Livmortappe- tafsere

Lille Lykke

Forumet er livet
Himmelbarn
Kvinnekroppen altså! Tenk så mye jeg ikke visste om den. Blant annet det at vi ved å kjenne livmortappen kan tolke syklusen vår. Jeg leste først om det på ei side jeg kom på som het "the beautiful cervix project", og fant siden denne her nyttige lenken: http://www.syklus.info/livmortappen/tappen-gjennom-syklusen/

Jeg er helt ny på dette men syns det er nerdete interessant. Tenkte dette kunne være en erfaringstråd for de som er tappetafsere eller bare er interessert i å vite mer om det. Her kan vibkanskje hjelpe hverandre til å tolke, og spørre om ting vi lurer på :-)

Jeg tafser:D Akkurat nå er den åpen og klar haha! :p
Jeg leste en artikel om syklus og livmorstappen og tenkte, nei nå skal jeg jaggu kjenne oppi der.
Så nå har jeg vel tafsa i over et halvt år og har full kontroll.
Er jo ganske grett når heksa kommer også, slik man kan gjør reint skikkelig oppi og rundt der:joyful:

Jeg til akkurat ett tafs, og kjente den ganske høyre oppe, og hard, men glatt utenpå. Er 10 dpo. Ved el kjente jeg den mer som et søkk.
Husker at den var hard ved sist graviditet rundt 10 dpo også, men synes det er umulig å huske akkurat hvordan den kjentes ut.
Er det noen som vet hvor lenge før menstrasjon den pleier å åpne seg?

Jeg til akkurat ett tafs, og kjente den ganske høyre oppe, og hard, men glatt utenpå. Er 10 dpo. Ved el kjente jeg den mer som et søkk.
Husker at den var hard ved sist graviditet rundt 10 dpo også, men synes det er umulig å huske akkurat hvordan den kjentes ut.
Er det noen som vet hvor lenge før menstrasjon den pleier å åpne seg?
Jeg er så ny på dette at jeg dessverre ikke kan hjelpe deg. Vet Pixxi har holdt på med det en tid, kanskje hun vet!

Jeg er også en tafser, hehe. Jeg må uansett må grave oppi der for å se om jeg har EL-slim, det kommer ikke ut av seg selv. (Beklager detaljnivået ... ) Noe jeg i hvert fall lærte da vi prøvde på barn nummer en var at man må sjekke til omtrent samme tid hver dag. Det er selvfølgelig ingen ting i veien for å kjenne etter flere ganger i løpet av døgnet, men skal man få et godt sammenligningsgrunnlag må man se på f.eks. morgen vs morgen og kveld vs kveld. Min cervix flytter i hvert fall litt på seg i løpet av dagen, og er generelt på det høyeste om morgenen. Den kan være ganske mye lavere om kvelden, og det var fryktelig forvirrende før jeg skjønte at jeg måtte velge meg et tidspunkt og forholde meg til det. :)
Vil heller ikke anbefale overdreven grafsing, jeg fikk en massiv soppinfeksjon første gang jeg begynte med dette her, antakelig fordi jeg var litt vel ivrig, høhø. :P

Dette er copy/past fra den lenken jeg delte i føedte innlegg. Husk helt rene hender før man prøver. Stikk inn en eller to fingre, sitt gjerne på huk, da er det kanskje enklest å kjenne.

Plassering og konsistens på ulike stadier i syklusen:

Før eggløsning:

Hard
Lukket
Lavt plassert i skjeden
«Tørr» eller litt fuktig
Kan være litt bakovervendt
Rosarød i fargen

Like før/under eggløsning:

Myk
Åpen
Høyt plassert i skjeden
Glatt og sleip
Sentrert i skjeden
Rosarød i fargen

Etter eggløsning:

Hard
Lukket
Lavt plassert i skjeden
«Tørr» eller litt fuktig
Kan være litt bakovervendt
Rosarød i fargen

Like før/under mensen:

Åpen
Hard
Lavt plassert i skjeden
Fuktig
Kan være bakovervendt

Ved tidlig svangerskap:

Tett lukket
«Plugget igjen
Lavt plassert hos noen, høyt plassert hos andre
Kan være bakovervendt
Blålilla i fargen
Både myk og hard – hard inni, men med «et mykt lag» utenpå

Jeg er også en tafser, hehe. Jeg må uansett må grave oppi der for å se om jeg har EL-slim, det kommer ikke ut av seg selv. (Beklager detaljnivået ... ) Noe jeg i hvert fall lærte da vi prøvde på barn nummer en var at man må sjekke til omtrent samme tid hver dag. Det er selvfølgelig ingen ting i veien for å kjenne etter flere ganger i løpet av døgnet, men skal man få et godt sammenligningsgrunnlag må man se på f.eks. morgen vs morgen og kveld vs kveld. Min cervix flytter i hvert fall litt på seg i løpet av dagen, og er generelt på det høyeste om morgenen. Den kan være ganske mye lavere om kvelden, og det var fryktelig forvirrende før jeg skjønte at jeg måtte velge meg et tidspunkt og forholde meg til det. :)
Vil heller ikke anbefale overdreven grafsing, jeg fikk en massiv soppinfeksjon første gang jeg begynte med dette her, antakelig fordi jeg var litt vel ivrig, høhø. :P

Takk for tips om tidspunkt :)

Kan også legge til at ved forrige graviditet forble tappen veldig høyt oppe hos meg, og den ble etter hvert steinhard, men det skjedde først rundt IKM, på samme tid som jeg testet positivt. Før IKM var det ikke noe som skilte seg ut fra tidligere pp.
Nå klarer jeg ikke lenger å kjenne om den er åpen eller lukket (fødte vaginalt), så jeg kjenner kun på plassering.

Kan også legge til at ved forrige graviditet forble tappen veldig høyt oppe hos meg, og den ble etter hvert steinhard, men det skjedde først rundt IKM, på samme tid som jeg testet positivt. Før IKM var det ikke noe som skilte seg ut fra tidligere pp.
Nå klarer jeg ikke lenger å kjenne om den er åpen eller lukket (fødte vaginalt), så jeg kjenner kun på plassering.
Okei! Jeg kjenner jo for første gang denne perioden, og har ikke anelse om den er lukket eller ikke. Men den er lavt plassert. Det eneste jeg har merka forskjell på er at den var glattere i går og forleden enn det den er i dag. Den er mer tørr nå liksom. Og så er den litt mykere rundt, men ikke oppå om du skjønner. Sier det deg noe? (Jeg har forresten tre vaginale fødsler bak meg).

Dumt spørsmål kanskje, men kor finn æ den inni der? Haha
Ikke noe dumt i det hele tatt å spørre om :) Den er ulikt plassert til ulike tider i syklusen i tillegg til at hver enkelt person også har individuelle forskjeller. Men man skal kunne kjenne den om man tar en finger opp mens du sitter på huk. Jeg tror at noen ganger i syklusen er den såpass høyt oppe at man kanskje ikke når den også. Jeg kjente den ganske lett, men har født før og tror det er lettere da fordi åpningen mer er som en "strek" da heller enn et lite hull. Og så er detblitt "forhøyninger" rundt hillet/streken.
Men jeg er virkelig ingen ekspert, holder jo på med å prøve finne ut av det hele selv nå :))

Ikke noe dumt i det hele tatt å spørre om :) Den er ulikt plassert til ulike tider i syklusen i tillegg til at hver enkelt person også har individuelle forskjeller. Men man skal kunne kjenne den om man tar en finger opp mens du sitter på huk. Jeg tror at noen ganger i syklusen er den såpass høyt oppe at man kanskje ikke når den også. Jeg kjente den ganske lett, men har født før og tror det er lettere da fordi åpningen mer er som en "strek" da heller enn et lite hull. Og så er detblitt "forhøyninger" rundt hillet/streken.
Men jeg er virkelig ingen ekspert, holder jo på med å prøve finne ut av det hele selv nå :))

Takk :) kor langt inn i der e den? Rett opp eller på sia? Korsn vet man om den e åpen/lukka?

Takk :) kor langt inn i der e den? Rett opp eller på sia? Korsn vet man om den e åpen/lukka?
Hvis du setter deg på huk eller toalettet og stikker en finger inn så langt du kan, så kjenner du en liten tapp helt øverst i skjeden. Er omtrent på størrelse med en fingertupp. Den har en bitteliten åpning midt på, og noen klarer å kjenne om den er åpen eller lukket (hvis du kjenner etter daglig gjennom flere sykluser blir du godt kjent med den). Jeg kjente godt forskjell før min første graviditet, men etter fødsel kjennes den åpen ut uansett, synes jeg.

Er på cd dag 18 nå og i følge appen i tidlig lutealfase. 11 dager til første g- test.

Jeg sjekker livmortappen (helt ny på det, har kun sjekka denne syklusen), og holder vel på å bli kjent med det den forteller.
I dag:
Høyt oppe
Glatt
Bakovervendt
Når ikke selve åpningen så får ikke sjekka om den er åpen eller lukka

Ved tidlig graviditet skal den være:
Høyt eller lavt plassert
Hard inni, myk utenpå
Kan være bakovervendt
Åpning plugget igjen

Det kaaan jo ligne litt om jeg legger godviljen til :-P
Ellers så føler jeg meg oppblåst, har litt murring fra underlivet. Humør: grumpy!
Sexlyst: nedadgående (pleier være sånn etter eggløsning)

Hei dere som kan dette litt bedre enn meg. Hvor fort er det man skal kjenne endring på tappen etter el? Altså - om man er gravid, vil den lukkes med "propp" allerede dpo 1 eller 2, eller ikke før egget har festa seg?

Hos meg var det ingen stor forskjell, annet enn at den ble steinhard, men det skjedde først ved IKM. Var muligens også plassert litt høyere i skjeden enn ellers. Noen propp var det ikke mulig å kjenne.

Hos meg var det ingen stor forskjell, annet enn at den ble steinhard, men det skjedde først ved IKM. Var muligens også plassert litt høyere i skjeden enn ellers. Noen propp var det ikke mulig å kjenne.
Så da er det forsatt håp for meg ;)

Men kunne du kjenne det der med at den skal være myk rundt? Og hard i midten?

Last edited:
Jeg er så ny på dette at jeg dessverre ikke kan hjelpe deg. Vet Pixxi har holdt på med det en tid, kanskje hun vet!

Den er jo ikke helt lik som den var før første svangerskap :/ det er akkurat det som er problemet :p Men den skal være lukket fram til ikm, å hvis du er gravid så forblir den lukket :)

den kan ikke lukke seg før egget er komment inn? :p sånn ca 5-6 dpo skjer det :)

Back
Topp