Livmortappen

Anonym89

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Min livmortapp er veldig veldig langt nede. Kjenner også åpen, den er ikke helt lukket. Åpningen er rett ned. Er 2 gangs gravid, men med keisersnitt og ikke fødsel.

Har lest at den skal være lukket og hard. Og vendt litt bakover. Hva kan dette bety? Bør jeg kontakte lege, eller er dette helt normalt? :S

Har akkuratt samme :) skal på tidlig ul i morgen 7+5 :) tenkte å spørre da, tenker at det kanskje er veldig individuelt :)

Har ikke dillet med den, men når den var så langt nede er det ikke til å unngå den.

Ehh, med mindre den stikker ut er det til å unngå?

Ja, spør legen.

Poenget mitt var at gravide ikke bør sjekke denne slik prøvere gjør, det kan irritere den og o vetstefall være veldig uheldig, og at man derfor normalt ikke har noen grunn til å putte fingrene slik at man kjenner den.

Spørr gjerne legen, men ikke vær overrasket om svaret er at dette kjenner ikke legen til (at den skal være bakover) og at du ikke bør berøre den.

Ja, spør legen.

Poenget mitt var at gravide ikke bør sjekke denne slik prøvere gjør, det kan irritere den og o vetstefall være veldig uheldig, og at man derfor normalt ikke har noen grunn til å putte fingrene slik at man kjenner den.

Spørr gjerne legen, men ikke vær overrasket om svaret er at dette kjenner ikke legen til (at den skal være bakover) og at du ikke bør berøre den.

Ja, er fult klar over det. Og har ikkje vert borti den før i går. Drev heller ikke å tok på den, men under sengekosen kommenterte han at den var veldig veldig langt nede.. Å da ble jeg så usikker.

Trolig helt ufarlig og ikke noe å tenke på, men snakk med legen du, så slipper du bekymre deg

• tett "lukket" (åpner seg i ukene/dagene/timene før fødselen)
  • "plugget igjen" av en slimpropp (den velkjente slimproppen som alle fødeklare leter etter)
  • "tørr", litt fuktig eller våt - veldig individuelt
  • lavt plassert i skjeden
  • kan være litt bakovervendt
  • blålilla i fargen
  • middels myk - på en litt spesiell måte - myk på "utsiden", men er hard like under "overflaten" (denne mykheten kan føles "fløyelsaktig")
    ........dette er ofte veldig vanskelig å kjenne forskjell på hvis man ikke har sjekket tappen endel sykluser og VET hvordan den er til vanlig. Den blir helt myk (og avflatet) når fødselen nærmer seg.
Sånn "skal" den være ved graviditet. Altså sitte lavt og KAN være vendt bakover :) Nå vet ikke jeg hvor godt kjent du er med livmortappen din, jeg er ikke sånn veldig godt kjent med min og syns det er veldig vanskelig å vite om den er lukket eller ikke.. Er du bekymret tar du jo bare kontakt med legen din, men det er sikkert bare normalt. Ingen kropper er like.

Utfra dette høres det helt normalt ut ja.

Jeg er relativt kjent med min, men har ikke sjekka siden rundt el

Altså, jeg vil tro at dette er helt normalt.
Både ved forrige graviditet og denne så kjenner både jeg og mannen det veldig godt under sengekosen i 1.trimester at livmortappen er langt ned, og sånn er det bare, men så fort du nærmer deg rundt 12 uker spretter den opp igjen :)

Gyn sa i dag at det ikke var noe galt om tappen var slik :) den forandret seg hele tiden og det fantes ikke noe "fasitsvar" på hva som var rett eller galt :) tenker at sålenge det ikke kommer blod så er jeg fornøyd uansett hvordan tappen ser/kjennes ut :)

Fravær av blod er det jeg er opptatt av også

Tusen tusen takk for svar, alle sammen! Inngen blod eller smerter, så satser på at det er normalt :-)

Ja, spør legen.

Ikke noe verre å ta på den, enn å ha sex. Vil si at en penis som ikke er vasket på en stund som hele tiden dytter mot den kontra en ren finger som bare tar på den, at da er det ikke noe farlig.

Fingre har negler. En penis er avrundet. Sex er lov. Å drive å sjekke livmortappen slik en del prøvere gjør advares det mot fra alle faglige hold.

Ikke noe verre å ta på den, enn å ha sex. Vil si at en penis som ikke er vasket på en stund som hele tiden dytter mot den kontra en ren finger som bare tar på den, at da er det ikke noe farlig.
Rene hender og helt korte negler:)

Jeg har vert redd for bår han skal , ( beklager) fingre også, siden man ikke skal ta på tappen, og den kommer jo man borti uansett da, men har gått bra. Har ikke hatt noen bløding til nå. :)

Rene hender og helt korte negler:)

Jeg har vert redd for bår han skal , ( beklager) fingre også, siden man ikke skal ta på tappen, og den kommer jo man borti uansett da, men har gått bra. Har ikke hatt noen bløding til nå. :)
Jeg tror ikke det er så farlig med mindre man har sylskarpe negler :) stapper jo ikke fingeren langt oppi åpningen heller! Jeg har tatt og klemt på min, har ikke fått noe blødninger.

Men man abefales jo fra alle medsinske og faglige hold å IKKE tukle med den, så å klemme på den etc, hvorfor? Det handler ikke bare om negler som kan skrape opp og lage blødning, det er jo relativt ufarlig, men at den ikke bør stimuleres på den måten, rett og slett.

Jeg fatter ikke HVORFOR noen vil gjøre noe som absolutt alle anbefaler man ikke gjør, fordi de selv mener at sex er farligere? Når alle med faglig bakgrunn sier motsatt?

"Jeg tror ikke på det legene sier", mao?

Back
Topp