Litt skuffet

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
I og med at dette er første kontroll vi noen gang har vært på, så skal jeg innrømme at jeg ble litt skuffet da det ikke var noen ultralyd.. Kanskje jeg som er dum som trodde det var vanlig ved første kontroll, og skjønner nå at det er det som er "tidlig ultralyd". Syns ikke 11 uker er tidlig i det hele tatt, og syns det burde vært en ultralyd under første kontroll.. Greit nok at jeg ikke har hatt en eneste blødning og alt ser ut til å være fint, men jeg kunne virkelig trengt å se at det bor en der.. Ellers var det stikk i fingeren, helsekort og blodprøver som må taes hos legen. Og noen blader vi fikk med oss hjem. Skuffelsen ble ikke mindre da hu sa det var så lite sannsynlig at hun hørte noen hjertelyd nå i det hele tatt at hun gadd ikke å prøve engang. Hu kunne formulert seg annerledes... :( alt er vel som det skal ..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg måtte bestille time selv hos gynekolog for å få ultralyd. Gjorde ikke det hos legen.

Ja kan skjønne det :/
Man vil jo veldig gjerne se lille nurket <3
Nei, ikke privat.. Hadde vært der før så trengte ikke henvisning. Har du vært hos gynekolog tidligere kan du bare ringe dit å bestille time.
Vurderte privat denne gangen, for fikk ikke time før jeg er i uke 15, pga lang kø.. Men nå har vi vært på sykehuset, pga blødning. Og skal tilbake om 1 uke.
Bestiller du privat har de ofte veldig kort ventetid.. Koster ca 1000kr :)

Det er ikke vanlig med ultralyd hos legen. Man får en ul og det er den ordinære. Men man kan selvsagt ta ul på en privatklinikk ( det skal jeg). At hun ikke brukte doppler så tidlig er heller ikke så rart. Det kan være vanskelig og for tidlig. Tenk deg hvor urolig du hadde blitt hvis hun ikke fant fosterlyd!

Du har hatt en helt normal time hos legen;-)
Ønsker du mere ut av timene, kan du jo betale for jordmortime som er private.

Får man ikke høre hjertelig heller på første kontroll? Har ikke hørt om ultralyd hos legen, har di det? Jeg har valgt å kun gå til jordmor, føler hun tenker på en annen måte enn legen. Legen er liksom sånn du er ikke syk så ingen medfølelse på noen måte, mens jordmor tenker på både deg å barnet, har du det bra har barnet det bra å omvendt. Spent på første kontroll jeg nå til mandag, har jo vert på ultralyd, men hva gjør di på en hel klokketime? Ett stikk i fingeren?

Oi.. stakkars. Du har desverre hatt litt feil bilde av hva de gjør på første kontroll. Så skjønner godt du er skuffet, men det du forteller er sånn første kontroll er.

Får man ikke høre hjertelig heller på første kontroll? Har ikke hørt om ultralyd hos legen, har di det? Jeg har valgt å kun gå til jordmor, føler hun tenker på en annen måte enn legen. Legen er liksom sånn du er ikke syk så ingen medfølelse på noen måte, mens jordmor tenker på både deg å barnet, har du det bra har barnet det bra å omvendt. Spent på første kontroll jeg nå til mandag, har jo vert på ultralyd, men hva gjør di på en hel klokketime? Ett stikk i fingeren?

Jeg fikk ikke høre noenting.. Skulle vel tatt blodprøver men det gjorde ikke de der hos jordmor så de må jeg ta hos legen. Så målte blodtrykk, urinprøve, stikk i fingeren, helsekort og prat.

Ante jo ikke hva jeg gikk til, men trodde som sagt det skulle være mer.. :/ har sikkert 1000 spørsmål i hodet som jeg ikke får frem og føler meg bare usikker og redd. Fikk og beskjed om å spise variert. Jævlig enkelt det når alt anna enn brødskiver med nugatti gjør deg kvalm bare ved tanken omtrent. Trodde kanskje hu kunne overøst meg med litt mer info da enn å bare gi meg noen blader og ei bok også sende meg hjem for å finne ut av ting sjæl. Hadde vært ålreit med noe som er håndfast om dere skjønner? :/ vet ikke helt hva jeg skal føle akkurat nå, dumme hormoner : (

Jeg var heldig å hadde en søster som forklarte meg to ganger at "ikke ha store forhåpninger til første kontroll, det er bare en tulle kontroll for å skrive ned info"
Dette er nok grunnen til at vi bestillte tidlig ul sist og det samme denne gang :-)

Ante jo ikke hva jeg gikk til, men trodde som sagt det skulle være mer.. :/ har sikkert 1000 spørsmål i hodet som jeg ikke får frem og føler meg bare usikker og redd. Fikk og beskjed om å spise variert. Jævlig enkelt det når alt anna enn brødskiver med nugatti gjør deg kvalm bare ved tanken omtrent. Trodde kanskje hu kunne overøst meg med litt mer info da enn å bare gi meg noen blader og ei bok også sende meg hjem for å finne ut av ting sjæl. Hadde vært ålreit med noe som er håndfast om dere skjønner? :/ vet ikke helt hva jeg skal føle akkurat nå, dumme hormoner : (

Du hadde en vanlig time hos legen, ingen ting unormalt. Ikke lett når en ikke vet hva en skal forvente.
Men skriv ned alle dine spørsmål og spør i vei neste gang. Du skal ikke være usikker på noe. Sist fikk jeg høre hjertelig første gang hos jordmor, så hos lege ganske langt ut i svangerskapet.
Fikk en ultralyd i uke 18 og betalte en 3D selv litt senere.
En kan få tidlig ultralyd men da må en betale med mindre det er noen risiko som gjør at legen henviser til det tidligere.

Ang spising skjønner jeg deg godt, en må ete det en klarer spise nå også får en bli flinkere når kvalmen gir seg.

Jeg spiser variert men det er ikke alltid mye Sundt. Spiser akkurat det jeg har mest lyst på ellers kommer det i retur. Dagens kost er fiskepinner og majones.og cola. Hater cola, men akkurat nå må jeg ha det.

Masse lykke til snuppa, alt ordner seg :)

Sent from my iPad using BV Forum

Tusen takk, da skal jeg gjøre det så snart jeg får satt ord på de, jeg føler ikke helt at jeg vet hva jeg skal spørre om engang haha.. Helt fortapt..

Nei, vil jo helst slippe det :) hehe

Forresten veldig ulikt fra hvor du bor. Her i stavanger betaler jeg 500kr for privat ul. :-)
Men så lenge alt er bra så skal det ikke være nødvendig med tidlig ul :-) (selv om jeg vil ha :p )

Du kan bestille ultralyd privat eller ta kontakt med gynekolog. Men du må nok begrunne ganske godt hvorfor du vil ha ul. Ul er ikke så bra for fosteret og anbefales derfor ikke mer enn nødvendig. I de sv.skap som har noe spesielt over seg tilbys en eller flere tidlige ultralyder for å forsikre seg om at alt er i orden. Var på en i uke 8 pga risiko for prematurfødsel, men skal ikke på ny før i uke 18.
Alle kontroller hos lege/jordmor er uten ul.

Off topic: Men stikk i fingeren??!!!! :O Det nekter jeg!! Hilsen Sprøyteskrekk delux. Har akkurat psyket meg opp til å ta sprøyte i armen uten å svime av, da tapper jeg heller litt ekstra blod fra armen :( :(

Off topic: Men stikk i fingeren??!!!! :O Det nekter jeg!! Hilsen Sprøyteskrekk delux. Har akkurat psyket meg opp til å ta sprøyte i armen uten å svime av, da tapper jeg heller litt ekstra blod fra armen :( :(

Jeg fikk også stikk i fingeren og håpet det var alt men nei da måtte ta blodprøver også, fikk liggende da og gubben som strøk på meg så gikk det greit. Hater blodprøver pg sprøyter !!!

Sent from my iPad using BV Forum

Problemet med 2013 er at all informasjon er så lett tilgjengelig på nett, og derfor blir vi ekstra urolige når vi leser om SA og MA og alt mulig fælt. Hvis vi skrur tiden 15 år tilbake så var det nok heller de færreste som oppsøkte privat klinikk for å ta tidlig UL. Da var det helt vanlig å tenke at "To streker = gravid, gleder meg til UL om 15 uker." Det er jo derfor vi ønsker oss en tidlig UL, fordi vi trenger bekreftelsen etter alt vi har lest. Jeg leser mye sjøl, og vil egentlig ha tidlig UL, men prøver å stole på kroppen denne gang. Vi er jo google - generasjonen, og trenger svar, NÅ. ;) Den nye regjeringa har jo avslått muligheten til tidlig UL dekket av staten, nettopp for å bl. a. unngå et sorteringssamfunn, pluss at det koster Norge alt for mye. De aller fleste svangerskap går jo bra, det er bare vi som leser for mye og blir usikre. (Jeg gjør det selv også.. :P)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Den første legekontrolen er ganske kjedelig ja, mye papirarbeid, blodprøver og info og søknad om fødeland og ordinær ul. Har aldri fått ul hos min fastlege eller hos jordmor fordi de ikke har ul apparat. Har måttet blitt henvist til tidlig ul Pga diverse ting og måttet gå privat ja.
Skjønner godt du er skuffet hvis du forventet noe annet. Etter hvert som magen og babyen blir større får du høre hjertelyden og legen måler magen din. Litt mer spennende å sjekkes da, men det er også lenge mellom hver kontroll før du kommer til siste trimester så du er forberedt på det....

Er en mnd til neste gang og da vet jeg heller ikke hva som skjer, vare prate sikkert .. Det blir da etter OUL for det kommer vel også i november en eller anna gang, får brev i posten når det nærmer seg tenker jeg :p
I mellomtiden skal jeg ta blodprøver og søke osv hos legen min, kanskje han kan veie meg også. Trodde det ble gjort, hu spurte jo hva jeg veide før jeg ble gravid.. Tror jeg har gått ned pga slitt med å spise. Så håper legen kanskje kan gjøre litt andre ting :p

Back
Topp