Lommepenger

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Er det noen av dere som gir barna lommepenger, eller som har tenkt tanken på å prøve? Jeg synes det er alt for tidlig, men mannen min har lyst til å prøve det ut. Får deres barn noe annet fast, f.eks. lørdagsgodt? Kjøper dere det uten dem da? Eller er de med på butikken og får forskjellig å velge i?
 
Nei, har ikke tenkt på lommepenger enda. Men hun var besatt av penger en stund, og da fikk hun en del kronestykker og utenlandske mynter å leke med. 

Vi kjøper ikke fast lørdagsgodt, men om vi handler på en lørdag, får hun velge enten et blad, kjeks eller bolle. Hun er ikke opptatt av godteri, bortsett fra kinderegg. Hun har fått et kinderegg av meg hver gang vi går til en sportsstue i skogen som ligger 5 km unna. 
 
Ikke faste lommepenger, men prøver å lære han å spare da han ønsker seg så mye. Så det hender jeg gir han noen mynter som "belønning" for småting og oppfordrer han til å samle de til ballmålet han har så lyst på :)
 
Noen slektninger har grundig forklart Felix konseptet med lørdagsgodt, så nå har han begynt å få fast. Han liker ikke søtt, så her har det mest gått i ostepop som vi bare har kjøpt inn. Tror kanskje vi kan begynne litt mykt med å la ham velge mellom noe, f.eks. snacks, blad eller en liten leke. Sparing til noe var lurt, får prøve det også.

Mannen min er blitt litt skremt fordi han har en bror som ikke er så god på økonomi, og som ikke forstår hverken prioritering eller sparing. Tror barna her blir nødt til å lære seg å styre penger selv fra de er bittesmå, men ennå er Felix der at han bokstavelig talt må telle på fingrene for å legge sammen 2+2. :P Ikke så lett å styre penger da.
 
Hun får ikke lommepenger enda nei, men hun er veldig opptatt av penger og har både lommebok og sparebøsse. Hun får noen ganger noen kroner av familie som hun legger i lommeboka. Er det sedler går de i sparebøssa :)

Om hun har med seg lommeboka i butikken er hun veldig nøye på hva hun skal kjøpe, og sløser ikke med pengene.

Hun får lørdagsgodt ja, gjort det noen måneder nå :) Noen ganger har vi kjøpt det inn på forhånd og hun får litt i en skål. Andre ganger er hun med i butikken og velger ut et par ting. Da er hun så fornøyd og sier at hun er heldig som fikk det :)


 
Ingen lommepenger her, men har vurdert det til eldstemann (han er 7 år) men vi har ikke blitt helt enige om oppgaver i forkant så nå har det gått litt i glemmeboken. Hver lørdag er de med meg eller mannen og handler å da velger de seg ut det goteriet de vil ha, innen rimlighetens grenser og da snakker jeg ikke penger men mengde ;)) ukas høydepunkt
 
Ingen ukepenger her heller enda. Det får ikke 6-åringen heller. Men vurderer å begynne snart, i hvert fall med 6-åringen.  Sofie er litt lita ennå synes jeg..

Her er det ingen lørdag uten lørdagsgodt! De får som regel en liten pose med smågodt hver.

 
Back
Topp