Litt skuffet over godboken?

Jenta mi lærer både små og store bokstaver samtidig på førskolegruppa i barnehagen, så jeg tror det er litt ulikt hvordan slikt gjøres fra sted til sted, og det kan jo ikke akkurat goboken klandres for. Men om du syns det er et problem så gir du jo bare en tilbakemelding til dem på det...

Her har de kun fokus på store, og slik er det på de andre skolene også rundt her. Det er ikke en eneste liten bokstav i bøkene til barna. Hverken i matte eller i norsk.
Vi skulle heller ikke lære de små, for nå var det kun fokus på å lære å lese og ikke blande inn små bokstaver opp i dette. Læreren sa dette var likt over hele landet, der man bruker to år på alfabetet.
Hva de lærte i barnehagen spiller ikke så stor rolle, men her lærte de også små bokstaver. Så mitt barn kan mange små, men poenget mitt var vel det jeg skjønner ikke hvorfor det er små bokstaver i en lære å lesebok når de kun lærer store på skolen.
Men da er det ikke likt over hele Norge som læreren mener, og de lærer forskjellig.

Nå er ikke jeg utdannet til å undervise på småtrinnet i det hele tatt, og norsklærer er jeg heller ikke, men jeg har stor tro på at det kan være ganske ulikt hvordan ting praktiseres fra skole til skole ja. Blant annet fordi vi har ikke noe som heter "pensum" i grunnskolen, vi har læreplanmål, og bøkene ses som et hjelpemiddel man kan bruke for nå nå målene. Bøkene lages av private aktører og det finnes ikke noe offisiell godkjenning av disse bøkene, så det er opp til hver skole å vurdere hvilket læreverk de vil kjøpe. Disse tingene gjør at det kan bli en del lokale variasjoner.

Jenta mi lærer både små og store bokstaver samtidig på førskolegruppa i barnehagen, så jeg tror det er litt ulikt hvordan slikt gjøres fra sted til sted, og det kan jo ikke akkurat goboken klandres for. Men om du syns det er et problem så gir du jo bare en tilbakemelding til dem på det...

Det lærte min i barnehagen også.
Som jeg har skrevet er at jeg har fått beskjed om at dette er det som er praksisen i hele landet. Og siden det også er likt på skolene i to forskjellige fylker regnet jeg med at det var slik de fleste steder.
Men siden andre praktiserer det andeledes så ikke noe problem, bøkene er ubrukelig for oss, hadde jeg bare vist det. Vi kjøper de heller på bokhandelen, der lære å lese bøker har storebokstaver :)
Jeg var ikke ute etter å diskutere om det er riktig eller feil hvordan de lærer på skolen. Jeg synes det er supert at de lærer det slik de gjør :)

Det lærte min i barnehagen også.
Som jeg har skrevet er at jeg har fått beskjed om at dette er det som er praksisen i hele landet. Og siden det også er likt på skolene i to forskjellige fylker regnet jeg med at det var slik de fleste steder.
Men siden andre praktiserer det andeledes så ikke noe problem, bøkene er ubrukelig for oss, hadde jeg bare vist det. Vi kjøper de heller på bokhandelen, der lære å lese bøker har storebokstaver :)
Jeg var ikke ute etter å diskutere om det er riktig eller feil hvordan de lærer på skolen. Jeg synes det er supert at de lærer det slik de gjør :)

Men bøkene er jo ikke ubrukelige, dere får jo enten ta det som høytlesing nå eller at de brukes mer når barnet har lært seg de små bokstavene. :)

Men bøkene er jo ikke ubrukelige, dere får jo enten ta det som høytlesing nå eller at de brukes mer når barnet har lært seg de små bokstavene. :)

Jeg regner med at når lesingen sitter bedre og vi får trent masse på både store og små bokstaver så vil han ha litt mer innhold i tekstene enn at det står Per spiser, Anne sitter osv.
Han har allerede begynt å etterlyse tekster med handling allerde, så derfor vil jeg si de er ubrukelig for vårt bruk da, men hadde vært ypperlig nå som vi trener på å lese hver dag :D

Last edited:
Det jeg reagerer mest på er at læreren enten bevisst lyver, eller ikke aner at ved de aller, aller, aller fleste skoler her i landet, så lærer unger også små bokstaver. I ulikt tempo hvor noen er ferdige med alfabetet til høstferien, og andre ved utgangen av andre klasse (men de BRUKER jo mange flere bokstaver enn de har lært da, så jeg synes det hele er rart at de lærer dem så sakte her)

At læreren sier at det gjøres sånn i hele landet, når det så langt fra stemmer, skremmer mer enn at læreren har funnet et system som virker. Virkelig

Vår skole forholder seg til forskningsbasert kunnskap, og min førsteklassing er derfor ferdig med å lære alle bokstaver (store og små), og er i gang med repetisjon. Studer viser at det er mer gunstig for både sterke og svake elever å lære bokstavene raskt, fordi de da kan bruke de i meningsfulle setninger, og får god tid til repetisjon :)

Link: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/-Bli-ferdig-med-bokstavene-for-jul-3238150.html
Det jeg reagerer mest på er at læreren enten bevisst lyver, eller ikke aner at ved de aller, aller, aller fleste skoler her i landet, så lærer unger også små bokstaver. I ulikt tempo hvor noen er ferdige med alfabetet til høstferien, og andre ved utgangen av andre klasse (men de BRUKER jo mange flere bokstaver enn de har lært da, så jeg synes det hele er rart at de lærer dem så sakte her)

At læreren sier at det gjøres sånn i hele landet, når det så langt fra stemmer, skremmer mer enn at læreren har funnet et system som virker. Virkelig

Som sagt så laget jeg ikke denne tråden som en klage på skole/lærer. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de lærer det her. De skal lære både små og store bokstaver. Bruker bokstaver som ikke er innlært enda og barna leste lenge før jul.
Jeg lærte bokstavene fort og mange falt av lasset! Supert at de tar seg tid til det meste.
At vår lærer da mente det var likt over hele landet og det ikke stemmer ser jeg ikke på som noen krise, mye jeg har trodd at vi gjorde likt på min jobb også, men det viser seg ikke alltid å stemme.
Læreren er utrolig flott lærer, men h*n bestemmer ikke hvordan skolen skal legge undervisningen. Der følger h*n retningslinjene til skolen.
Sånn nå er jeg ferdig med å diskutere denne saken! Flott at goboken treffer flere barn som lærer å lese med både små og store bokstaver. Da vet vi at goboken er ikke for oss ;)
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal diskutere læreren i denne tråden?!
Jeg lurte på om flere var misfornøyd eller fornøyd med goboken ;)

Ja, jeg mente ikke at det var noe galt med undervisningen, bare egentlig litt skremt over at de tror de vet hvordan det gjøres overalt, når de altså ikke vet det. Men det er nå så.

Og siden de fleste lærer små bokstaver, treffer goboken de fleste med disse bøkene, sånnsett. De treffer ikke oss helt heller, siden han lærer nynorsk, men han leser nå mest bokmål egentlig. For skolen gir jo ikke noe å lese på utover lekseboka med sine få linjer, så for å øve mengde leser han alt han kommer over egentlig

Back
Topp