Lov å grave i andres sin søppel?

Amorosa skrev:
Vi bor i rekkehus i borettslag, og 12 boenheter (2 rekker) har felles søppeldunker. 2 store til resavfall, 4 til papirsøppel, 1 til glass/metall  og 1 til plast. Den til plast er relativt ny. Plutselig sto det en lapp på plastdunken fra søppelfolkene (de som tømmer) at de ikke tok med seg plastsøpla, for noen hadde kastet feil (ting som ikke var plast), og dette måtte vi rydde opp i selv før de tok det med seg. Det gikk ut et skriv til alle om å møte opp på "dugnad" or å rydde opp, vi var ikke hjemme på dette tidspunktet, men de som kunne, møtte opp. Det viste seg at noen hadde kastet bleier i plastsøpla (!!!), og vi fikk spørsmål om det var oss, siden det bare var oss og en leilighet til som hadde bleiebarn. Oss var det i hvert fall ikke!! Det var den andre småbarnsfamilien, og de sluttet å gjøre det etter dette!!

Kan dere ikke gjøre noe lignenende? Samle alle som kaster søpla si der, for det er vel ingen som er interessert i å betale ekstra?? Ellers hadde jeg prøvd å snakke med de andre som bor der, om hvem det er som setter igjen sekkene, det er helt sikkert noen som vet hvem det er (utrolig hva enkelte får med seg om naboene skal du se!), og kanskje de som gjør det ikke har lest skrivene som har kommet? Jeg ville i hvert fall prøvd det før jeg hadde begynt å grave i søpla til noen andre... Hva som er lov eller ikke vet jeg ikke, men kan ikke tro du blir arrestert. Jeg regner med den ikke står på privat eiendom, men borettslagets fellesarealer?

Her tar de forresten heller ikke med seg ekstra søppel som står ved siden av de dunkene (f.eks svarte søplesekker). Til jul får vi spesialposer til julepapir, og de tar kun med seg disse på bestemte datoer...

Vi har en veldig aktiv gruppe på Facebook der de fleste beboerne er veldig engasjerte, men det er dessverre ingen som har sett noen kaste søppel feil uten at vedkommende, har blitt konfrontert med en gang. Det er mulig de som bor der ikke har lest skrivene ja, prøvde å banke på igår men lite hell. Hengte en lapp på dørene på rekkene som søppla lå hos, får håpe det hjalp :)

Hva med å legge inn dette forslaget til vaktmesteren da? Så slipper du å ligge å rote i en annen sin ekle søppel.. Så kan de som eier de svarte søplesekkene får de tilbakelevert på døra? :)

Sannheten skrev:

Amorosa skrev:
Vi bor i rekkehus i borettslag, og 12 boenheter (2 rekker) har felles søppeldunker. 2 store til resavfall, 4 til papirsøppel, 1 til glass/metall  og 1 til plast. Den til plast er relativt ny. Plutselig sto det en lapp på plastdunken fra søppelfolkene (de som tømmer) at de ikke tok med seg plastsøpla, for noen hadde kastet feil (ting som ikke var plast), og dette måtte vi rydde opp i selv før de tok det med seg. Det gikk ut et skriv til alle om å møte opp på "dugnad" or å rydde opp, vi var ikke hjemme på dette tidspunktet, men de som kunne, møtte opp. Det viste seg at noen hadde kastet bleier i plastsøpla (!!!), og vi fikk spørsmål om det var oss, siden det bare var oss og en leilighet til som hadde bleiebarn. Oss var det i hvert fall ikke!! Det var den andre småbarnsfamilien, og de sluttet å gjøre det etter dette!!

Kan dere ikke gjøre noe lignenende? Samle alle som kaster søpla si der, for det er vel ingen som er interessert i å betale ekstra?? Ellers hadde jeg prøvd å snakke med de andre som bor der, om hvem det er som setter igjen sekkene, det er helt sikkert noen som vet hvem det er (utrolig hva enkelte får med seg om naboene skal du se!), og kanskje de som gjør det ikke har lest skrivene som har kommet? Jeg ville i hvert fall prøvd det før jeg hadde begynt å grave i søpla til noen andre... Hva som er lov eller ikke vet jeg ikke, men kan ikke tro du blir arrestert. Jeg regner med den ikke står på privat eiendom, men borettslagets fellesarealer?

Her tar de forresten heller ikke med seg ekstra søppel som står ved siden av de dunkene (f.eks svarte søplesekker). Til jul får vi spesialposer til julepapir, og de tar kun med seg disse på bestemte datoer...

Vi har en veldig aktiv gruppe på Facebook der de fleste beboerne er veldig engasjerte, men det er dessverre ingen som har sett noen kaste søppel feil uten at vedkommende, har blitt konfrontert med en gang. Det er mulig de som bor der ikke har lest skrivene ja, prøvde å banke på igår men lite hell. Hengte en lapp på dørene på rekkene som søppla lå hos, får håpe det hjalp :)

Hvis de fleste beboerne er med i denne gruppen, og misliker dette problemet, så kan du vel gå ut i fra at det ikke er noen av de som setter igjen sekkene, så da er det jo bare å ta kontakt med de andre som bor der, er vel ikke så mange igjen da? Ogkanskje de andre som også er i mot dette kan hjelpe til med å kontakte de resterende husstandene? Lykke til!

@ Freyr Ja dette er helt klart en mulighet, men så fort dette blir kjent for beboerne, at noen går gjennom søppla deres, så vil de nok bare fjerne alt som avslører hvem de er vil jeg tro...

@Amorose Takk :)

Artig at det er sså mange her som syns det er helt greit at det flyter med søppelsekker i et borettslag.
Tenker dere hadde syns det hadde vært koselig å sitte ute å nyte solen,og se barna leke mellom søppla,en nydelig sommerdag. 

Jeg hadde blitt VELDIG sint,om jeg måtte sitte å betale for andres latskap.
Jeg ville nok ha gjort mye for å få en stopp på det,fy flate noe så sykt irriterende.

Daskepott skrev:
Jeg ville nok ha gjort mye for å få en stopp på det,fy flate noe så sykt irriterende.

Jeg er nok der nå jeg også ja :) Forbanna irriterende å måtte kjøre bort sin egen søppel og i tillegg betale for at andre skal få sin bortkjørt! Argh!
Å grave i andres sin søppel er ikke akkurat noe drømmesituasjon, men jeg graver nå i verre ting hver dag på jobb :p

Ett eller annet tiltak må iallefall iverksettes.
Det skal jo ikke være sånn at alle skal betale for et par personers latskap!

tror jeg hadde protestert ganske heftig om noen prøvde å prakke på meg regning for noe jeg ikke hadde gjort.

Nå bor ikke jeg i et borettslag, så jeg vet ikke hva som er lov/ikke lov. Men det høres jo litt rart ut at de kan straffe alle, utenat de iallefall forsøker å finne ut hvem de skyldige er.
Min bestefar har hengt opp overvåkingskamera. Kanskje det er en mulig løsning for en liten stund... sånn for å skremme bort de skyldige!?  :)

Sannheten skrev:

Daskepott skrev:

Jeg er nok der nå jeg også ja :) Forbanna irriterende å måtte kjøre bort sin egen søppel og i tillegg betale for at andre skal få sin bortkjørt! Argh!
Å grave i andres sin søppel er ikke akkurat noe drømmesituasjon, men jeg graver nå i verre ting hver dag på jobb :p

Skjønner deg godt.
Dessuten finnes det da hansker,såpe og diverse.

Nei,jeg hadde nok muligens vært truende til det samme ja.
Eller hengt opp en en lapp,med en skarp tone,om at man har funnet ut HVEM som ikke står for sitt eget søppel,og at personen blir nødt for å etterbetale alt som er blitt kjørt bort så langt,om det ikke blir ryddet opp i.

Freyr skrev:
Ett eller annet tiltak må iallefall iverksettes.
Det skal jo ikke være sånn at alle skal betale for et par personers latskap!

tror jeg hadde protestert ganske heftig om noen prøvde å prakke på meg regning for noe jeg ikke hadde gjort.

Nå bor ikke jeg i et borettslag, så jeg vet ikke hva som er lov/ikke lov. Men det høres jo litt rart ut at de kan straffe alle, utenat de iallefall forsøker å finne ut hvem de skyldige er.
Min bestefar har hengt opp overvåkingskamera. Kanskje det er en mulig løsning for en liten stund... sånn for å skremme bort de skyldige!?  :)

Jeg betaler ikke regningen med glede, men forstår samtidig at søppla må bort og at styret gjør det de kan for å få bukt med problemet :(
Overvåkningskamera hadde kanskje vært noe ja ;)
Nå har jeg vært ute og sortert 6 søppelsekker, og ikke en eneste en hadde noe personlig i... *Utspekulerte tullinger*

Haha.. typisk! :P

Håper du finner ut at det. Men kamera med overvåkning er jo en mulig løsinng for en liten periode. :) enten så finner man jo ut hvem det er, eller så gir de seg :)

Fy søren, så forbanna irriterende ja! Jeg hadde ikke funnet meg i å måtte betale for andres latskap heller!!

Hadde sendt en mail til styret umiddelbart, om at dette er ett problem det er nødt til å bli tatt tak i.
De som holder på, vet tydeligvis godt at de er skyldig. Siden du ikke finner noe etter å ha lett i 6(!) søpplesekker..! De kan jo ikke holde på slik, de får ta ansvar for egen bortkjøring om de klarer å fylle opp søppeldunken på så kort tid, eventuelt leie seg en container for byggmaterialene.
Vi bor også i rekkehus i borettslag, og samlet all søppel i hagen mens vi pusset opp. Når vi var ferdige leide vi en container! Kunne aldri ha falt meg inn å satt x antall søpplesekker ut i veien til søppelbilen. Det blir jo ikke akkurat lite heller, når man pusser opp!!

Går det ikke an å legge en lapp i postkassa til naboene eller noe og be om at de tar ansvar for sin egen søppel? Tenker alle de som er i samme situasjon som deg er like irriterte og sikkert støtter at det blir en slutt på det. Men kanskje greit å prøve den metoden før du står og vifter med vedkommendes søppel i ansiktet dems...

Back
Topp