Litt utenfor temaet..

Finnes mange fine gaver hos gull- og sølvsmeder. Sparebøsser, "mitt første hårlokk"- og "min første tann"-bokser, sølvbestikk, smykker, fat som graveres inn fødselsdato, vekt, lengde og navn, etc. Hvis du har litt tid på deg er det mange fine veggheng som kan broderes med fødselsdato, vekt, lengde, dåpsdato og navn på. Kanskje gavekort fra fotograf? Er det folk som kommer til å benytte seg av bunad i senere tid er utstyr og sølv til dette fint å få. Bøker med sanger eller eventyr. Åpne en sparekonto hvis du er i nær slekt og benytte deg av denne opp gjennom bursdager og jul, den kan fort bli stor til gutten blir 18 :-) Et morsomt middags"service" med tallerken, gaffel/skje og kopp. Er de friluftsmennesker setter de nok pris på gode skinn, som f.eks. reinskinn eller saueskinn. En fin kniv til senere opplæring og bruk (eller kanskje til å sette i bunad eller drakt).

Sniker fra juni:) Vi fikk en kjempefint vogn teppe til minste her. Med navn,fødsels og dåpsdato.

Finnes mange fine gaver hos gull- og sølvsmeder. Sparebøsser, "mitt første hårlokk"- og "min første tann"-bokser, sølvbestikk, smykker, fat som graveres inn fødselsdato, vekt, lengde og navn, etc. Hvis du har litt tid på deg er det mange fine veggheng som kan broderes med fødselsdato, vekt, lengde, dåpsdato og navn på. Kanskje gavekort fra fotograf? Er det folk som kommer til å benytte seg av bunad i senere tid er utstyr og sølv til dette fint å få. Bøker med sanger eller eventyr. Åpne en sparekonto hvis du er i nær slekt og benytte deg av denne opp gjennom bursdager og jul, den kan fort bli stor til gutten blir 18 :-) Et morsomt middags"service" med tallerken, gaffel/skje og kopp. Er de friluftsmennesker setter de nok pris på gode skinn, som f.eks. reinskinn eller saueskinn. En fin kniv til senere opplæring og bruk (eller kanskje til å sette i bunad eller drakt).
Jeg er fan av de tradisjonelle sang- og eventyrbøkene. :)
Sniker fra juni:) Vi fikk en kjempefint vogn teppe til minste her. Med navn,fødsels og dåpsdato.

Tusen takk for mange gode tips :)

Den store boka om... -Knerten
-Mormor og de 8 ungene
-Lotta (ho i bråkermakergata el hva det heter)
-Ole brum
-Ruffen(sjøormen)
-Petter Kannin og vennene hans
-Om den ville ungen
Den store Alf Prøysen boka
Den store Roald Dal boka

eller så går det jo ann å kjøpe flere bøker i en serie;
fine serier for bla gutter som kan leses i ganske lenge er:
- Tambar(anbefales virkelig... Tambar er et troll som opplever mye rart, og bøkene har fantastiske tegninger)
- Malvin
- Karsten og Petra
- Kule ting for... 2,3,4 og 5åringer(4bøker... spenndene, morsome og veldig enkle faktabøker for de 4 alderstrinna)

også er bøkene om Gruffalo, Lille Gruffalo, Apestreker, Plass bak på kosten, Røverrotta,
(alle av samme fortatter, men bare de to først nevnte om samme figur) også hærlige bøker!

Man har jo også fine serier som
Gubben og Katten
Mumitrollet
Albert Åberg
Tramp og Line
Dunderly
Redningskøyta Elias
Kaptein Sabeltann
Lille Isbjørn
Emma og Thomas(gamle med gode)
Bøkene om Ludde
Laban (det lille spøkelse)
Bøkene om Lille Ugle er også artige...
noen av disse seriene er kanskje mest for de små, men hender jeg leser dem for 4åringen og 6åringen enda.

Hvor høy er himmelen, Hvor stor er en million, Hvor dypt er havet (koselige og spennende med nydelige bilder)

Lille Apes store tisseshow, Spider-Karlsen, Karlsen er ikke trøtt, Bukkenebruse på badeland og den nye bokkenebruse-boka er å supre barnebøker for gutter
sånn bare for å nevne noen (mange av de nevnte i innlegget er supre for jenter å forsåvidt!
Uansett er flesteparten av disse bøkene/seriene noe som kan brukes leeeeeeeeeeeenge.

Eller så kan man jo gi et medlemskap i en bokklubb... finnes en haug å velge i...

tja, fx Trafikk klubben... Om Beltedyre Tarkus og venne hans (for de minste)
og neste trinn er om et Cirkus... husker ikke akkurat hva... men trafikkopplæring er jo uansett nyttig.

ER du flink å sy/brodere... lag en julekalender... og evnt fyll den opp første året

Medlemskap i fx et boligbyggelag

babysvømmekurs

Bæremeis

Trehjulsykkel

BSU-sparing

Barnehagesekk

Tripptrapp stol el liknende

Ulltøy

Sangkort

Pulk

Speiderkniv

Gjyngestol eller gyngehest

Fiskestang

Navn gi ei stjerne (http://www.starregistry.co.uk)

Gavekort hos Fotograf

Oida... plutselig rant det ut av meg her :P

Me gav fødselstavle og "My first year" til fadderbarnet til gubben :)

Vi var nettopp i dåp til en gutt som jeg er gudmor til. Vi ga han en jaktkniv med inngravert navn og dåpsdato. Både mor og far ble kjempefornøyde :-)

Jeg/vi (sier nå vi selv om det jo alltid er jeg som handler gaver, hehe) bruker å gi barnehagesekk/tursekk, trekopp med initialer inngravert og speiderkniv, eller en litt mer forseggjort jaktkniv med initialene inngravert på bladet og slira :)

Gutten vår fikk vognteppe med navn fødselsdato osv på. Kjempe kjekk gave som enda blir brukt.

Mamma til Novembergutt -12, en ny skatt ventes i april/mai - 15

Til vår gutt fikk vi pledd til han fra pledd.no. Med innsydd navn, fødselsdato, vekt og lengde. Vi fikk 2stk og utrolig fornøyde, ga selv også vekk ett i rosa når jeg var fadder + de gode gammeldagse eventyrbøkene er en slager.

Eventuelt ett fint barneservice, eller bestikk.

Jeg kjøpte et sølv smykke som jeg hang rundt halsen på en bamse til min fadder unge :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp