Jeg hadde definititvt med meg for mye når jeg fødte eldstejenta. Hadde lest mange pakkelister på nett, men fikk ikke bruk for mer enn en brøkdel av det jeg hadde med meg. Så med nr. to var jeg mer sparsom, og satser på det samme denne gangen.
- Videokamera, fotoapparat, mobil, lader (Noterer ting jeg vil huske fra fødsel/gaver o.l. på mobilen istedenfor å ha med egen notatbok til det)
- Bok/blad, evt strikketøy til ledige stunder
- Noe å tygge på og en drikkeflaske. (Man blir SULTEN etter å ha født og når melkeproduksjonen skal i gang, så det var veldig greit å ha litt kjeks/sjokolade/smågodt/frukt/nutrilettbar å spise mellom måltidene. Jeg rakk derimot aldri å spise under selve fødslene, men det var heller ikke behov for det fordi jeg sørget for å ha spist mat før vi dro til sykehuset, og fødslene mine har kun tatt 2,5t og 1,5t etter ankomst til sykehuset.)
- 1-2 Amme-BH'er, 2-3 amme-singlet, ammeinnlegg (både ull og engangs), gulpeklut
- Et par truser/hipstere (brukte hovedsakelig nettingtruser og bind som jeg fikk på sykehuset, men ved hjemreise føler man seg litt mer fresh i eget undertøy)
- En liten pakke nattbind (Man får dette på sykehuset også, men greit å ha i veska i tilfelle, synes jeg)
- 2 gode og myke bukser, 2 cardiganer (enkelt sammen med ammesinglet og skal amme x antall ganger i løpet avet døgn), klær til hjemreise. Vil også ta med et par ullsokker siden jeg nå skal føde på vinteren.
- Sandaler til å bruke inne på sykehuset/i dusjen
- Toalettveske med det mest nødvendige av pleie til ansikts/kropp/hår (men husk at det neppe blir tid til hårkur, kroppsskrubb og ansikstmaske osv
) + leppepomade (sykehuslufta er tørr, og det er midt på vinteren!!)
- 1-2 pyjamas til babyen, 2 klesskift til babyen, tynn lue til bruk inne, klorevotter (begge storesøstrene har hatt lange negler og klort seg i kinnene, så det blir vel ikke noe annerledes nå) hentesett, hjemmestrikket teppe
Pappa'n tar med gave til babyen fra de to kommende storesøstrene som de skal få gi til henne, samt en gave til hver av dem. Og når han/de skal hente oss tar han med bilstolen.
Jeg brukte toalettpapiret som var på sykehuset uten at det gjorde noe vondt, og jeg hadde heller ikke med hårføner, for det hadde de på sykehuset. Men det funket oigså fint å "klappe" med et mykt håndkle for min del... Sov i sykehusets skjorter og bukser, evt. i ammesinglet og bukse når det var varmt. Bleier og stelleprodukter til babyen fikk vi på sykehuset.