Lotusfødsel

HippieMamma

Flørter med forumet
Jeg vurderer sterkt Lotusfødsel, da jeg ser mange fordeler med dette for barnet, evt delvis Lotus hvis sambo blir vanskelig å overtale :p
Har noen her gjort det? Noen som vet hvordan sykehus og jordmor reagerer på dette?
Skal snakke med jordmor om det, men har ikke time før i februar… ;)

Tror personlig ikke at man kan få noe ekstra næring fra morkaken etter de første minuttene, årene tørker jo inn ganske fort. Om man lar navlestrengen være intakt i kanskje 10 minutter, så vil det ikke være noe mer næring som kan komme fra morkaken- slik jeg ser det. Men forstår at det gjerne finnes andre oppfatninger.

Ellers er et jo ikke noe tradisjon for å la morkaken henge på til den faller av etter flere dager, her i Norge, så da må du jo høre om sykehuset er villig til å tilrettelegge dette. Er jo også en infeksjons og bakteriefare med å ha morkaken liggende, så da må de akseptere det- om du ikke føder hjemme da.

Hehe, mener du det virkelig? Googla litt i sted og det såg egentlig litt ekkelt ut. Ha morkaken med seg i noen dager etter fødselen. Men du er tøff vist du gjør det.
Eneste jeg kunne ha tenkt meg er å la jordmoren (eller pappaen) vente noen minutter før hun/han kutter navlestrengen. Dem gjør det jo ganske kjapt etter fødsel.

Det er uaktuelt for meg. Har heller ikke hørt om det før nå. Leste litt om det, og så en lege som nevnte økt risiko for infeksjon. Ville jo ikke spist en biff som lå i romtemp. i et par dager, og vil heller ikke at en morkake skal være forbundet til barnet mitt og potensielt gitt barnet infeksjon. Men det er bare min personlige første tanke.

Har ei venninne i usa som har gjort det da hun fødet for noen dager siden. :) Barnet lå med strengen på koblet til morkaka som var tullet inn i et fint sjal til den falt av noen dager senere.

Jeg hører mye om at Lotus-barn er veldig rolige og trygge barn :) Jeg ønsker å gjøre det mest mulig naturlig for barnet mitt.

I noen kulturer så ser de på morkaka som en del av barnet når det fødes, og at det skal ha det ved sin side til det faller fra naturlig.

Faren for infeksjon på navlen går ned da det ikke er noe åpent der før det har grodd av seg selv ;)

Back
Topp