Litt tidlig, men barnehage spm?:)

Rabarbra08

Andre møte med forumet
Hei:)

Har dere tenkt på barnehage for de små? Med termin i februar og reglene i trondheim (et opptak). Hva gjør dere?
Forstår jeg det rett om man får plass fra 1 august, altså når de små er 1,5 år??:)

Sent from my iPad using BV Forum

Snoker :)
Som fremtidig førskolelærer og at jeg bor i Trondheim så kan jeg i alle fall svare at: ja, de blir tatt opp/starter/får plass i august når de er 1,5 år, mens hovedopptaket er 1 mars :) Dette gjelder barn som har rett til barnehageplass og står uten (altså de fleste små). Da må man søke før 1 mars og man starter som regel i august, alt fra 1 til 31 (unntak er spesielle årsaker).

"Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrift." (Trondheim kommune). :)

Men du søker plass med en gang babyen kommer hvis du rekker det før 1.mars altså. Selv om du ikke er sikret plass før året etter. Jeg har to gutter født i deseber og det har alltid ordnet seg med bhg når de er 1 år selv om vi ikke får plass på førsevalget. Vi har etterhvert gått over til å ha ungene i nabokommunen som har bedre dekning, der fikk vi begge i samme bhg, og sparer dermed tid i forhold til å levere i to bhg her. Tar oss 15 min å kjøre til bhg nå.

Så om vi ønsker barnehageplass når kiden er ca 1 år, i februar 2016, så må vi søke med en gang han er født (om det blir før 1 mars da) for å ha en sjanse på plass før august? Når skriver du oppstart fra da isåfall? "Holder de av" en plass fra august av allerede? Må ikke barnet ha fått navn og personnr for å søke? Bor i Trondheim, og storebror går i samme barnehage vi skal søke til. Da har vi vel større sjanse for plass?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har hørt om enkelte i Trondheim som har fått plass, og som har "holdt den av"
Fram til barnet er klar til å begynne. En må jo betale hver mnd fram til det begynner selv om en ikke bruker plassen de mnd. Navn og personnr vet jeg ikke noe om:)

Har rett på barnehage plass fra august , da de er 1,5 år ja. Men jeg fikk en gutt i 2012, 28 februar. Han fikk plass fra Januar 2013, betalte for januar og så begynte han i februar. Jeg bor i Bergen da. Men man kan være heldig :) evt må man finne pass, eller være hjemme. kontantstøtte er jo fra barnet er 13 mnd og utgjør 6000 kr i mnd, det er værtfall noe da. spørs om man er alene eller ikke :)

Vi (mest jeg) har planer om å være hjemme til den lille er 1,5 år. Heldigvis har vi økonomisk mulighet til det, selv om det jo blir litt trangt en periode. Bor i Trondheim vi også, tre barnehager like rundt hjørnet. Håper jo at en av dem har ledig plass, så vi slipper omveier hit og dit.

22.02.2015 ♡

Har rett på barnehage plass fra august , da de er 1,5 år ja. Men jeg fikk en gutt i 2012, 28 februar. Han fikk plass fra Januar 2013, betalte for januar og så begynte han i februar. Jeg bor i Bergen da. Men man kan være heldig :) evt må man finne pass, eller være hjemme. kontantstøtte er jo fra barnet er 13 mnd og utgjør 6000 kr i mnd, det er værtfall noe da. spørs om man er alene eller ikke :)

Rakk du å søke på barnehageplass før 1 mars da 91mamma91? Eller er det andre frister i bergen? :)

Sniker litt :)

I barnehagen der jeg jobber er det flere foreldre med barn født rundt januar som søker plass fra høsten samme året som barnet er født, så betaler de fra august og barnet begynner i januar når det er rundt 1 år :) koster jo litt, men er en løsning for de som ikke har mulighet til å være hjemme til barnet er 1,5 år.

Betalte fra august sist, han startet i desember. Trondheim her også.

Jeg fikk bhg plass fra desember for mine barn som er født i desember. Vet flere som fikk på samme tid klarte å få i fra januar hvis de ville. Noen må betale fra august hvis de må ha en bestemt barnehage og er heldig med at der er ledig da.
Her får man alltid avslag på søknaden først når man søker for barn som ikke har krav enda. Så kan man få plass etter august, når ingen lenger sitter på to plasser. Det er alltid noen som har krav på plass som vil bytte bhg til en nærmere. Da søker de i mars, får plass, også sier de ikke opp den gamle plassen før nærmere sommeren. Så det er alltid noen flere plasser til høsten. Også er det jo alltids noen som flytter også midt i året. Her pleier det å ordne seg hvis man kontakter opptaksansvarlig i kommunen på høsten og spør hvor det er ledig. Så omprioriterer man søknaden sin og får plass med en gang.
Men dette er sikkert litt forskjellig fra plass til plass.
Er det privat bhg man vil ha og man har søsken der, så kan det hende de har mulighet for å holde av en plass til dere.

Rakk du å søke på barnehageplass før 1 mars da 91mamma91? Eller er det andre frister i bergen? :)

fristen er 1 mars, men jeg søkte ikke innen den tid. var framdeles på sykehuset jeg da. Var nok bare heldig tror jeg :P

Aaaaner ikke hva vi skal, det er så langt unna at jeg klarer ikke tenke på det

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp