Litt trist og såret

Jeg fødte en relativt stor gutt for 6 mnd siden !
Men etter fødsel så var det litt opp og ned med vekta til han var rundt 3 mnd !
Men han har alltid ligget innafor , så litt over og så på gjennomsnittet igjen
Men han er veldig lang av seg, og da smal/tynn

Føler alle sier "jammen er han tynn" "Gu så lett han er"
Og merker jeg blir såret og får følelse av at de nesten syns han er for liten /mager osv

Hadde besøk her om dagen som spurte "hvor tynn var han på sist kontroll "??

Kjente det gjorde vondt

Han har alltid vert normal !

Men han er veldig sterk , ekstremt aktiv , ligger ikke i ro som de andre babyene osv ! Sånn var storebror men han var mer liten og kompakt !

Men blir så lei av sånt ! Nett som om de mener jeg ikke gir han mat[emoji52]og sånn konkurranse om hvem som er størst

Han har alltid vert tilfreds, og ammet mye og ofte ! Men mye da jeg har mye melk og han tømmer begge til hver gang!

Men det legger seg ikke sånn på han siden han strekker seg så fælt! Annerledes når babyene ikke blir så lange ! Da blir de rundere og bredere

Men blir så lei av maset! Jeg maser sjelden elle aldri om sånt

Min får hele tiden kommentarer på hvor tjukk han er. Blir litt lei det også. Han var bare 3 kg ved fødsel, men har vokst i rekordfart. Mest sannsynlig pga mme( og mye malt kanskje). Storebroren var akkurat slik han også, men er nå en tynn fireåring.

Jeg tenker at du kanskje legger mye mer i de utsagnene enn hva andre gjør...?
Virker som du stresser litt med dette vedrørende vekt, og tar ting litt i verste mening?
Alle mine tre har vært over 4 kg ved fødsel, og jeg har fått mange kommentarer fra spesielt broren min om at de har vært ferdig konfirmanter. Selv fikk han tre stk på 1700, 1800 og 2900 gram, så mine har vært vesentlig større, men nå er de to eldste vesentlig tynnere og lengre enn de tre han har. Bryr meg midt bak[emoji4]
Så lenge ungen er frisk, legger på seg og er fornøyd, så er det da ingenting å stresse med! De vokser i sitt eget tempo og blir så store eller små som det er meningen at de skal bli[emoji4]
Stress ned, trekk på skuldrene av kommentarene og nyyyyt barseltiden[emoji4]

Jeg er veldig uenig med Snøhvit. Jeg forstår deg VELDIG godt!! Hadde følt det på akkurat samme måte! Han er mest sannsynlig lengre enn de fleste babyer, så jeg hadde lagt meg på deres nivå, og slengt tilbake hvor kort/lav den andre babyen er. Synes det er så utrolig feil å kalle babyer tynne, lang og slank er mer korrekt. Jeg føler at babyer som er tjukke blir sett på som sunne, mens når man får spørsmål om hvor tynn babyen sin er så hadde jeg oppfattet det som at han er underernært.

Og til personen som spurte "hvor tynn er han?", hadde jeg satt på plass og stilt spørsmål på hennes spørsmål.

God klem til deg<3

Etter to svangerskap og dertilhørende to barn har jeg funnet ut at når det gjelder kommentarer på kropp, vekt, størrelse er det en «allmen oppfatning» at er helt greit å kommentere dette til gravide og babyer. Som til tider kan være veldig sårende. Men har også erfart at de fleste ikke mener noe vondt med det eller legger så mye i det. Det er deres måte å vise interesse på, så i fravær av noe annet å si blir kropp, vekt og størrelse et «lett» tema. Her er storebror liten for alderen og sen motorisk så har fått noen kommentarer opp igjennom. Senest i dag kom kommentaren «kan han ikke gå ennå! Du må se å gi gutten mer mat så han vokser». Jeg har etterhvert lært meg til å svare tilbake og parerte denne kommentaren med «nei han kan ikke gå, gutten spiser som en hest, hans største utfordring er stadig kommentarer på kropp og størrelse». Da blir det stille, har også fått unnskyldninger når vedkommende har skjønt hva h*n har sagt.

Jeg fødte en relativt stor gutt for 6 mnd siden !
Men etter fødsel så var det litt opp og ned med vekta til han var rundt 3 mnd !
Men han har alltid ligget innafor , så litt over og så på gjennomsnittet igjen
Men han er veldig lang av seg, og da smal/tynn

Føler alle sier "jammen er han tynn" "Gu så lett han er"
Og merker jeg blir såret og får følelse av at de nesten syns han er for liten /mager osv

Hadde besøk her om dagen som spurte "hvor tynn var han på sist kontroll "??

Kjente det gjorde vondt

Han har alltid vert normal !

Men han er veldig sterk , ekstremt aktiv , ligger ikke i ro som de andre babyene osv ! Sånn var storebror men han var mer liten og kompakt !

Men blir så lei av sånt ! Nett som om de mener jeg ikke gir han mat[emoji52]og sånn konkurranse om hvem som er størst

Han har alltid vert tilfreds, og ammet mye og ofte ! Men mye da jeg har mye melk og han tømmer begge til hver gang!

Men det legger seg ikke sånn på han siden han strekker seg så fælt! Annerledes når babyene ikke blir så lange ! Da blir de rundere og bredere

Men blir så lei av maset! Jeg maser sjelden elle aldri om sånt
Uff da. Slikt er ikke noe koselig å høre. Tror du at du klarer å overhøre disse teite tingene folk sier??
Eller bare svare "han er helt normal, slapp av"

Min får hele tiden kommentarer på hvor tjukk han er. Blir litt lei det også. Han var bare 3 kg ved fødsel, men har vokst i rekordfart. Mest sannsynlig pga mme( og mye malt kanskje). Storebroren var akkurat slik han også, men er nå en tynn fireåring.

Skjønner det! Her er det liksom slik at jo større jo bedre føler jeg!
Men forstår at du kan synes det er slitsomt når de kommenterer det hele tiden hos deg ! :(

Jeg tenker at du kanskje legger mye mer i de utsagnene enn hva andre gjør...?
Virker som du stresser litt med dette vedrørende vekt, og tar ting litt i verste mening?
Alle mine tre har vært over 4 kg ved fødsel, og jeg har fått mange kommentarer fra spesielt broren min om at de har vært ferdig konfirmanter. Selv fikk han tre stk på 1700, 1800 og 2900 gram, så mine har vært vesentlig større, men nå er de to eldste vesentlig tynnere og lengre enn de tre han har. Bryr meg midt bak[emoji4]
Så lenge ungen er frisk, legger på seg og er fornøyd, så er det da ingenting å stresse med! De vokser i sitt eget tempo og blir så store eller små som det er meningen at de skal bli[emoji4]
Stress ned, trekk på skuldrene av kommentarene og nyyyyt barseltiden[emoji4]

Det kan hende, men hun ene jeg kjenner er sånn som elsker å være best i alt og har et sykelig behov for å prestere føles det som

Og prøver å ikke bry meg!
Men blir litt lei når du hele tiden blir prentet med det at han er så tynn ....
Enkelte mødre minner meg om besteforeldre generasjonen som snakker om alle idealene og velstandstegn en tykk baby har osv! Føler det blir liksom det eneste mødre snakker om...
Kjekt å snakke om vanlige ting også !

Er nok ekstra følsom siden ammingen har vert utfordrende hele veien med at han har styrt veldig med det , selv om han spiser og får det til!
Andre babyer ligger jo i ro og ammer fredelig! Han har ammer mens han herjer med bein og skal se over alt! Og sånn var han fra ganske nyfødt. Nå vil han ammes liggende også så det er utfordring når vi er andre plasser og det føles som om folk ikke skjønner at det er slik med noen og kommenterer da "ååå ja , du er sååå sulten stakkaaaar" ...eller så tynn han er ...føler ingen tror du får det til

Jeg er veldig uenig med Snøhvit. Jeg forstår deg VELDIG godt!! Hadde følt det på akkurat samme måte! Han er mest sannsynlig lengre enn de fleste babyer, så jeg hadde lagt meg på deres nivå, og slengt tilbake hvor kort/lav den andre babyen er. Synes det er så utrolig feil å kalle babyer tynne, lang og slank er mer korrekt. Jeg føler at babyer som er tjukke blir sett på som sunne, mens når man får spørsmål om hvor tynn babyen sin er så hadde jeg oppfattet det som at han er underernært.

Og til personen som spurte "hvor tynn er han?", hadde jeg satt på plass og stilt spørsmål på hennes spørsmål.

God klem til deg<3

[emoji173]️tusen takk for din støtte...tårene kom faktisk når jeg leste det du skrev!

Føler det som om de tror han er underernært ja, og at jo tjukkere de er , jo bedre er det!

Veldig slitsomt å hele tiden få det servert! Burde vel være flinkere å
"ta igjen " med å svare litt som du sier ja!

Storebror var mindre og rundere men aldri den valkete ...
Er nok ikke meningen at desse 2 skal være sånn! Matinntaket er helst bra men det vises ikke på de!

Tusen takk, og god klem til deg[emoji173]️

Etter to svangerskap og dertilhørende to barn har jeg funnet ut at når det gjelder kommentarer på kropp, vekt, størrelse er det en «allmen oppfatning» at er helt greit å kommentere dette til gravide og babyer. Som til tider kan være veldig sårende. Men har også erfart at de fleste ikke mener noe vondt med det eller legger så mye i det. Det er deres måte å vise interesse på, så i fravær av noe annet å si blir kropp, vekt og størrelse et «lett» tema. Her er storebror liten for alderen og sen motorisk så har fått noen kommentarer opp igjennom. Senest i dag kom kommentaren «kan han ikke gå ennå! Du må se å gi gutten mer mat så han vokser». Jeg har etterhvert lært meg til å svare tilbake og parerte denne kommentaren med «nei han kan ikke gå, gutten spiser som en hest, hans største utfordring er stadig kommentarer på kropp og størrelse». Da blir det stille, har også fått unnskyldninger når vedkommende har skjønt hva h*n har sagt.

Ja, føler det blir sånn tema som alle du møter når du er gravid eller har født, alle snakker om
Vekt , lengde , hva de kan osv

Uff så teit å si sånt !
Hva er det for noe å komme med liksom

Ingen barn er like heller.,,noen er tidlig med alt, noen trenger mer tid, noen er midt i mellom !

Godt du setter de på plass iallefall! Så bra [emoji4]

Sender deg en klem
[emoji173]️

Signerer denne. Er vel alltid "noe"...

Jeg får kommentarer nesten daglig på at gutten min er så stor. Han er både lang og tung (over 97persentil på begge). Han er donorbarn, og jeg vet at donor ikke er veldig lang, og når folk har spurt har jeg faktisk fått kommentarer som "kanskje du har fått feil donor!". Ikke spesielt gøy, og veldig spesielt. Tenk om folk gikk rundt og hinta til at barn kanskje har en annen far, liksom? Ja, gutten er stor. Men han er 5 måneder, han skal jo forandre seg ganske mye mellom nå og voksen mann... Synes det er nok å bekymre seg for med disse små, om ikke folk skal pirke på størrelsen på en ellers helt frisk liten fyr også. Blæh.

Back
Topp