Litt tidlig ute, fødebagen :p

Nusselig

Flørter med forumet
Eg likar å ha ting klart og sia eg er ferdig med julegåver og julekort, trengte eg ein ny ting å ordne.. sånn er det når ein er 80 % sjukemeldt :p Så det neste prosjektet mitt er fødebagen, så eg begynte på den. Er nokon ting eg må handle inn, men er det nokon som har pakka ein slik som har nokre tips?

Den tenkte jeg på i dag, og er bare 25+4 :P

Av tidligere erfaring så er det body og strømpebukse som blir brukt på sykehuset, og tepper. På hjemreisen selvfølgelig litt mer, men ikke under selve oppholdet.. og selvfølgelig bleier, tørrservietter osv, men noen sykehus har dette. Men jeg tar med uansett sånn i tilfelle. Og evt gulpekluter i tilfelle søl av enten meg selv eller barnet. Her lønna det seg både med første og andre å ha med det :)

Til meg selv så blir det å få tak i litt snaks rett før termin, så jeg har noe å kose meg med under rier og evt under oppholdet. Holder meg unna druer og annen gass holdig mat, da jeg har litt angst for å gå på do for tidlig etter fødselen når man er sår nok der nede :P også har jeg hatt med to til tre skift av bukser og singletter, et par gensere og sokker/undertøy. Underbukser har jeg hatt med nok til minst to pr døgn i tilfelle d skulle gå igjennom, og bind, nattbind!! De som de har på sykehuset var knallgode, men uten vinger så man vet liksom ikke helt om bindet ligger på plass eller ikke heller, også fikk jeg ihvertfall på sus bare nok til et par skift for man måtte ha med selv. Jeg kommer til å ha klar toalettvesken på badet slik at den bare er å rappe med seg når vi skal reise inn. Hekletøy og en bok skal med denne gangen. Sist gikk jeg nesten på veggen siden jeg ikke hadde noe med meg så jeg reiste hjem en dag tidligere. Denne gangen skal jeg være der alle dagene jeg får, og slappe av med mini, før vi reiser hjem til to storesøsken :) også skal jeg ha med egen hårføner, i tilfelle de ike har det der jeg skal føde nå :)

Kommer ikke på noe mer nå... skriver inn mer om jeg kommer på noe :P

Jeg syntes det var deilig å ha med morgenkåpe.
Mobil lader
Ammeinnlegg
Hårstrikk
Slipperser
Vanlig toalettsaker
Lesestoff
Notatblokk og penn (for å skrive opp ting man kommer på og notere gaver man får)

Hårtørker
Shamphoo og balsam
Såpe en tåler (til dusj)
Løse bukser
Klær til hjemreisen

Jeg skal ha med mineralvann og snickers dersom det blir sykebiltur. Sist kastet jeg opp og vann var alt jeg fikk i bilen. Tenker at en mozell eller cola hadde gjort underverker da :-)

Fikk tips om å ha med kremer og slikt. Kjøper du ekstra så blir det jo brukt i lengden likevel. Er ikke sikkert man husker å ta med det som står på badet og iværstefall er man ikke hjemme.
Noen småting til far var og anbefalt :)

Her var det mange gode tips! Er så kjedelig å pakke med seg mykje unødvendig.. Tenke og at det er greit å begynne med denne fødebagen. Her er ein samboer som ønsker at ei liste i det minste er klar, sånn at han veit kva han skal pakke i tilfelle ting skulle skje tidleg.. :)

Her var det mange gode tips! Er så kjedelig å pakke med seg mykje unødvendig.. Tenke og at det er greit å begynne med denne fødebagen. Her er ein samboer som ønsker at ei liste i det minste er klar, sånn at han veit kva han skal pakke i tilfelle ting skulle skje tidleg.. :)

Tenker å ha den klar i bilen sammen med en søppelsekk og bilstolen jeg :)

Kamera og lader!
Mobil+ lader
Skift til 2 netter. Får sykehus skjorte der om du vil bruke den. Du får som regel nettingtruser og bind. Så du trenger toalettsaker og klær til hjemreise
Sist ble jeg veldig godtesyk på ettermiddagen så noe snacks er greit og eventuelt drikke

Siste fødte jeg i uke 35 og var ikke hjemme da vannet gikk, så samboer måtte pakke, haha :P Og vi ble på sykehus i 9 dager etter fødsel, så han måtte ut å kjøpe ammetopper og, hehe :P Min mor handlet ammeinnlegg i ull og ammebh'er. Jeg hadde ikke noe slikt klart ;) Så skal være forberedt litt tidligere denne gangen :) Men jeg vandret rundt i 3/4 joggebukse og ammebh og amme-tskjorter under oppholdet (fødte i juli og var 30 varmegrader ute). Og gode truser med plass til bind. Brukte sykehusets nettingtruser første dagene. Fødselen gikk så fort, og måtte faste i tilfelle keisersnitt, så hadde ikke behov for no mat. Men samboer'n hadde nettopp kjøpt en sjokolade på narvesen før jeg gikk beskjed om at jeg måtte faste. Men anbefaler å ha med eget dopapir. Vi ble jo der lenge, og orket ikke det dopapiret som var på sykehuset/pasienthotellet.

Det viktigste er kanskje et godt kamera. Klare gode bilder er kjekt å ha i ettertid. Andre ting til mor:
- Myk behagelig bukse fra Cubus: https://cubus.com/no/7031115_F990
- Amme-bh
- Slippers/sko som er enkle å få på
- Vanlige truser og bind holdt lenge for meg (ikke alle blør like mye selv om en kan få inntrykk av det)
- Mobil og lader

Kass klær til baby skal ein ta mednog kor mykje? :)
Personlig er jeg veldig glad i tynn og god ull, så det blir nok med denne gangen også. Og helst bodyer med "omslagsknepping", veldig trygt i begynnelsen :) Tror vi hadde 3-4 antrekk. Greit med en pysj eller to også! Men dem har jo klær på sykehuset også, men da som ikke er direkte pene;)
Hestesett kan jo eventuelt far ta med ved hjemreisen. Jeg hadde også med saueskinn som vi hadde i kurven på sykehuset, det fikk vi mye skryt for.

Jeg hadde definititvt med meg for mye når jeg fødte eldstejenta. Hadde lest mange pakkelister på nett, men fikk ikke bruk for mer enn en brøkdel av det jeg hadde med meg. Så med nr. to var jeg mer sparsom, og satser på det samme denne gangen.

- Videokamera, fotoapparat, mobil, lader (Noterer ting jeg vil huske fra fødsel/gaver o.l. på mobilen istedenfor å ha med egen notatbok til det)
- Bok/blad, evt strikketøy til ledige stunder
- Noe å tygge på og en drikkeflaske. (Man blir SULTEN etter å ha født og når melkeproduksjonen skal i gang, så det var veldig greit å ha litt kjeks/sjokolade/smågodt/frukt/nutrilettbar å spise mellom måltidene. Jeg rakk derimot aldri å spise under selve fødslene, men det var heller ikke behov for det fordi jeg sørget for å ha spist mat før vi dro til sykehuset, og fødslene mine har kun tatt 2,5t og 1,5t etter ankomst til sykehuset.)
- 1-2 Amme-BH'er, 2-3 amme-singlet, ammeinnlegg (både ull og engangs), gulpeklut
- Et par truser/hipstere (brukte hovedsakelig nettingtruser og bind som jeg fikk på sykehuset, men ved hjemreise føler man seg litt mer fresh i eget undertøy)
- En liten pakke nattbind (Man får dette på sykehuset også, men greit å ha i veska i tilfelle, synes jeg)
- 2 gode og myke bukser, 2 cardiganer (enkelt sammen med ammesinglet og skal amme x antall ganger i løpet avet døgn), klær til hjemreise. Vil også ta med et par ullsokker siden jeg nå skal føde på vinteren.
- Sandaler til å bruke inne på sykehuset/i dusjen
- Toalettveske med det mest nødvendige av pleie til ansikts/kropp/hår (men husk at det neppe blir tid til hårkur, kroppsskrubb og ansikstmaske osv ;) ) + leppepomade (sykehuslufta er tørr, og det er midt på vinteren!!)
- 1-2 pyjamas til babyen, 2 klesskift til babyen, tynn lue til bruk inne, klorevotter (begge storesøstrene har hatt lange negler og klort seg i kinnene, så det blir vel ikke noe annerledes nå) hentesett, hjemmestrikket teppe

Pappa'n tar med gave til babyen fra de to kommende storesøstrene som de skal få gi til henne, samt en gave til hver av dem. Og når han/de skal hente oss tar han med bilstolen.

Jeg brukte toalettpapiret som var på sykehuset uten at det gjorde noe vondt, og jeg hadde heller ikke med hårføner, for det hadde de på sykehuset. Men det funket oigså fint å "klappe" med et mykt håndkle for min del... Sov i sykehusets skjorter og bukser, evt. i ammesinglet og bukse når det var varmt. Bleier og stelleprodukter til babyen fikk vi på sykehuset.

Brukte sykehusets skjorte til meg selv sist, men tok på ammesinglet og egen skjorte når vi fikk besøk. Husk at du stadig skal prøve å amme hvis det ikke går som en lek fra starten, så fint med klær med knapper eller sånt laget til amming
Og ullsokker! Det savnet jeg veldig sist. Lette sko å ta på er også fint

Blir veldig inspirert til å begynne med baggen når jeg leser her, selv om mannen synes jeg er veldig tidlig ute :P
Kan jeg derimot få spørre om en ting i forhold ammebher?

Tenkte å kjøpe noen enkle fra HM uten spiler den første tiden og lurte på om noen har erfaring med disse eller vil anbefale noen andre. Skal ha førstemann om noen måneder.Hvilket merke bør jeg kjøpe og hvor mange trenger jeg i starten? Og ikke minst, med eller uten spiler?

Blir veldig inspirert til å begynne med baggen når jeg leser her, selv om mannen synes jeg er veldig tidlig ute :P

Tenkte å kjøpe noen enkle fra HM uten spiler den første tiden og lurte på om noen har erfaring med disse eller vil anbefale noen andre. Skal ha førstemann om noen måneder.Hvilket merke bør jeg kjøpe og hvor mange trenger jeg i starten? Og ikke minst, med eller uten spiler?
Jeg hadde mange ulike ammebher med nr. 1, men de jeg likte absolutt best var Lindex sine:)

Blir veldig inspirert til å begynne med baggen når jeg leser her, selv om mannen synes jeg er veldig tidlig ute :p

Jeg hadde to stk fra HM med førstemann, men jeg synes de gnagde i sidene. Var veldig fornøyd med Lindex sine. Det er greit å ha 2-3 stk til å begynne med slik at man har en å ha på seg mens man vasker de andre. Og om natten synes jeg det var veldig greit å bruke en enkel topp á la denne: https://cubus.com/no/7147838_F900 fordi den holder ammeinnlegg på plass og er såpass elastisk at det er enkelt å dra opp/ned for amming. Og så er den litt mykere/løsere enn en vanlig amme-BH og det er godt på natta :)

Uten spiler fordi spillene kan klemme på melkegangene og føre til brystbetennelse.

Blir veldig inspirert til å begynne med baggen når jeg leser her, selv om mannen synes jeg er veldig tidlig ute :p

første tiden vil jeg faktisk anbefale at du bare bruker ammetopper/singleter. pga ødemene en får i brystvevet første tiden...
der er faktisk singletene til hm (ammesingletene) helt supre...

Back
Topp