LITT tidlig kanskje,men ang.perm og barnehagestart :)

Vaggegåsa

Elsker forumet
Marslykke 2016
Beklager om dette er spurt om før, eg fann det ikkje. :)

Eg lurer på om det er andre som har tenkt på dette med barnehagestart for mars-babyane? :)

Her er det vanlig opptak i januar og august. Eg sjølv syns at rampen kanskje er litt liten for bhg når han bare er 10 mnd, og skulle gjerne drøya det til hausten igjen.
( Berre mitt eget ønske altså, forstår godt at noken må sende dei i bhg då:) )

Om det er andre som har tenkt slik, kan eg få spørr korleis dokke har tenkt å løyse det i dei månedane i mellomtida? Ferier, ulønna permisjon e.l.? :)

Må vel snart til å fylle ut permisjonssøknader (grøss) og avklare med sjefen kor lenge eg faktisk blir vekke.

Beklager om dette er spurt om før, eg fann det ikkje. :)

Eg lurer på om det er andre som har tenkt på dette med barnehagestart for mars-babyane? :)

Her er det vanlig opptak i januar og august. Eg sjølv syns at rampen kanskje er litt liten for bhg når han bare er 10 mnd, og skulle gjerne drøya det til hausten igjen.
( Berre mitt eget ønske altså, forstår godt at noken må sende dei i bhg då:) )

Om det er andre som har tenkt slik, kan eg få spørr korleis dokke har tenkt å løyse det i dei månedane i mellomtida? Ferier, ulønna permisjon e.l.? :)

Må vel snart til å fylle ut permisjonssøknader (grøss) og avklare med sjefen kor lenge eg faktisk blir vekke.
Med førstemann fikk vi plass i aug når han var passert 10 mnd, gikk veldig bra (privat bjg pga født etter 1. Sept). Denne gang må vi få det til å gå rundt med ferie, ulønna perm e.l OM vi ikke får plass før august 2017. Vi søker bebis inn til jul neste år, men her i kommunen er det ordinært inntak bare i august så vi er avhengig av at noen barn slutter/flytter :)

Lurer på om ikke vi skal søke han inn fra eventuell pappapermisjon er over i april/mai. Storebror startet i juni, så skal tro det går greit at lillebror starter i mai:) hvis ikke blir det nok endel kveldsvakter på meg og ferie for å få det til å gå rundt fra april til august.

Jeg tar først ut ferie, så 1,5 mnd ulønnet før pappan tar sine uker gradert 40%, og jeg jobber mens han er hjemme

Tar 80% permission, sen 5 veckor ferie , sen 2 månader olönnad permission. Sen tar sambon 10 veckor . Sen tar svigermor över som barnvakt :p

Vet det er mulig i enkelte barnehager å søke opptak i januar, men så søke om permisjon for barnet på grunn av barnets alder og slik få utsatt barnehagestart til i april f.eks. Jeg har ikke fått sjekket om det er slik her, men en venninne av meg sa det gikk an da hun fikk barn for fire år siden.

Blir ferie og ulønnet perm på meg.. Er kun opptak i august hos oss. Men kan være heldig at noen flytter før jul, og da er det også et ekstra opptak i desember.. + at en av bhg skal flytte til større lokaler, så håper de tar inn flere barn da..
Så jeg har altså et lite håp om at vi får barnehageplass i desember, men at vi ikke benytter den før de er 1 år..

Vi velger full permisjon med 80% lønn. Jeg skal jobbe 50% i to mnd før mannen tar sine 10 uker. Så tar vi sommerferien. Da rekker vi akkurat bhg starten i august :) men må ha hjelp til barnepike de to månedene jeg jobber redusert da... men det ordner seg nok :) i verste fall får jeg ta en feriedag her og der om det blir krise

I vår kommune har man ikke lov til å holde på en plass uten å bruke den. Den må brukes minst 40%, hvis ikke står man i fare for å miste plassen. Vi håper på plass fra januar, kommer da til å bruke den i ca 40-50% fram til juni og 100% fra august :) hvis ikke får vi finne en annen løsning fra januar til juni.

Eg har faktisk tenkt litt på det allerede, hihi. Visst det ser ut som det går kjem eg til å søke frå hausten 2017 (blir ikkje det riktig)? Skal søke 80% permisjon, også blir fet dobbel ferie, så eg er heime heile sommaren. Før sommaren kjem eg berre til å jobbe fast helgar som eg gjorde før eg blei sjukmeldt, også blir det ekstravakter, så håpar eg vi kan få det til å gå opp så familien kan hjelpe til med barnepass når det er nødvendig :) er så klart ikkje sikkert ditta går i praksis, men er det eg har tenkt så langt vertfall! :)

Er det foresten nåken som veit korleis ein søker om permisjon? Er det, det samme som å søke om foreldrepengar på nav?

Eg har faktisk tenkt litt på det allerede, hihi. Visst det ser ut som det går kjem eg til å søke frå hausten 2017 (blir ikkje det riktig)? Skal søke 80% permisjon, også blir fet dobbel ferie, så eg er heime heile sommaren. Før sommaren kjem eg berre til å jobbe fast helgar som eg gjorde før eg blei sjukmeldt, også blir det ekstravakter, så håpar eg vi kan få det til å gå opp så familien kan hjelpe til med barnepass når det er nødvendig :) er så klart ikkje sikkert ditta går i praksis, men er det eg har tenkt så langt vertfall! :)

Er det foresten nåken som veit korleis ein søker om permisjon? Er det, det samme som å søke om foreldrepengar på nav?
Man søker om permisjon via søknaden om foreldrepenger på nav ja:) Men på noen arbeidsplasser må du også fylle ut egen søknad i tillegg. Forrige gang jeg skulle ut i permisjon trengte ikke jobben noe annet enn at jeg sendte det jeg skulle til nav, denne gangen må jeg fylle ut masse papirer på arbeidsplassen i tillegg.. Men det er fordi de skal kunne planlegge i forhold til hvor lenge jeg tenker å være borte og hvordan jeg tenker å ta ut permisjonen.

Minsten er født februar og startet ikke i barnehage før august året etter, altså 18 mnd. Vi er veldig glad for at vi hadde muligheten til å være hjemme så lenge med han iallfall. Godt å vite at han kunne gå og kunne uttrykke seg litt bedre før han startet opp. Men mange av mine venninner har barn som begynte da de blei ett år (noen litt før også), og de hadde gode erfaringer med det:) Så det kommer jo an på livssituasjon, og når man føler selv barnet er modent for det.
Vi kommer til å vente til opptak i august nå også. Vi løser det med 80% permisjon så den strekker seg over lengere tid, ferie og så ulønnet permisjon. Nå er vi så heldige at vi har muligheten til det:)

Man søker om permisjon via søknaden om foreldrepenger på nav ja:) Men på noen arbeidsplasser må du også fylle ut egen søknad i tillegg. Forrige gang jeg skulle ut i permisjon trengte ikke jobben noe annet enn at jeg sendte det jeg skulle til nav, denne gangen må jeg fylle ut masse papirer på arbeidsplassen i tillegg.. Men det er fordi de skal kunne planlegge i forhold til hvor lenge jeg tenker å være borte og hvordan jeg tenker å ta ut permisjonen.

Okei, tusen takk :D

Storesøster er født i februar og begynte O august, hadde bare ulønna permisjon, funket fint det, men nå hadde vi økonomi til det, skjønner at ikke alle har det. Er veldig glad for det, og husker jeg tenkte at jeg aldri kunne sendt hun i barnehagen før hun begynte å gå å uttrykke seg bedre. Men det er kun min personlig mening, mange som sender de i barnehagen fra 10 mnd alder å fornøyd med det. Vi gjør det samme denne gangen, ulønna perm.

Jeg er student da, men har planer om å bli hjemme med snuppa frem til august 2017 blir det (?) og ta privatiststudier eller noe slikt hjemme :)

I vår kommune har man ikke lov til å holde på en plass uten å bruke den. Den må brukes minst 40%, hvis ikke står man i fare for å miste plassen. Vi håper på plass fra januar, kommer da til å bruke den i ca 40-50% fram til juni og 100% fra august :) hvis ikke får vi finne en annen løsning fra januar til juni.
Skal sies at vi må betale for den da.. Og vil jo si at det er luksus for bhg hvis man får betalt uten at barnet er tilstede.. ;)

Skal sies at vi må betale for den da.. Og vil jo si at det er luksus for bhg hvis man får betalt uten at barnet er tilstede.. ;)
Absolutt :) poenget var at kommunene praktiserer dette forskjellig, så dobbeltsjekke!! Kjipt å miste plassen...

Jeg håper at vi får barnehageplass fra han er ca året, kanskje 11 mnd. Skal se på kalenderen i morgen og få sendt inn søknad....
Håper virkelig ikke vi må vente til august, det føles veldig lenge. Vi skal nok få det til å gå rent økonomisk, men håper å få plass før august.

Men det blir spennende! Akkurat nå klarer jeg ikke se for meg hvordan det blir å gå hjemme.

Bor i Oslo, noen som vet om man her kan søke opptak i januar, også bruke plassen først et par mnd senere?

Jeg håper at vi får barnehageplass fra han er ca året, kanskje 11 mnd. Skal se på kalenderen i morgen og få sendt inn søknad....
Håper virkelig ikke vi må vente til august, det føles veldig lenge. Vi skal nok få det til å gå rent økonomisk, men håper å få plass før august.

Men det blir spennende! Akkurat nå klarer jeg ikke se for meg hvordan det blir å gå hjemme.

Bor i Oslo, noen som vet om man her kan søke opptak i januar, også bruke plassen først et par mnd senere?
Vi sendte mail til barnehagekoordinatoren i kommunen og spurte :) Vi bor i en av nabokommunene.

Back
Topp