London!

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Jeg skal til London men aner ikke noe om plassen. Hvor bør vi bo? Hva bør vi gjøre? Hvor er det best å shoppe?
Fortell alt dere vet:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg skal til London men aner ikke noe om plassen. Hvor bør vi bo? Hva bør vi gjøre? Hvor er det best å shoppe?

Om du skal shoppe bør du gjøre der i Oxford Street, Madam Thousand er et museum med masse kjendis-voksdukker, det syns jeg var litt morro, ellers bør du jo se Big Ben og Buckingham Palace, da kan du jo bare hoppe på en sånn buss ;)

Altså, Oxford street er en fib habdlegate det, menxer jo veldig mye "vanlige" butikker der.. i sidegatene har man jo nye spennende butikkker også, men det er på Camden Lock Market (ikke sentrum av Camden altså, men selve MARKEDET som ligger i de gamle stallene) at du VIRKELIG får både utvalg, god mat, rare mennesker, myyyye klær (hvis man liker klær som ikke er 100% vanlige (her snakker vi egentlig alt fra t-shirts med morsomme prints, kjoler som er mere designpreget, vesker i ALLE former farhet og utførelser, og så får man jo selvfølgelig det mer ekstreme, som virkelig gotiske klær, gothounkcosv. Men er veldig morsomme å se på da ;) ) )

Det er fra Camden jeg har handlet noen av favorittplaggene mine de siste årene. Både sko og klær og vesker og notatbøker og tilbehør!!! :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Bare spør om du lurer på noe spess, bodde der i 5 år :)
Generelt sett er det penere jo mer sørvest u kommer og fattigere jo mer nord. Camden er feks nord og litt sånn grunerløkka aktig, litt fattig men med masse kunstnere osv og markeder

Hmm mente ikke at folk på grunerløkka er fattige altså :o

Ellers er jeg glad i shopping i covent garden og er du i regent/Oxford street området må du innom Hamleys og kjøpe leker :)

Så gøy at du skal til London :) Jeg elsker byen og nøt den til det fulle det året jeg bodde der. Bør ikke svare på denne tråden en gang, for jeg blir så giret!!! ;)

1. Hvor bør dere bo?

Som turist ville jeg bodd i zone 1 - det vil si i den mest sentrale delen av London. Vestre deler av London er kanskje det området som er mest "safe" - det er rolig og ryddig og lite "bråk" i motsetning til f.eks. Tottenham og Elephant&Castle, bare for å trekke frem noe. Sør-Øst og Nord ville jeg unngått. Velg gjerne områdene rundt Hyde Park Victoria, Kensington, Marble Arch, Chelsea, St James Park... Earls Court og Hammersmith er litt lengre borte fra smørøyet, men det går undergrunnsbane og buss ofte, så det er i grunn ikke så ille. :) Har selv bodd på hostell i Noel Street like ved Oxford St og ved Euston, samt på St Giles hotellet rett ved Tottenham Court Road og Oxford Street. Alle disse stedene var helt supre - men ekstra gøy var det å bo rett ved Oxford Street da.

Jeg har bodd på ordentlig i Camden/Islington, som er mer shabby. Lukter weed overalt og er mye bråk om kveldene..

2. Hva bør dere gjøre?

Ååååh, det er nok av ting å finne på du ;) Har du med barna eller reiser du bare med voksne?

Vel, på voksentur er utelivet i London noe av det beste i verden i mine øyne. Det kryr av puber med super stemning som serverer billig pubmat og alt av drikke. Jeg savner det, og anbefaler det derfor. Wetherspoons finnes flere steder og er kjempebillig! O' Neills (f.eks ved China Town) har nesten alltid Live Musikk - jeg digger stedet. I Camden er utestedene litt mer avslappa og rølpete enn nede i sentrum. Unngå nattklubbene like vest for Piccadilly Circus (Mayfair-området) så lenge du ikke kjenner en promotør som står for drinkene... ellers blir det sinnsykt dyrt å drikke der (men ofte er det kun gjesteliste som gjelder og uten at du er der, kommer ikke du inn heller)...

Se en musical et teaterstykke eller show. Det er en opplevelse <3 Jeg har sett mange. Kan anbefale We Will Rock You, Thriller, Jersey Boys, Lion King og Phantom of the Opera. Hvis du liker konserter kan du søke litt på nettet for tidsrommet dere er der, sjekk O2 Arena, Brixton Academy, eller generelt på Ticketmaster for å finne ut om det er noe verdt å få med seg. :)

London Eye hjulet er også hyggelig, gjerne om kvelden når det er mørkt ute. :) Big Ben er liksom symbolet på London og det er fint å spasere fra South Bank, over broen til Big Ben og opp til Trafalgar Square. Det er generelt koslig å vandre langs Themsen. På Sørsiden av elva mellom Waterloo (London Eye) til Tower bridge er det fredelig og fint å gå.

Kjøp Oystercard for å spare penger på buss og tube.

Med barn kan det være gøy å dra på akvariet i South Bank eller London Zoo i Regent Park. Ta en dobbeltdekker buss, undergrunnsbanen, sykkeltaxi, eller dra på et av byens mange museer. British Museum, Science Museum, London Transport Museum eller Natural History Museum for å nevne noen.. Lego Land og Thorpe Park ligger litt utenfor byen. Rainforest Cafè i Shaftesbury Avenue er gøy. M&M's har butikk på Leiceister Square.
Før jul er det alltid Winter Wonderland i Hyde Park med marked, karuseller, circus og isbane med skøyteutleie. Anbefales varmt! Det går også an å stå på skøyter i Summerset House ved the Strand (vanligvis, vet ikke i år)...
Mye gøy å gjøre altså! :)

3. Hvor er det best å shoppe?

London er et shopping mekka uten like. Oxford Street er fint. Mine favorittbutikker der er Top Shop, Miss Selfridge, New Look (fine og billige sko!!), River Island, Dorothy Perkins og Primark (billig, billig). Hvis du deler Oxford Street i 2 ved Regent Street finner du alle disse butikkene (-Top Shop) på begge sider av gata. Jeg foretrekker avdelingene mot Tottenham Court Road (øst). Du finner også de aller fleste på kjøpesenteret Westfield i Shepherds Bush (IKKE primark). Dette er et nydelig kjøpesenter som har ALT. Jeg "bodde" nesten der når jeg studerte på Roehampton. I Oxford Street er det større avdelinger av butikkene, men du må også regne enda flere folk, særlig mellom ca 13 og 18 og HELE helgen... Unngå Oxford Street på disse tidene du som hater køer.... ;)

Utenfor sentrumskjernen er det ganske shabby med unntak av vestlige deler, men i det minste kan du få en billig frisørtime eller manikyrbehandling - det får du ikke i de turistfyllte områdene ;)

Body Shop er myyyye billigere enn i Norge. Halve prisen på en del av varene. Bare et tips.

I Covent Garden er det mange fine små butikker :)

Mamas&Papas, Next og Primark har koslig babytøy. Finnes mange flere også, men jeg så ikke så nøye etter i den tiden jeg bodde der;) :p Hamleys og Disney Store er jo gøy for de minste.

Det finnes department stores som har veldig fine parfymerier blant annet, med en del veldig pågående selgere, men bare smil og si nei takk og gå fort forbi dem, så går det fint. På markedene gjelder der samme. Ser du noe fint på et marked (f.eks. i Camden) kan du prute. Si at du synes det du vil ha er litt for dyrt og selgeren foreslår alltids en "spesiell" pris for deg. De er greie sånn. :)

Dette ble langt, men jeg håper det hjalp litt på vei!!! Kjente jeg fikk lyst tilbake for en 3 dagers tur midt i uka (uten barn) ;) Spør gjerne hvis du lurer på noe. GOOOOD TUR!!! :D

PSPSPS: Unngå for alt i verden offentlig transport på ettermiddagen. Med varme klær i varmen på undergrunnstasjonen når en million andre presser seg inn på samme bane som deg, angrer du virkelig på at du dro ned dit. Det beste er å bo i gåavstand og GÅ hjem når du er ferdig å handle i rusjet - fremfor å bruke offentlig transport som er helt sprengt på den tiden!!!

Last edited:
Altså signerer mye over her. :-) Det beste er jo å bo sentralt. Dere bør også få med dere London Dungeon, kjempe gøy og skummelt!! (eg e en pyse, men klarte det fint), neste gang vil eg se musikal. Og shopping vil eg anbefale primark og Disney Store og mye mye mer. London er en fantastisk by!!:-)

MammaentilAiden oppsummerte det meste!
Bodde selv litt utenfor London i tre år.

Enig i å finne et hotell i sone1. Har blant annet bodd på hotell ved Marble Arch, og var veldig fornøyd med beliggenheten!

Om du liker marked, så kan jeg anbefale Portobello markedet i Notting Hill (stengt på søndager). I Portobello road ligger også Electric Cinema om dere vil slappe av med en film og vil ha et glass vin samtidig. http://www.portobelloroad.co.uk/local-attractions/

Om dere vurderer å dra på en musical, men det ikke er kjempenøye hva dere vil se, så kan dere kjøpe last minute billetter til en billig penge fra en ticket booth (i for eksempel Leicester Square eller Covent Garden).

For shopping vil jeg anbefale Regent Street (det er i denne gata Hamleys ligger).
Jeg liker også Canary Wharf shopping centre, men det ligger jo litt utenfor sentrum.

Camden town er jo en opplevelse.

Om dere er historieinteresserte, liker spøkelser, kjendisinteresserte eller bare vil se steder dere aldri ville funnet alene, så kan dere jo prøve london walks. http://www.walks.com/
Har vært på flere, blant annet Jack the Ripper, og jeg synes sånt er morsomt.

Og er man slitne i beina og bare vil sitte og slappe av men samtidig oppleve noe, så ta en av hop-on-hop-off-bussene. Da får du sett mange av turistattraksjonene uten å måtte slite seg ut med t-bane. :)

Og om du har barnevogn, så må du ikke finne på å ta undergrunn! Veldig få stasjoner som er handicap-vennlige. Ofte kjempelange rulletrapper, trapper hist og her og veldig fulle tog.
Om dere reiser uten barn og vil ta undergrunn, ta med vann!

Blir nesten litt rørt av de utfyllende svarene deres❤️ skal sette meg med ikveld. Og lese nøye igjennom alt.

Tusen tusen takk!

Er uten barn;) og ja mammaentilaiden. Jeg hater kø:P haha

Disse travel cardene, og oystercard. Hva er disse sone som de snakker om?
Jeg fant ut av det ;)

Men hva er best. Travelcard eller Oystercard?
Oystercard er jo påfyllingskort. Men utenom det er det vell det samme.
Vi skal være der fra torsdag til søndag. Så 7 dager kort trenger vi jo egentlig ikke. Men samtidig ser jeg for meg at det er stress å fylle på oystercardet? Eller tror dere 30pund vil holde på 3,5 dag?

I Covent Garden er det mange fine små butikker :)

Det er ingenting som er koseligere enn Covent Garden når det nærmer seg jul! Og da MÅ du innom cookie-"butikken" på hjørnet!

ELSKER London, drar gjerne på Primark og M&S, men liker også å bare gå og oppdage nye steder. Av alle ting likte jeg kjempegodt småbutikkene i gatenerundt Hyde Park Hostel, men de finner du overalt :)

Og så teater eller musikal!

Jeg fant ut av det ;)

Men hva er best. Travelcard eller Oystercard?
Oystercard er jo påfyllingskort. Men utenom det er det vell det samme.
Vi skal være der fra torsdag til søndag. Så 7 dager kort trenger vi jo egentlig ikke. Men samtidig ser jeg for meg at det er stress å fylle på oystercardet? Eller tror dere 30pund vil holde på 3,5 dag?

Hvis du føler du har råd til det, ville jeg bare kjøpt 7 dagers Oystercard. Fordi da slipper du å tenke på å fylle på kortet, og du kan reise nøyaktig så mye du vil innenfor zone 1 og 2 (sentrum) via buss, tog og undergrunnsbane, både dag og natt. Jeg hadde besøk av et vennepar fra Norge mens jeg bodde i London. De brukte kortet som kontaktkort. Og for dem gikk det virkelig ikke lang tid før de £20 var oppbrukt (de reiste også til og fra zone 3 da, men likevel...).

Og så kommer det an på hvor du ender opp med å bo. Bor du veldig sentralt i forhold til der du skal handle, går det helt fint å komme seg rundt til fots. Du blir kanskje litt sliten i beina etter en lang dag med trasking, men det går. Bor du rundt Hyde Park f.eks. og skal tl Camden eller Westfield i Shepherd's Bush bør du ta buss eller undergrunnsbane.

Hvilken flyplass reiser dere til/fra?

Hvis du føler du har råd til det, ville jeg bare kjøpt 7 dagers Oystercard. Fordi da slipper du å tenke på å fylle på kortet, og du kan reise nøyaktig så mye du vil innenfor zone 1 og 2 (sentrum) via buss, tog og undergrunnsbane, både dag og natt. Jeg hadde besøk av et vennepar fra Norge mens jeg bodde i London. De brukte kortet som kontaktkort. Og for dem gikk det virkelig ikke lang tid før de £20 var oppbrukt (de reiste også til og fra zone 3 da, men likevel...).

Og så kommer det an på hvor du ender opp med å bo. Bor du veldig sentralt i forhold til der du skal handle, går det helt fint å komme seg rundt til fots. Du blir kanskje litt sliten i beina etter en lang dag med trasking, men det går. Bor du rundt Hyde Park f.eks. og skal tl Camden eller Westfield i Shepherd's Bush bør du ta buss eller undergrunnsbane.

Hvilken flyplass reiser dere til/fra?
Reiser til Gatwik.
Tror det blir 7 dagers kort:)

Back
Topp