Livmor.......

LykkeligMamma83

Forelsket i forumet
Kjenner dere alle (som har rundet 12 uker) livmora?? Jeg får ikke til å kjenne den jeg.... Klarte aldri å kjenne den selv så tidlig forrige gang heller.. 

Blir så nervøs for at det er dødt jeg da... Før sommeren døde jo bare den lille spiren uten at jeg merket noe som helst, symptomer og alt var der selv om det var dødt. "Heldigvis" var jeg på tidlig UL for å finne ut hvor langt jeg var på vei (vi var veldig usikre på akkurat det). Første gangen jeg var der, var det så smått, så hun klarte ikke fastslå helt hvor langt jeg var, så jeg kom da tilbake 2 uker etterpå. Da kom mistanken om at det var dødt - fordi da var det så stort at vi skulle sett et aktivt hjerte. Fikk time uka etterpå for å bekrefte/avkrefte mistanken.. Og da var det helt tydelig at det ikke var noe liv der. Men jeg kunne ikke på noen som helst måte kjenne det på meg... Det var en ekkel opplevelse.... Måtte ta piller for å få det ut, siden det ikke kom av seg selv..... :(
Dette er noe jeg tenker på hver eneste dag, og er SÅ livredd for å oppleve det igjen!!!!!!!! 
Prøver så godt jeg kan å tenke positivt, men syns ikke det er så lett....

Hei! Er straks 12 uker og kjenner ikke livmora uansett hvor mye jeg prøver. Dessuten er det skummelt å klemme på magen i det området syns jeg for jeg tror liksom jeg skal ødelegge noe :P Hadde selv en MA i august, men hadde "heldigvis" lite symptomer og litt blødninger og sånn så kom ikke som noe sjokk da det ble bekreftet på UL. Merker at jeg også kjenner litt på den følelsen om at tenk hvis spiren skulle slutte å vokse igjen. Prøver å stole på at alt er fint denne ganga og at kroppen min er lagd for dette:)

Huff. Hørtes ikke ut som en god opplevelse:(
Forstår godt at du er ekstra nervøs, selv om alt helt sikkert er som det skal være!
Jeg kjenner livmora. Er snart 14 uker. Jeg er tredjegangs, og har vel kjent den tidlig alle gangene.
Men vet at dette varierer veldig fra person til person. Så jeg tror ikke du skal være så bekymret:)

Takk for gode ord!!!
Jeg prøver som sagt å tenke positivt, men kjenner at det til tider er vanskelig. Selv om jeg vet jo at jeg skal stole på kroppen min, og la den ta styringa. Når dette skjedde før sommeren, så betyr jo det kun at det ikke var en levedyktig liten spire. Det var ikke meningen, derfor døde det... Og er det ikke meningen denne gangen heller, så må jeg jo bare stole på at kroppen "ordner opp". Men vet ikke om jeg vil takle det en gang til......
"Grugleder" meg skikkelig til mandagen... Håper så inderlig at alt er bra!!!!!!!

Hei. Jeg er andregangs, og klarer ikke å kjenne livmoren. Klarte ikke det sist heller. Jeg tenker også mer på det denne gangen, og er litt bekymret for at det ikke er liv. Men stort sett klarer jeg å tenke positivt. Men siden magen ikke har kommet så svitsjer tanken innom negative tanker innimellom, det må jeg innrømme. Jeg må bare satse på at alt er i orden, og vente til ordinær ul 10.januar. Lykke til! :)

Jeg har kjent livmoren siden uke 10, da begynte den smått å poppe opp, men jeg tenker hver eneste dag på at det kan være dødt pga mangel på symptomer gjennom hele svangerskapet. Trøtthet og litt ligamentsmerter er liksom ikke store greiene når man som regel er trøtt og av og til har litt ligamentsmerter om msn strekker rart på seg. Nå fikk jeg høre hjertelyd på søndag fordi jeg ble så syk lørdag kveld at jeg ikke klarte få i meg mat, så jeg vet jo at det i hvertfall levde på søndag, da.

Jeg har mistet en gang før, men da visste jeg ingenting om graviditet, mistenkte ikke en gang siden jeg gikk på prevansjon og SAen kom på dagen jeg vanligvis skulle ha menstruasjon, og hadde blødd som normalt ellers. Vet ikke hvor langt jeg var på vei, bare fant fostersekken på tampongen etter et natteskift.

Tror kanskje vi som har mistet en gang før bekymrer oss mer for at det går slik igjen. Spesielt om vi ikke har noen symptomer på at det er noe liv der. H*n kunne godt dultet meg litt i siden altså :)

Ja, vi er nok ekstra bekymret vi som har mistet før. Tenker tilbake på det konstant nesten.. Og vi som har vært gravide før blir nok lett bekymret også, fordi vi sammenligner med forrige gang (eller de forrige gangene!)....

Jeg kjenner at de hjalp litt å få sagt det, og så få respons av dere tilbake. Hjelper med litt omtanke ;) Takk for det!!!!!! :))

Også er det godt å høre at det er flere enn meg som ikke kjenner livmora enda....

jeg klarer heller ikke kjenne den..men jeg vet heller ikke hva jeg skal kjenne etter.. var hos jm forrige torsdag, hun kjente, fnt og noterte. hadde vokst og var der den skulle.
jeg er og forferdelig nervøs for at ting skal stoppe opp inni der.. har selv opplevd det før.. frykten vil ikke slippe taket.
er 5 uker igjen nå til ordinær ultralyd, så da håper jeg at vi ser en aktiv liten krabat.

Sitat fra Lommelegen.no, spesielt det som er understreket :-)

<< Når en er 12 uker gravid skal en kunne kjenne livmor over symfysen. Men det er vanskelig å gjøre dette på seg selv, dette er noe som jordmor måler når du er på kontroll.
Når du er 24 uker vil toppen av livmoren være ca ved navelen din. Så da vil 18 uker være ca midt i mellom symfyse og navle. Dette er ca mål som ikke er lett å finne ut av selv, men vil være en pekepinn om vekst når den måles av jordmor eller lege. >>

Jeg kjenner ikke livmoren min, men tror det er mest fordi jeg er førstegangsfødende og ikke vet hva jeg skal kjenne etter :=)

Ellers tror jeg ikke at masse symptomer minker bekymringene mine mer enn om jeg ikke hadde hatt færre. For min del har jeg vært gjennom 7 tøffe uker (hittil) med mye oppkast og 100% sykemelding. I tillegg har jeg nå begynt å kjenne begynnende symptomer på bekkenløsning. Så for meg så føles det umulig å noen gang skulle begynne på et nytt svangerskap, så det er litt nå eller aldri om det går galt... Samtidig sitter jeg nå her hjemme alene dag etter dag (mens mannen er på jobb) og tenker gjennom alt som kan gå galt :P

Jeg kjente ikke livmoren min i uke 12, men legen kjente den alt i uke 9. Nå er jeg 15 uker å kjenner den kun når jeg har kynnere selv, og på morgen når blæra er full.

Synnove skrev:
Sitat fra Lommelegen.no, spesielt det som er understreket :-)

<< Når en er 12 uker gravid skal en kunne kjenne livmor over symfysen. Men det er vanskelig å gjøre dette på seg selv, dette er noe som jordmor måler når du er på kontroll.
Når du er 24 uker vil toppen av livmoren være ca ved navelen din. Så da vil 18 uker være ca midt i mellom symfyse og navle. Dette er ca mål som ikke er lett å finne ut av selv, men vil være en pekepinn om vekst når den måles av jordmor eller lege. >>

Det var ganske betryggende å lese!! Takk!! 

Jeg kjenner den ikke, og er 12 uker i morgen. Men jeg kjente den ikke med Isak heller, før jordmoren viste meg :P

OptimistHoppa skrev:
Jeg kjenner ikke livmoren min, men tror det er mest fordi jeg er førstegangsfødende og ikke vet hva jeg skal kjenne etter :=)

Ellers tror jeg ikke at masse symptomer minker bekymringene mine mer enn om jeg ikke hadde hatt færre. For min del har jeg vært gjennom 7 tøffe uker (hittil) med mye oppkast og 100% sykemelding. I tillegg har jeg nå begynt å kjenne begynnende symptomer på bekkenløsning. Så for meg så føles det umulig å noen gang skulle begynne på et nytt svangerskap, så det er litt nå eller aldri om det går galt... Samtidig sitter jeg nå her hjemme alene dag etter dag (mens mannen er på jobb) og tenker gjennom alt som kan gå galt :P

Jeg vet ikke helt selv hva jeg skal kjenne etter heller.. Har prøvd mange ganger, men har omsider slått meg til ro med at jeg ikke klarer å kjenne den selv... Satser på at UL på mandag gir meg litt sjelero...! 
Håper formen din snart blir bedre da. Og at alt går bra!! Fint at du kan være hjemme og ta det helt med ro.
Jeg kjenner også litt på den "nå eller aldri"-følelsen (selv om jeg er så heldig at vi har en sønn allerede). Men jeg tør virkelig ikke å risikere å bli så dårlig som jeg har vært nå en gang til. Kjenner også begynnende symptomer på bekkenløsning... Så ja, dette er nok siste gangen jeg tør være gravid. 

mayaen80 skrev:
jeg klarer heller ikke kjenne den..men jeg vet heller ikke hva jeg skal kjenne etter.. var hos jm forrige torsdag, hun kjente, fnt og noterte. hadde vokst og var der den skulle.
jeg er og forferdelig nervøs for at ting skal stoppe opp inni der.. har selv opplevd det før.. frykten vil ikke slippe taket.
er 5 uker igjen nå til ordinær ultralyd, så da håper jeg at vi ser en aktiv liten krabat.

Vi som har opplevd det før, blir nok veldig mye ekstra nervøse for å oppleve det samme en gang til... Er redd hver dag jeg.... Så fint at jordmor kjente den da. Da vet du jo at det har vokst som det skal. Hadde det vært dødt, hadde det jo ikke vokst...! Så det var sikkert godt å få den bekreftelsen!! :)

Er 12uker i dag og kjenner ingenting. Jeg har bakovervendt livmor, men vet ikke om det har noe å si. Kjente heller ikke noe i forrige svangerskap.

caka* og SiljeC: Godt at det er flere enn meg som sliter med å kjenne den!!!!

Er SÅÅ glad for å få respons på dette... Var skikkelig nervøs jeg.. Men hjelper veldig å lese det dere skriver.
Nå håper jeg bare tida kan skynde seg litt til mandagen..! Vil bare komme meg på ul, og forhåpentligvis få en bekreftelse på at alt er som det skal være.....

LittleMonkey skrev:
Er 12uker i dag og kjenner ingenting. Jeg har bakovervendt livmor, men vet ikke om det har noe å si. Kjente heller ikke noe i forrige svangerskap.

Gratulerer med 12 uker!! :))
Vi som sliter med å kjenne livmora, får bare satse på at de som kan dette kjenner den....

Ja, godt å se at flere ikke kjenner den. Men legen kjente etter den på første svangerskapskontroll rundt 12 uker, og han sa han kjente den rett over symfysen, så den vokser nok som den skal. 

Så jeg slår meg forsåvidt til ro med det, og at jeg ikke klarte å kjenne den sist heller hjelper litt. 

Back
Topp