Lov å grave i andres sin søppel?

Sannheten

Forumet er livet
Jeg bor i borettslag med rekkehus på 5 enheter i hver, og vi er plaget av at søppla flyter. Øras har bestemt at de ikke tar med seg søppel som er i sorte søppelsekker, disse blir derfor kastet ut og lagt ved siden av dunkene til sortering. Vi har en vaktmester som etter en tid tar seg av søppla, men da fakturerer han selvfølgelig også borettslaget for bortkjøring. Vi har fått veldig mye info om dette fra styret, det er ren latskap fra vedkommende sin side da vi kan levere søppel gratis 4 kilometer unna, og alle er VELDIG klar over hvor mye det koster å få det bortkjørt.
Derfor lurer jeg nå på, kan jeg lete gjennom andres sin søppel og se om jeg finner post for så å konfrontere vedkommende? Er mulig jeg har sett for mye på tv, men har fått for meg at det ikke er lov... Noen som vet?

mener du det eller??? herregud ass..

AHAHAHHAHAHAH herregud beklager ass men .. grose.... trokke du kan det...

Men, om dere kan levere det gratis 4 km borte, hvorfor kaster dere det ikke bare der selv da, så slipper dere faktureringen?

Hadde aldri gått gjennom søppelet til andre av en slik grunn nei :/

Kan ikke tro at det er ulovlig? Det er jo noe vedkommende har kastet og dermed ikke eier lenger, så hva som skjer med søpla etterpå er det få som tenker på...

emoticon

@ reidis Veldig bra svar, tusen takk for det!

@ utspyttaLaban Tror ikke du har lest innlegget. Øras tar IKKE med seg sorte søppelsekker noe visse naboer driter i, derfor må vaktmester kjøre bort disse og sender regning til borettslaget. Jeg er hverken interessert i å fortsette å betale for at andre skal få kjørt bort søppla si eller kjøre det bort for de. Jeg er bare ute etter å finne ut hvem som er skyldig.

@ mamma2012 Er enig med deg, men kanskje mest fordi det passer meg sånn ;)

haha da har folk lite å gjøre om dagen altså!

Ble usikker siden det er et borettslag,men jeg tror ikke det hadde vert lov om jeg lå i bossdunken til naboen her.Den er jo ikke min.

Kosinus skrev:
haha da har folk lite å gjøre om dagen altså!

Ble usikker siden det er et borettslag,men jeg tror ikke det hadde vert lov om jeg lå i bossdunken til naboen her.Den er jo ikke min.

Du mener at jeg har lite å gjøre siden jeg prøver å spare meg selv og naboene mine for mange tusen i ekstrautgifter hver måned? Ja vettu at da har jeg lite å gjøre.

Og det er ikke snakk om å ligge i "bossdunken til naboen" heller, men om du ikke fikk det med deg første gangen så får du det sikkert ikke med deg nå heller.

Det er jo sånn privatdetektiver jobber. Roter i søpla til andre ;)
Mulig at du ikke blir populær hos naboene, men du kommer nok ikke i klammeri med loven

Dramadama skrev:
Det er jo sånn privatdetektiver jobber. Roter i søpla til andre ;)
Mulig at du ikke blir populær hos naboene, men du kommer nok ikke i klammeri med loven

@Dramadama Takk for svar :) Tror de eneste som har noe imot det er de jeg graver i søppla til, de andre er nok bare glad til for at noen tar på seg drittjobben det vil bli, men da slipper vi forhåpentligvis snart de kjipe regningene fra vaktmester :)

Tror du kan fint sjekke det, tviler på at politiet hadde brydd seg stort hvis det ikke var lov heller. 

du får ta med deg kamera og stille deg bak søpledunkene til naboene kommer og skal kaste søpla si. så får du bilde av den/dem som bruker svarte sekker å.

så utrolig plagsomt da:/ ta en tlf til politiet for å sjekke du;)

heleneT skrev:
Nei.du kan ikke grave i andre sitt søppel.

Alle de andre har "synset" og "trodd" og "regnet med" at det er greit. Er det noe grunn til at du så bastant svarer "Nei"?

Da vi hadde "søppelproblemer" i det borettslaget vi bodde i for en god stund siden, så skrev styret etter en stund at om ikke søppeltullet sluttet, så ville de gå gjennom søpla og finne ut hvem som stod bak, og den eller de som var ansvarlige ville få regningen for ekstrautgiftene.

Kanskje du kunne hørt med styret om de kunne sendt ut en sånn advarsel?

Hva med å ta dette opp med styret..og få de til å sende ut lapp til alle sammen? 

Tror jeg heller da kanskje ville sneket meg rundt og sjekket HVEM som kaster de svarte sekkene!! i stedet for å faktisk "grave" i søpla..hehe

Kan jeg bare spørre hva som er så galt med å kaste i søppelsekker? Hvorfor tar de det ikke med seg? Merkeligste jeg har hørt på lenge...

Vi bor i rekkehus i borettslag, og 12 boenheter (2 rekker) har felles søppeldunker. 2 store til resavfall, 4 til papirsøppel, 1 til glass/metall  og 1 til plast. Den til plast er relativt ny. Plutselig sto det en lapp på plastdunken fra søppelfolkene (de som tømmer) at de ikke tok med seg plastsøpla, for noen hadde kastet feil (ting som ikke var plast), og dette måtte vi rydde opp i selv før de tok det med seg. Det gikk ut et skriv til alle om å møte opp på "dugnad" or å rydde opp, vi var ikke hjemme på dette tidspunktet, men de som kunne, møtte opp. Det viste seg at noen hadde kastet bleier i plastsøpla (!!!), og vi fikk spørsmål om det var oss, siden det bare var oss og en leilighet til som hadde bleiebarn. Oss var det i hvert fall ikke!! Det var den andre småbarnsfamilien, og de sluttet å gjøre det etter dette!!

Kan dere ikke gjøre noe lignenende? Samle alle som kaster søpla si der, for det er vel ingen som er interessert i å betale ekstra?? Ellers hadde jeg prøvd å snakke med de andre som bor der, om hvem det er som setter igjen sekkene, det er helt sikkert noen som vet hvem det er (utrolig hva enkelte får med seg om naboene skal du se!), og kanskje de som gjør det ikke har lest skrivene som har kommet? Jeg ville i hvert fall prøvd det før jeg hadde begynt å grave i søpla til noen andre... Hva som er lov eller ikke vet jeg ikke, men kan ikke tro du blir arrestert. Jeg regner med den ikke står på privat eiendom, men borettslagets fellesarealer?

Her tar de forresten heller ikke med seg ekstra søppel som står ved siden av de dunkene (f.eks svarte søplesekker). Til jul får vi spesialposer til julepapir, og de tar kun med seg disse på bestemte datoer...

Labambie skrev:
Kan jeg bare spørre hva som er så galt med å kaste i søppelsekker? Hvorfor tar de det ikke med seg? Merkeligste jeg har hørt på lenge...

"Søppelsorteringsanlegget til husavfall her i kommunen er ikke stor nok til fulle sorte søppelsekker" ble vi informert om for et år siden og styret har sendt ut informasjon siden. Det kan også ha en sammenheng med at alle leilighetene er oppussingsobjekter og det havnet veldig mye byggsøppel i store mengder i sekkene, noe som gjorde at dunkene ble fylt opp noen timer etter at den ble tømt.

Back
Topp