litt småsur på helsestasjon...

kinemorB

Glad i forumet
vært på 5 mnd kontroll med minsten idag..
han var nå blitt 70,5 cm og 9600 gr...
JA han er en stor kar, både lang og tung....

MEN .... skal ikke en baby være litt god å ta i da?!?!?

Synes jeg fra dag 1 har blitt fortalt at jeg må passe på hva jeg gir han av mat.. tilpasser og minsker hele tiden.... Ganske plagsomt å være så forbaska opphengt i det... stakars liten må jo få mat...

Han får mme så JA, jeg vet de legger mer på seg av det, og JA jeg gjør så godt jeg kan, men han må jo få bli mett:/

han var 4090 gr ved fødsel og 55 lang, så JA han ble født større en mange andre...

Driiiiiit lei MAT kjenner jeg....

Noen som har det likt i forbindelse med helsestasjon og maset om at ungen din kanskje er litt stor???

HERREGUD HAN FÅR JO IKKE FORBRENT NOE I DEN ALDEREN! MAKAN...

sånn det var dagens utblåsing...

Jeg har ei jente på straks 6 år fra før, ho var også god og tung som lita, nå er hu lang og akkurat som hun skal i kroppen.. Faren er lang! :)

Min var 8600g og 72cm på helsestasjonen. "Helt perfekt" ifølge hs. Fullammet til han var fire mnd, og begynte med smaksprøver da. Får enda ikke fulle posjoner, så han får alltid pupp i tillegg. Jeg fikk derimot 'pes' fordi jeg hadde begynt å gi mat, da de anbefaler fast føde fra 6mnd. Hun mener han heller ikke trenger fast føde, fordi han har vokst så godt.

Jeg tar det de sier med en klype salt. Det var et valg vi tok da vi følte han var klar for det, og pga.nyere forskning som viser at det er bra.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Min var 8600g og 72cm på helsestasjonen. "Helt perfekt" ifølge hs. Fullammet til han var fire mnd, og begynte med smaksprøver da. Får enda ikke fulle posjoner, så han får alltid pupp i tillegg. Jeg fikk derimot 'pes' fordi jeg hadde begynt å gi mat, da de anbefaler fast føde fra 6mnd. Hun mener han heller ikke trenger fast føde, fordi han har vokst så godt.

Jeg tar det de sier med en klype salt. Det var et valg vi tok da vi følte han var klar for det, og pga.nyere forskning som viser at det er bra.

synes de henger seg opp i mat litt for tidlig... vil jo seff ikke at han skal bli overvektig, men får da være måte på.... han er ikke LITT lubben en gang det er godt fordelt over kroppen, gode lår dog, men ikke noe spess bollete...
Nei jeg kjenner jeg tar det til meg på helsestasjon ,men styrer mitt eget løp her hjemme, ungen er blid og fornøyd hele dagen, sover som en prest både dag og natt.. NEI jeg gidder ikke gå å bekymre meg mer kjenner jeg.. tar litt oppmerksomheten bort fra alt det koselig med mating...

Man kommer langt med litt sunn fornuft! :)

Min var 70 cm og 9300 på 5-månederskontrollen. Helt supert i følge HS. Stor gutt, men så lenge han følger kurven er det vel i orden? Hvertfall har jeg fått beskjed om det på helsestasjonen her:)

Jenten min var 69cm og 8,8. Stor jente, men HS har ikke sagt noe på det enda :-) Mm og en porsjon grøt t kvelds. Hadde hun derimot kommentert det hadde jeg jabbet med og glemt alt når jeg gikk ut døren. Gi babyen din mat og la han være fornøyd! :-) Dem tar det av uansett! :-)

sikkert HS her hos meg som er veldig firkanta... søstra var også litt stor som baby, da ble det ikke nevnt en eneste gang.. nei nå gidder jeg ikke bry hode mitt med det mer:)

Jeg tenker følgende;
-Hvor mange måltider får barnet?
-Kan noen av de erstattes med frukt og vann?
-har du startet med annen mat enn melk?

Så lenge barnet ikke er sulten, sover godt og er opplagt og aktiv i våkenperioder skal man ikke tenke så mye på det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker følgende;
-Hvor mange måltider får barnet?
-Kan noen av de erstattes med frukt og vann?
-har du startet med annen mat enn melk?

Så lenge barnet ikke er sulten, sover godt og er opplagt og aktiv i våkenperioder skal man ikke tenke så mye på det.

han er mme-barn vært siden han var 1 mnd... han får ca 900 ml mme + litt middagsglass+ 3skjeer grøt til kvelds... han er blid og fornøyd stort sett hele tiden, sover jo godt og er en skikkelig sjarmør:) nå har han jo akkurat bikka 5 mnd, kan jeg gi han vann da?? han har smakt slike dessertglass men det er ingen høydare enda..

Du kan fint gi vann. Gi feks et måltid frukt og vann istedet for mme:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

han er mme-barn vært siden han var 1 mnd... han får ca 900 ml mme + litt middagsglass+ 3skjeer grøt til kvelds... han er blid og fornøyd stort sett hele tiden, sover jo godt og er en skikkelig sjarmør:) nå har han jo akkurat bikka 5 mnd, kan jeg gi han vann da?? han har smakt slike dessertglass men det er ingen høydare enda..

Har selv ei jente som har fått mme siden starten.
Vi prøver oss med frukt og vann til lunsj, middag med vann og grøten lages med mme og får redterende melk etterpå. Vann gis utover dette om hun er tørst.
Det er trygt å gi smak på de fleste varer og ser allerede ar smaksløkene jobber godt ogblir lei av de enkleste smakene fort(potet&gulrot)

Ser du skriver 900ml melk. Her er det ca 600ml i døgnet pluss 200ml vann.

Prøv squeeze flaskene med frukt. Den kan man jo putte i munnen også. Søl, men morsomt for lille selv.

Har en stor gutt selv. Fikk heldigvis ikke noe pes for det på hs, han følger sin egen kurve selv om han følger den 90% kurven. Jeg gir 4 måltider om dagen. 2 av de er grøt morgen/kvelds. Får bare 2-2 1/2 flasker i døgnet. Mme siden 1 mnd gammel her og. Men nå skal det sies at han har bikket 6 mnd.
Følg mammainstinktet ditt! Så lenge det forteller deg at alt er som det skal være, så er det nok det :)

Last edited:
Med eldste gutten her var d en del snakk om det når han var baby fra hs, jeg spurte legen min om dette og hun sa hun ville ikke brydd seg noe om det før dei blir større og faktisk er aktive og går :)
Nå er han 2 år og er ikke noe stor, helt normal :)
Å jeg brydde meg ikke om det hs sa om det etter det ;)

Blås i hva de sier, sier jeg bare. Er han derimot overvektig som 5-åring, er det kanskje greit å begynne å tenke litt på kostholdet, men ærlig talt, gutten krabber vel ikke enda en gang? Det renner av dem når de begynner å krabbe og løpe rundt!

Vi prøver oss med frukt og vann til lunsj, middag med vann og grøten lages med mme og får redterende melk etterpå. Vann gis utover dette om hun er tørst.
Det er trygt å gi smak på de fleste varer og ser allerede ar smaksløkene jobber godt ogblir lei av de enkleste smakene fort(potet&gulrot)

Prøv squeeze flaskene med frukt. Den kan man jo putte i munnen også. Søl, men morsomt for lille selv.

Frøkna vil ikke ha vann nesten, eller saft. HS sa jeg kunne prøve det. Men hva er denne squeeze flaska du prate på? :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Frøkna vil ikke ha vann nesten, eller saft. HS sa jeg kunne prøve det. Men hva er denne squeeze flaska du prate på? :)

Kanskje dette er dumt spørsmål, men har du prøvd å gi henne fra kopp? Snuppa sluker det om hun får drikke fra kopp (som vi voksne) :P

Blås i hva de sier, sier jeg bare. Er han derimot overvektig som 5-åring, er det kanskje greit å begynne å tenke litt på kostholdet, men ærlig talt, gutten krabber vel ikke enda en gang? Det renner av dem når de begynner å krabbe og løpe rundt!

det er igrunn min mening også;) guttungen leer seg jo nesten ikke enda*S* bare synd at de skal ha så vaken fokus på det på HS.. i natt drømte jeg at jeg sto der nede å skjelte de ut etter noter.. hoho:)

hvor gammel har din blitt forresten?

Smoothiene fra HiPP, Ellaskitchen etc

Back
Topp