Proverpånummerto

Glad i forumet
Himmelbarn
Sommerfuglene
Novemberfnuggene 2023
Hei! Jeg har ei jente på 1 år. Før jeg var så heldig å «få» henne måtte jeg gjennom 2 x SA (før uke 7) og 1 x MA (uke 11).

Ønsker søsken til henne, men er LIVREDD for å måtte gå gjennom akkurat det samme igjen. Nå skal jeg jo ta vare på henne og kan ikke være så «utilgjengelig»

Noen som har gode råd eller kjenner til hvordan statistikken er i forhold til dette? Er det med stor sannsynlighet at jeg må gjennom alt dette på nytt? :(
 
Har ikke hvert igjennom så mange sa og ma.
Men hadde morkakeforløsning med nr 1 som endte i hastesnitt. Hadde XU som endte i haste operasjon å fjerning av eggleder. Nr 2 kom med armen over hodet som gjorde at han satt litt fast. Vi mistet nr 2 til kreft og da vi fant ut vi ville prøve på nr 3 ble det noen situasjoner i forsøket med SA. Da nr 3 satt fikk jeg bukspyttkjertelbetennelse. Å de var på tampen til ett nytt KS. Men slapp med skrekken og fikk en styrtfødsel i stedet.

Hvert eneste svangerskap har satt skrekken i meg. Å da jeg ble gravid denne gangen sa jeg det kun til de nærmeste. Å resten av verden, ink jobben fikk ikke vite noe før nå i uke 18. Men poenget mitt er. Det er verdt det! Alle bekymringer, forsøk, utfordringer. Når du endelig sitter der med verdens beste premie. Så er det verdt det.
:Heartbigred
 
Har ikke hvert igjennom så mange sa og ma.
Men hadde morkakeforløsning med nr 1 som endte i hastesnitt. Hadde XU som endte i haste operasjon å fjerning av eggleder. Nr 2 kom med armen over hodet som gjorde at han satt litt fast. Vi mistet nr 2 til kreft og da vi fant ut vi ville prøve på nr 3 ble det noen situasjoner i forsøket med SA. Da nr 3 satt fikk jeg bukspyttkjertelbetennelse. Å de var på tampen til ett nytt KS. Men slapp med skrekken og fikk en styrtfødsel i stedet.

Hvert eneste svangerskap har satt skrekken i meg. Å da jeg ble gravid denne gangen sa jeg det kun til de nærmeste. Å resten av verden, ink jobben fikk ikke vite noe før nå i uke 18. Men poenget mitt er. Det er verdt det! Alle bekymringer, forsøk, utfordringer. Når du endelig sitter der med verdens beste premie. Så er det verdt det.
:Heartbigred
Huff, du har virkelig fått gjennomgått :Heartred :Heartred :(
 
Hei! Jeg har ei jente på 1 år. Før jeg var så heldig å «få» henne måtte jeg gjennom 2 x SA (før uke 7) og 1 x MA (uke 11).

Ønsker søsken til henne, men er LIVREDD for å måtte gå gjennom akkurat det samme igjen. Nå skal jeg jo ta vare på henne og kan ikke være så «utilgjengelig»

Noen som har gode råd eller kjenner til hvordan statistikken er i forhold til dette? Er det med stor sannsynlighet at jeg må gjennom alt dette på nytt? :(

Vi mistet to ganger før vi fikk vårt første barn, men mistet ikke mellom nummer en og nummer to. Så historien behøver ikke å gjenta seg ❤️
 
Jeg mistet det som skulle bli nr 2 i MA nå i oktober. Kjenner på en enorm frykt for å oppleve det samme igjen, men frykten for at nr 1 skal bli enebarn er større, så må jo bare prøve… men fastlege har forberedt meg på at et eventuelt nytt svangerskap trolig kun vil føles jævlig, hvertfall de første månedene.
 
Jeg mistet det som skulle bli nr 2 i MA nå i oktober. Kjenner på en enorm frykt for å oppleve det samme igjen, men frykten for at nr 1 skal bli enebarn er større, så må jo bare prøve… men fastlege har forberedt meg på at et eventuelt nytt svangerskap trolig kun vil føles jævlig, hvertfall de første månedene.
Sa de noe om at du kunne ta tidlig kontakt for støtte? Siden du har stått i det før?

Fikk jo spesial oppfølgning sist, pga alle SA/MA, men aner ikke om det gjelder nå.
 
Hei! Jeg har ei jente på 1 år. Før jeg var så heldig å «få» henne måtte jeg gjennom 2 x SA (før uke 7) og 1 x MA (uke 11).

Ønsker søsken til henne, men er LIVREDD for å måtte gå gjennom akkurat det samme igjen. Nå skal jeg jo ta vare på henne og kan ikke være så «utilgjengelig»

Noen som har gode råd eller kjenner til hvordan statistikken er i forhold til dette? Er det med stor sannsynlighet at jeg må gjennom alt dette på nytt? :(
Kan ikke så mye om dette, men jeg tenker at kanskje kroppen din «husker» hvordan den skal gjennomføre et svangerskap som du opplevde med datteren din? At det kan bli lettere nå enn før du opplevde et fullgått svangerskap?
 
Sa de noe om at du kunne ta tidlig kontakt for støtte? Siden du har stått i det før?

Fikk jo spesial oppfølgning sist, pga alle SA/MA, men aner ikke om det gjelder nå.
Ja, jeg kan få komme til jordmor med en gang, og få oftere oppfølging enn vanlig der. I tillegg har jeg tilbud om oppfølging av terapeut hos psykisk helseteam i kommunen hvis jeg blir gravid igjen. Men det er ikke «bare» pga MA. Hadde en tøff fødsel med påfølgende dårlig behandling fra sykehuset da det viste seg at nr 1 hadde uoppdagede diagnoser.

Ville sjekket med kommunen de bor i hva de har av tilbud. Dessverre må man ofte jobbe litt selv for å få det man har krav på- men ofte har man krav på mer enn man vet/tror.

Ønsker deg all mulig lykke til!!
 
Omtrent alle jeg kjenner som har strevd med første barn, har blitt uventet raskt og vellykket gravid med nr 2! Jeg har selv både MA og flere SA bak meg før vi fikk jenta vår, og nå som vi snakker om barn nr 2 kjenner jeg på de samme følelsene som deg, men tar med meg denne erfaringen og håper og tro at det skal bli lettere en evt neste gang <3
Masse lykke til!
 
Omtrent alle jeg kjenner som har strevd med første barn, har blitt uventet raskt og vellykket gravid med nr 2! Jeg har selv både MA og flere SA bak meg før vi fikk jenta vår, og nå som vi snakker om barn nr 2 kjenner jeg på de samme følelsene som deg, men tar med meg denne erfaringen og håper og tro at det skal bli lettere en evt neste gang <3
Masse lykke til!
Tusen takk! Krysser fingerene for oss begge:Heartred
 
Jeg hadde en exu, en SA og et IVF-forsøk før nr 1. I tillegg hadde jeg et veldig tungt svangerskap med plager som gjorde at jeg var 100% sykemeldt fra veldig tidlig i graviditeten.

Så jeg har gruet meg veldig for å prøve på nr 2- både på grunn av IVF-prosessen, erfaringene med å miste, og den tunge graviditeten. Det er egentlig bare en serie med j… ting fram til barnet er ute, slik jeg ser det.

Samtidig ønsker jeg veldig at barnet mitt skal få et søsken. Så nå har vi prøvd aktivt på nr 2 i litt over 1 år. Har hatt 3 IVF-forsøk nå, en MA (før uke 12). Og nå er jeg - tilsynelatende - gravid igjen. Jeg skriver tilsynelatende, fordi jeg føler ikke at jeg er ‘ordentlig’ gravid før jeg får bekreftet at alt ser bra ut på ultralyd.

Men- poenget er: For mange av oss er det ikke enkelt å bli gravid, beholde eller komme seg fram til fødsel (eller gjennom fødsel for den del). For min del føles hvert forsøk som en russisk rullett- bare at det er flest sjanser for at man blir skutt, og en liten sjanse for at det går bra (og ‘bra’ vil si 9 forferdelige måneder før man får verdens beste premie).

Du må selv kjenne etter hvor mye du orker å utsette deg for. Men for meg føles det som om, nesten alt, er verdt det, hvis jeg ender opp med et barn til, til slutt. :Heartpink
 
Back
Topp