i nesten 5(!) mnd i strekk.
 
Sniker.

Det er jo bare å ta 100% dekning og sette av penger til et par mnd. ulønnet, da må far bare ta 15 uker :)

Poenget mitt er at det skal være unødvendig å måtte trikse slik for å få hverdagen til å gå opp. Hos oss hadde far vært mer enn nok fornøyd med å ha 8 uker permisjon, da å være borte fra jobben lenger enn det gir negative konsekvenser for han. Høres ut som om det må bli noe slikt som du skriver for å strekke det ut lenge nok. Blir irritert av hele greia når jeg faktisk ikke har møtt et eneste menneske som synes dette er en god ide, inkludert fagfolk som jobber med spedbarn, babyer, ernæring, og foreldre. Den dagen mannen min kan føde barna og amme, skal jeg heller slå et slag for likestiling på denne måten. Noen ganger så skal det faktisk ikke være likt mellom kjønn.
 
Back
Topp