Litt krise her nå....(oppsigelse)

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: Kattepus84
Har ingen hissig tone jeg....."hørtes" det sånn ut?

JA!!!! Det så LITT sånn UT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??

Hihi...ok....Nei det var IKKE meningen!!!!!!!!! [:D][8D]

ORIGINAL: CogJ

Første vakt etter helgen blir jo så tidlig som mulig.. Så tidlig som mulig.. Om du sender en sms nå så virker du virkelig feig.. Hvis du bestemte deg idag, så må jo det vente til første vakt anyway..

Joda....det kan selvfølgelig virke feigt i noens øyne...jeg ser den. Men da syns jeg det er ENDA feigere med de som ikke sier en dritt til sjefen sin, men bare sender oppsigelsen i posten.....Later som NADA helt frem til sjefen får posten...
(sånne ansatte har jeg sett mye av...det er noe teitere...)

Jaja...men anyway...jeg ville jo bare høre hva dere hadde å si....Og jeg takker for alle innslagene...

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: JuleKuleVero

Ehhh... Du mener vel ikke at du skal si opp via SMS midt på natta????[8|][&:]

Ikke si opp via sms....men fortelle henne at jeg har tatt et valg om å avslutte arbeidsforholdet....oppsigelsen skjer skriftlig...

Ikke gjør det - det er ugyldig fremgangsmåte. vent til i morgen, (se min forrige post).

Ugyldig fremgangsmåte??? Har vel ingenting med gyldig og ugyldighet å gjøre....

Greit...jeg forstår det høres teit ut, jeg hadde jo ALDRI tenkt tanken om å fortelle det på den måten til mine tidligere sjefer...Greia er bare at vi snakker sammen om ALT, forteller hverandre ting med en gang...så nå føler jeg at jeg går bak ryggen hennes og utsetter å fortelle henne om det.... Forteller jeg henne det før jeg kommer på jobb i morgen så kan hun gå igang med å løse problemet med en gang...hvis ikke må hun vente til onsdag før hun får gjort no med det... Og det syns jeg er litt kjipt for henne....

Prøver ikke være feig, for jeg kan godt se henne inn i øynene å si det... men har dårlig samvittighet for at hun ikke får vite det så tidlig som mulig.

Rent juridisk etter arbeidsmiljøloven er det ugyldig i og med at en oppsigelse av en skriftlig avtale/kontrakt skal dermed også leveres skriftlig initielt/inngående. Det er uhyre sjeldent noen drar noen inn i en rettsal over slikt flisespikkeri, men det har skjedd. Hvis du vil være 100% sikker på å gjøre ting juridisk korrekt, så venter du med å informere til du har den skriftlige oppsigelsen klar i hånden. En motpart vil alltid kunne gå tilbake og kreve oppsigelsen for ugyldig i og med at de fikk den bare verbalt inngående/først (og da evt. si deg opp i stedet på egne premisser uten oppsigelsestid/lønn grunnet påstand om ugyldig kontraktsbrudd / annullering).

Ved en verbal avtale/kontrakt derimot er også en verbal oppsigelse/annullering juridisk stående. I all enkelhet er det skrift for skrift, og verbalt for verbalt.

Du har heller ingen ekstra/lojalitetsgrunnlag for å "skylde" din arbeidsgiver noe utover kontrakten uansett hvor gode venner dere er, og du burde derfor ikke ha dårlig samvittighet for å vente til i morgen hvor du da leverer den korrekt og skriftlig. Hold vennskapet og arbeidsgiverforholdet separat, ikke sett de to i relasjon til hverandre (don't mix business & pleasure).

Mer om det: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#4

Back
Topp