Litt lei nå.

Lill1985

Forelsket i forumet
Fikk ikke jobben jeg hadde ønsket meg pga at jeg er gravid. Det var også veldig mange gode kandidatwr. Men uansett hadde jeg virkelig ønsket denne jobben.

Informerte du om at du er gravid?
Jeg har søkt på en jobb og har intervju i neste uke, er så usikker på om jeg skal fortelle at jeg er gravid? Risikerer jo at jeg ikke får jobben da..

Du trenger ikke å si at du er gravid når du søker jobb. Arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre. Men husk at du må si ifra til arbeidsgiver senest tre måneder før du skal ut i permisjon.

Jeg ble faktisk spurt direkte om det selv om de ikke har lov til det. Jeg tror det er årsaken til at jeg ikke fikk den :)

Jeg ble faktisk spurt direkte om det selv om de ikke har lov til det. Jeg tror det er årsaken til at jeg ikke fikk den :)

I følge min sjef (som ansatte meg før eg visste at eg var gravid, vel og merke) så kan man faktisk lyge dersom man blir spurt :) Det hadde nok vert litt ubehagelig i ettertid, men dei kunne ikkje sagt nåkke på det :) Reglene er der nettopp fordi dei ikkje skal kunne nekte noen en jobb fordi dei er gravide :)

Men ikke si noe du bkno1453372

Nei det beste for min del er nok å ikke si noe, men får litt dårlig samvittighet da jeg vil være over halvveis når jeg evt skal begynne i stillingen etter jul. Kan jo bare jobbe 4 måneder så må de finne en vikar. Føler det er så slemt å ta jobben da?:/ Samtidig som jeg ønsker en fast jobb å komme tilbake til etter permisjonen

Hvis du er den best egnede til stillingen, er det klart du skal ansettes. Noen måneder i permisjon bør de jo tåle, om du deretter kan levere topp arbeidskraft i flere år etter det.
Det føles kanskje ubehagelig å lyve på et spm. om du er gravid, men det er faktisk arbeidsgiver som bryter loven ved å spørre.

Nei det beste for min del er nok å ikke si noe, men får litt dårlig samvittighet da jeg vil være over halvveis når jeg evt skal begynne i stillingen etter jul. Kan jo bare jobbe 4 måneder så må de finne en vikar. Føler det er så slemt å ta jobben da?:/ Samtidig som jeg ønsker en fast jobb å komme tilbake til etter permisjonen
Skjønner hvordan du har det. Var i samme situasjon i fjor, og jeg følte meg råtten. Jeg turte ikke si noe til sjefen, og var konstant stressa over det.

Skjønner hvordan du har det. Var i samme situasjon i fjor, og jeg følte meg råtten. Jeg turte ikke si noe til sjefen, og var konstant stressa over det.

Ja man føler seg rett og slett råtten fordi man ikke sier noe. Men kan risikere og bli arbeidsledig etter jul om jeg ikke tar denne jobben (hvis jeg får den da). Så får det heller være at man er litt kynisk og tenker på sitt eget beste framfor arbeidsgiver..

Ja man føler seg rett og slett råtten fordi man ikke sier noe. Men kan risikere og bli arbeidsledig etter jul om jeg ikke tar denne jobben (hvis jeg får den da). Så får det heller være at man er litt kynisk og tenker på sitt eget beste framfor arbeidsgiver..

Helt enig i det som sies over her. Det er arbeidsgiver som bryter loven ved å spørre. Ikke tenk på dem, tenk på deg og dine behov!! :) i etterkant kan du eventuelt forklare hvorfor du løy om det.. De skal vurdere deg ut ifra hvor egnet du er, ikke ut i fra om du er gravid eller ei..

Jeg sa JA til jobb i går etter 3 harde intervjurunder. Jeg vet akkurat hva du tenker og føler, jeg gjorde det samme, men alternativet er å kun stå med 60% dagpenger av permisjonspengebne etter permisjonen. Vi skal ikke straffes fordi vi må bære frem barnet og ammer. Jeg gruer meg masse til å si ifra om graviditeten første uka i januar, og jeg tenker på det hele tiden. MEN de har ansatt meg fordi jeg var den beste kandidaten og de ser en fremtid for meg i stillingen. Tvi tvi!!! Håper du får den!! Gjør permisjonstiden mye bedre når man vet man har jobb og penger etterpå og!:-)

ManeMa gratulerer med jobb. Du var virkelig heldig. Jeg var ikke så heldig desverre. Håper jeg bare får en annen jobb fort :)

Jeg sa JA til jobb i går etter 3 harde intervjurunder. Jeg vet akkurat hva du tenker og føler, jeg gjorde det samme, men alternativet er å kun stå med 60% dagpenger av permisjonspengebne etter permisjonen. Vi skal ikke straffes fordi vi må bære frem barnet og ammer. Jeg gruer meg masse til å si ifra om graviditeten første uka i januar, og jeg tenker på det hele tiden. MEN de har ansatt meg fordi jeg var den beste kandidaten og de ser en fremtid for meg i stillingen. Tvi tvi!!! Håper du får den!! Gjør permisjonstiden mye bedre når man vet man har jobb og penger etterpå og!:-)

Gratulerer med ny jobb! :) Har bestemt meg for å ikke si noe. Hvis de spør tror jeg det kan bli vanskelig å lyve men det er en kommunal jobb og der er det alltid et menneske fra fagforbundet med på intervjuene så jeg tviler på at de tør og spørre da :)

Gratulerer med ny jobb! :) Har bestemt meg for å ikke si noe. Hvis de spør tror jeg det kan bli vanskelig å lyve men det er en kommunal jobb og der er det alltid et menneske fra fagforbundet med på intervjuene så jeg tviler på at de tør og spørre da :)
Det er jo mulig å svare med at dette er noe dere ikke har lov/anledning til å spørre om ;)

Back
Topp