Litt skummelt...

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Synes det begynner å bli litt "skummelt" å lese om de som føder før tiden... ;-)

Jeg er nå 36+3, og har ikke fosterleie kontroll med fødselsplanlegging på føden før 37+4. Min første kom i uke 37, så merker at det stresser meg litt med så sen kontroll, spesielt når mange april babyer kommer før tiden! I tillegg er det jo vanlig å føde litt før tiden med avvikende fosterleie.

Har nå bestilt bilstol, men mangler seng. Må få opp farten ja... :-)

Har heldigvis vanlig jordmortime til uken, så håper hun da klarer å kjenne et hode nede. Krysser og håper! :)
Igår kjente jeg bevegelser både ved navlen og høye side samtidig, men idag har jeg bare lyst til å kjenne spark oppover! Hi hi! :)

Det ordner seg nok. :) Vet ikke hva du har tenkt, men seng føler ikke jeg er noen hast. Her sover lillegutt med meg som regel. ;) Mannen spør om hvorfor ikke han kan ligge i sin egen seng for han må da sove bedre der. Hehe, jeg må forklare det at det ikke er slik babyer fungerer. :P De vil helst ha kroppsvarme, ikke en egen, kald seng. Er ikke alltid jeg får han til å sove i senga si. ;)

Sniker fra mai ;-)

Jeg kjenner ofte bevegelse nede, og ved navlen. Hun ligger med hodet ned, men kjenner godt hendene nede, og føttene til siden.

Var på ekstra ul-kontroll, så er helt sikker på at hodet ligger ned tross 'rare' bevegelser ;/)

Så håper det er tilfelle hos deg også :-)

Synes det begynner å bli litt "skummelt" å lese om de som føder før tiden... ;-)

Jeg er nå 36+3, og har ikke fosterleie kontroll med fødselsplanlegging på føden før 37+4. Min første kom i uke 37, så merker at det stresser meg litt med så sen kontroll, spesielt når mange april babyer kommer før tiden! I tillegg er det jo vanlig å føde litt før tiden med avvikende fosterleie.

Har nå bestilt bilstol, men mangler seng. Må få opp farten ja... :)

Har heldigvis vanlig jordmortime til uken, så håper hun da klarer å kjenne et hode nede. Krysser og håper! :)
Igår kjente jeg bevegelser både ved navlen og høye side samtidig, men idag har jeg bare lyst til å kjenne spark oppover! Hi hi! :)

Spennende med kontroll snart! Får håpe baby har lagt seg med hodet ned :) merker jeg også er litt stresset med tanke på fosterleie og evn tidligere fødsel, men riksen sa at det gikk fint om man kom inn i fødsel før man hadde lagt fødselsplanene :-) selv om jeg forstår du blir litt stresset av tanken. Men vi krysser fingrene for at baby din har lagt seg med hodet ned :D

Det ordner seg nok. :) Vet ikke hva du har tenkt, men seng føler ikke jeg er noen hast. Her sover lillegutt med meg som regel. ;) Mannen spør om hvorfor ikke han kan ligge i sin egen seng for han må da sove bedre der. Hehe, jeg må forklare det at det ikke er slik babyer fungerer. :p De vil helst ha kroppsvarme, ikke en egen, kald seng. Er ikke alltid jeg får han til å sove i senga si. ;)
Enig med deg der. De vil jo gjerne ha kroppsvarme. De kommer jo faktisk fra et godt og varmt sted, hvor de hører stemmen din. :) Jeg er bare så nervøs for å sovne oppå babyen... At jeg vrir meg om natten osv... Det skjer nok ikke, men... Hi hi! :)

Sniker fra mai ;-)

Jeg kjenner ofte bevegelse nede, og ved navlen. Hun ligger med hodet ned, men kjenner godt hendene nede, og føttene til siden.

Var på ekstra ul-kontroll, så er helt sikker på at hodet ligger ned tross 'rare' bevegelser ;/)

Så håper det er tilfelle hos deg også :)
Så godt å høre! :-)
Krysser fingrene for at det er tilfellet her også! :-)

Spennende med kontroll snart! Får håpe baby har lagt seg med hodet ned :) merker jeg også er litt stresset med tanke på fosterleie og evn tidligere fødsel, men riksen sa at det gikk fint om man kom inn i fødsel før man hadde lagt fødselsplanene :) selv om jeg forstår du blir litt stresset av tanken. Men vi krysser fingrene for at baby din har lagt seg med hodet ned :D
Ja, gleder meg til ny kontroll, hvor jeg kan få litt mer håndfast info, ikke bare ha masse tanker surrende rundt.
Skrevet ned alt jeg lurer på, så jeg ikke glemmer noe når jeg først sitter der med legen. :-)

Også skal jeg veldig snart ha jordmortime, hvor planen hennes uansett var å sette av tid til å snakke om fødsel.
Håper da at hun klarer å kjenne hvordan babyen ligger, og at hodet i det minste er på skrå ned... :-)
Idag har jeg kjent hikking nede ved hoften/ skambeinet, og spark oppe på høyre side (om det ikke er sterke hender da.... ). Så jeg har begynt å få litt troen på babyen vil finne riktig vei! :-)

Blir det setefødsel vil jeg iallfall ikke ha epidural, og merker jeg er generelt usikker på smertelindring og narkose, da jeg er allergisk mot pencillin (går i sjokk), og de siste årene også har begynt å reagere på flere ulike medisiner og medikamenter... Kan jo være jeg tåler det godt, men vil iallfall ikke ha noen form for allergisk reaksjon på toppen av det hele.... Men nå skal jo baby legge seg riktig vei. Så det blir jo ikke noe problem! Hi hi! :-)

Har også skrevet et helt enkelt fødselsbrev, med tydelige ønsker osv.
Blir det setefødsel, må det jo bare gå, men grunnet tidligere overgrep frister det lite å måtte ligge med beina i bøyler, elektroder på baby, og mange mennesker i rommet som både skal grafse oppi der for å hjelpe ben og armer ut, og andre som må se på.... Jeg vet jo at det er medisinske grunner, men jeg gruer veldig dersom det faktisk blir en realitet. Men, håper baby tar til fornuften! :-) Eller at han allerede ligger med hodet nedover! :-)

Håper du også får en fin opplevelse, og at du ikke går i fødsel. For du skulle ha keisersnitt?
Også er du litt heldig som er på et såpass "stort" sykehus, som sikkert har alt tilrettelagt. :-)

Min har lagt med hodet ned siden uke 32, men har beina ut til høyre side og ryggen litt til venstre for navlen så det er disse plassene jeg kjenner flest bevegelser og har ofte en stor kul ut på høyre siden. Pga denne kulen ble legen i uke 38 bekymret for at lillegutt hadde snudd seg, men hun tok ul og hodet lå nede, men er ikke festet.
Lykke til på jordmortimen, håper babyen din har snudd seg! :)

Ja, gleder meg til ny kontroll, hvor jeg kan få litt mer håndfast info, ikke bare ha masse tanker surrende rundt.
Skrevet ned alt jeg lurer på, så jeg ikke glemmer noe når jeg først sitter der med legen. :)

Også skal jeg veldig snart ha jordmortime, hvor planen hennes uansett var å sette av tid til å snakke om fødsel.
Håper da at hun klarer å kjenne hvordan babyen ligger, og at hodet i det minste er på skrå ned... :)
Idag har jeg kjent hikking nede ved hoften/ skambeinet, og spark oppe på høyre side (om det ikke er sterke hender da.... ). Så jeg har begynt å få litt troen på babyen vil finne riktig vei! :)

Blir det setefødsel vil jeg iallfall ikke ha epidural, og merker jeg er generelt usikker på smertelindring og narkose, da jeg er allergisk mot pencillin (går i sjokk), og de siste årene også har begynt å reagere på flere ulike medisiner og medikamenter... Kan jo være jeg tåler det godt, men vil iallfall ikke ha noen form for allergisk reaksjon på toppen av det hele.... Men nå skal jo baby legge seg riktig vei. Så det blir jo ikke noe problem! Hi hi! :)

Har også skrevet et helt enkelt fødselsbrev, med tydelige ønsker osv.
Blir det setefødsel, må det jo bare gå, men grunnet tidligere overgrep frister det lite å måtte ligge med beina i bøyler, elektroder på baby, og mange mennesker i rommet som både skal grafse oppi der for å hjelpe ben og armer ut, og andre som må se på.... Jeg vet jo at det er medisinske grunner, men jeg gruer veldig dersom det faktisk blir en realitet. Men, håper baby tar til fornuften! :) Eller at han allerede ligger med hodet nedover! :)

Håper du også får en fin opplevelse, og at du ikke går i fødsel. For du skulle ha keisersnitt?
Også er du litt heldig som er på et såpass "stort" sykehus, som sikkert har alt tilrettelagt. :)

Ja vi krysser fingrene for at baby har lagt seg ned :) det høres sånn ut utifra det du beskriver :) tror det er kjempelurt med fødselsbrev med tydelige ønsker! Spesielt siden det blir en veldig overvåket fødsel som du skriver.. Det blir antageligvis mange folk tilstede, og selv om det er for at dere skal være trygge, er det viktig at du også har "kontroll"
på fødselen og dine ønsker :) jeg hadde også valgt setefødsel om jeg hadde født tidligere (og baby var estimert litt mindre enn 3,8-4kg), men blir KS nå. Gjør ikke noe om jeg går i fødsel før, da det var bra for barnet å oppleve rier. Men blir litt mer styr med KS da.. Vi bor heldigvis 5 min unna riksen, så er iallefall kort vei :) skal holde meg relativt nærme de neste to ukene :) tusen takk, og lykke til til deg også :)

Det høres jo ut som hodeleie :) min er i hodeleie og hun sparker på sidene ikke øverst. Der er det bare stumpen som dytter!
Hvis jeg hadde hatt baby i seteleie,hadde jeg valgt og føde i seteleie! Det har jeg tenkt på pga av at en bekjent av familien sto i det dilemma for noen uker siden! Da skulle jeg spurt om alle spørsmål som overhodet mulig og grillet jordmor og lege om alt fra fremgangen,erfaringer til den minste lille komplikasjon som vil kunne oppstå ;)

Min har lagt med hodet ned siden uke 32, men har beina ut til høyre side og ryggen litt til venstre for navlen så det er disse plassene jeg kjenner flest bevegelser og har ofte en stor kul ut på høyre siden. Pga denne kulen ble legen i uke 38 bekymret for at lillegutt hadde snudd seg, men hun tok ul og hodet lå nede, men er ikke festet.
Lykke til på jordmortimen, håper babyen din har snudd seg! :)
Takk for svar! :-)
Jeg har også kul ut på høyre side!
Hva var din kul for noe?
Litt kjedelig at hverken lege eller jordmor kan være 100% sikker på leie alltid, men godt det finnes ultralyd da. Og bra at din har har hodet ned. :-)

Jeg håper min jordmor er sikker på leiet på kontroll. Ellers må jeg jo bare vente til ultralyden på fødepoliklinikken. Mitt andre barn lå også litt på skrå, men ikke så sent i svangerskapet som nå. Og nå er jo livmoren enda mer utvidet med nummer tre. Jeg har fortsatt troen og håpet. Kan ikke gjøre annet enn å tenke at det ordner seg uansett.

Takk for svar! :)
Jeg har også kul ut på høyre side!
Hva var din kul for noe?
Litt kjedelig at hverken lege eller jordmor kan være 100% sikker på leie alltid, men godt det finnes ultralyd da. Og bra at din har har hodet ned. :)

Jeg håper min jordmor er sikker på leiet på kontroll. Ellers må jeg jo bare vente til ultralyden på fødepoliklinikken. Mitt andre barn lå også litt på skrå, men ikke så sent i svangerskapet som nå. Og nå er jo livmoren enda mer utvidet med nummer tre. Jeg har fortsatt troen og håpet. Kan ikke gjøre annet enn å tenke at det ordner seg uansett.
Han har føttene ut til høyre side :) Har du tenkt å prøve å få snudd han om hodet ikke er ned ved neste kontroll?

Enig med deg der. De vil jo gjerne ha kroppsvarme. De kommer jo faktisk fra et godt og varmt sted, hvor de hører stemmen din. :) Jeg er bare så nervøs for å sovne oppå babyen... At jeg vrir meg om natten osv... Det skjer nok ikke, men... Hi hi! :)

Jeg er så redd for å dytte han utfor kanten av senga, jeg. :P Selv om jeg har sprinkelsenga dratt inntil vår seng sånn at det ikke er mulig. I løpet av natta er det faktisk lillegutt som dytter MEG lenger inn i senga. ;)

Han har føttene ut til høyre side :) Har du tenkt å prøve å få snudd han om hodet ikke er ned ved neste kontroll?
Trodde du hadde kul ut i tillegg til føttene på høyre siden der jeg! :)
Det har jeg. Og lurer på om det kan være rompen.
Lurer på hvordan morkaken kjennes også, om den blir hard ved kynner. Den ligger jo foran, så kanskje derfor jeg sliter med å finne ut av leiet... ;-)

Jeg vet ikke om jeg vil prøve vendingsforsøk.... :-(
Jeg har morkaken foran, og ser i flere lege/jordmor sider at vending ikke bør utføres med morkake på fremre vegg, eller foranliggende, pga risiko for at den løsner for tidlig...
I tillegg kan baby få navlesnoren rundt halsen, og det er jo ikke så bra om babyen snur seg til sete igjen, da den kan bli avklemt når hodet skal gjennom bekkenet.
Det står jo også at foster kan overføre blod til moren, og at det kan oppstå fosterskader.
Men det som også flere har sagt er at man får veldige kynnere, som kan gå til rier, og fødsel.

En som jobber på apoteket her hadde sin nummer tre i sete. Kanskje det er vanlig for nummer tre pga større plass i livmoren? Uansett, hun prøvde å snu babyen to ganger, og den snudde seg tilbake begge gangene. I tillegg endte det med hastesnitt, og babyen måtte på intensiven.

Så jeg tenker: håper babyen tar til fornuft, eller allerede har lagt seg riktig vei.
Om den ligger på skrå må jeg håpe den fester seg ved riene, og gjennomføre setefødsel.
Evt. spørre om mulighet for å snu og holde hodet nede rett ved termin. Men da blir visst fødselen tøffere...
Ligger den tvers er det jo ingen andre alternativer enn ks, så det håper jeg iallfall at han ikke gjør.... :)

Jeg er så redd for å dytte han utfor kanten av senga, jeg. :p Selv om jeg har sprinkelsenga dratt inntil vår seng sånn at det ikke er mulig. I løpet av natta er det faktisk lillegutt som dytter MEG lenger inn i senga. ;)
Hi hi! :-)
Ser det for meg... "Pass deg da, mamma. Legg deg lenger inn..."
De begynner tidlig å hersje med en! :-)

Back
Topp