Litt kjip ultralyd opplevelse (lang)

Cybele

Glad i forumet
Var til ultralyd i dag på Ullevål for å sjekke hvordan eggstokkene mine så ut etter en operasjon for endometriose i november. Desverre var det vokst en ny svær cyste på over 5cm på venstre eggstokk. Jeg er så fortvilet[:(] Hater endometriose!!! Og ullevål!! Bare negative opplevelser derfra, hver gang jeg er der finner de noe nytt (derfor jeg ikke vil ha det stedet som fødeplass, assosierer det bare med sykdom)..

Legen så litt på fosteret også ,og heldigvis var det i hvert fall hjerteaktivitet der[:)] Men han satt meg tilbake 4 dager, noe jeg synes var litt rart da jeg var på ultralyd for to uker siden, og da var fosteret helt normal størrelse. Veldig begymret for at det er noe galt siden det plutselig vokser litt saktere... Og en annen ting var at det lå heeelt i ro. Legen prøvde til og med å dytte på det for å få bevegelser, men ingenting. Nå skal det sies at det var litt dårlig kvalitet på ultralyd apparatet hans, men likevel. Er det normalt at de er så rolige rundt 10 uker???

Jeg fikk ingen bilder fra legen, han målte ikke hvor fort hjertet slo, og han var i det hele tatt mye mer opptatt av cysten enn av graviditeten. Uff. Tror jeg skal få meg en privat ultralyd et sted der de har ordentlige apparater om et par uker, så jeg kan få sett om alt egentlig er normalt med fosteret.

Så alt i alt, legetimen gjorde meg bare mer bekymret.... Jeg vet jeg må opperere bort cysten, men det kan ikke gjøres mens jeg er gravid, så lurer på hvordan det vil gå å ha den der når barnet blir større. Håper nesten jeg kunne fått innvilget keisersnitt så jeg kunne fått ut cysten i samme slengen.. Kjedelig altså..

Men det var nok klaging fra min side... Måtte bare få dette ut et sted!

Takk til de osm orket å lese.

Så dumt det ble sånn da. Ingen erfaring med cyster der, men håper det ikke blir mer plagsomt utover svangerskapet.
Ang bevegelse hos fosteret,så vet jeg ikke om de skal være rolig eller ei. Men du finner kanskje noe om det på nettet? Dumt det bare ble bekymringer for deg. Håper alt er bra

Så trasig da, skjønner godt at det ikke ble noen positiv opplevelse!
Kan desverre ikke svare deg på noe ang cysten for det vet jeg ingenting om..

Men når det gjelder barnet så tror jeg ikke du skal bekymre deg, synes legen virket merkelig som ikke målte fosterlyd eneste.
Du så hjerte banke, det er positivt[;)] At barnet ikke beveget på seg trenger du ikke bekymre deg for, de er ikke like aktiv hele tiden. Og selv om han dytter borti så skal man ikke forvente respons enda, det er litt tidlig. Kanskje barnet sov[:)]
De vokser litt i rykk og napp for tiden, så jeg er sikker på at når du kommer til ordinær ul rundt uke 18 er alt i den skjønneste orden[:)]
Men om du vil bestille privat ul før den tid så skjønner jeg det, mulig jeg og hadde gjort bare for å få helt klare svar og få muligheten å se barnet en gang til[:D]

Ellers må jeg også signere miss lilla over her..

Fostret skal vel røre seg i uke 10.. Men de rører jo seg sikkert ikke hele tiden da heller da[8|]
Syns han kunne beroliget deg og sagt noe til deg...

Når det gjelder cysten så må den opereres bort siden det er en blodcyste (endometriose) som ikke forsvinner på noen annen måte, og han ville ikke gjøre det mens jeg er gravid. Så den må jeg leve med inntil videre. Han skal bare følge med på om den forandrer seg utover svangerskapet. Håper ikke det blir for smertefult for meg.

Det som gjør meg mest bekymret er at det ofte er vanskelig for oss med endomtriose å bli gravid, så jeg håper bare så inderlig at det ikke er noe galt med fosteret og at vi får beholde det. For skulle noe gå galt nå, må jeg inn å operere cysten, få enda mer arrvev på eggstokkene, noe som gjør det vanskelig å bli gravid igjen. Men skal prøve å tenke positivt. Hjerte banket jo, og jeg er over uke 10, så da mener jeg å ha hørt at det pleier å gå fint[:)] Fosteret ble målt til 3,55cm tror jeg. Han oppga ikke de målene engang, jeg fikk det bare så vidt med meg på skjermen.

Skjønner veldig godt frustrasjonen din! Krysser virkelig fingrene for at dette kommer til å gå bra!
Kan veldig lite om cyster, men får håpe at den ikke vokser, og at du ikke vil merke noe til den i svangerskapet! Og hadde jo kanskje vært fint med keisersnitt hvor de fjernet den samtidig:)

Gratulerer med å ha sett hjerteaktivitet:) Sannsynligheten for at det skal gå bra da er jo mye større, i tillegg er du 10 uker på vei!![:D]
Tror ikke det at du ble satt tilbake litt gjør noe. slik jeg har forstått det er det helt normalt:) Alle kan jo ikke vokse akkurat like jevnt og raskt! Termindatoen vil nok endre seg etter hver UL dersom man tar flere:)

Masse lykke til! Spent på å høre oppdatering!

Ikke noe hyggelig det der. For oss som er foreldre så er det selvfølgelig den lille som er viktig. For en gynekolog eller annen lege har de gjerne bare tid til akkurat det de skal og i ditt tilfelle var det for å sjekke etter cyster. Blodcyster kan være alvorlig og derfor var legen mest opptatt av den i og med at det var derfor du var der. At han sjekket fosteret var egentlig ikke hans jobb der og da.

At de lille vokser litt i rykk og napp er helt normalt. Hadde mange tidlige ultralyder med lillemann og de satt meg frem og tilbake noen dager hver eneste gang. Det skal du ikke bekymre deg for. På ordinær ble jeg satt tilbake 5 dager, men jeg fødte til min egen termin 5 dager før allikevel. :) Det er like normalt at de er rolige som at de er i bevegelse så tidlig. Prøv å slapp av og nyt svangerskapet. Håper du ikke får mye plager med cysten. Er selv plaget med vanncyster og det er ikke noe godt eller moro. :(

Takk for svar alle sammen[:)] Jeg har nå fått bestilt meg en time på Volvat om noen uker, så jeg kan se på om fosteret har det bra før jeg deler nyheten med omverdenen. Har sagt det til familie, men resten vil jeg vente med til jeg har fått litt mer sikkerhet om at alt er ok.

Og jeg forstår som dere sier at legens jobb i dette tilfelle ikke var å sjekke fosteret. Var bare en litt ekkel opplevelse å høre ordene " her er det noe galt" på ultralyd- selv om det bare gjaldt cysten ikke fosteret.

Så får jeg slå meg til ro med at den lille bare sov godt der inne siden den lå i ro. Får trøste meg med at ungen sikkert ikke har ADHD i hvert fall[8D]

Er det normalt at de er så rolige rundt 10 uker???

Ja det er normalt [:)]

Jeg var hos legen idag, og han har også apparat med dårlig oppløsning, og der så vi ingen bevegelse, uten at det bekymret han noe videre. Han sa at alt var helt som det skulle, og jeg stoler på hans erfaring [:)] Det var bare vanskelig å se! Søsteren min har samme lege, og sa at første sjekk i uke 10 bare lå fosteret der da også, og hun er 24 uker nå [:)]

Jeg syns det var litt rart at han prøvde å dytte på det altså, for det er jammen meg ikke enkelt å dytte på noe så lite, langt der inne..

Skjønner at opplevelsen ikke var gøy! Men jeg tror altså at alt er i orden [:)] Det legen min sa var grunn til bekymring var om en i uke 9 hadde mål tilsvarende feks uke 5 eller 6. Men om målene tilsvarer den uken du er i, regnet etter mens, så ligger en veldig bra an [:)]

Tror ikke du skal bekymre deg, de vokser i rykk og napp og er veldig vanskelig å måle når de er så små
På UL i uke 10 med poden lå han helt stille, tror vi såg en eller to små begevelser på de 45 minuttene vi var der, han er en veldig frisk og aktiv 2 åring i dag

Klemmer på

Huff, så dumt at du fikk en slik opplevelse[:(] 
Vet ikke akkuratt hva endometriose er, men om det er cycte på eggstokken må det jo være vondt? Er det noe ondartet som kan være farlig?
huff, hørtes ikke godt ut, iallefall. Kjedelig å få slike extra bekymringer så tidlig i svangerskapet.

Kjempe lurt av deg å bestille en privat time til ul, da har de skikkelig utstyr og de kan forklare deg mer når det kun er spiren de skal se på.
Men at den ligger stille er nok helt normalt[:)]

Sender deg en god klem, så skal du se at neste ul time blir mye bedre[:)]

Godt å høre at det er flere som har oppelvd lite bevegelse hos fosteret så tidlig[:)]

For de som lurte: Endometriose er en sykdom der slimhinnen som skal være i livmoren vokser på andre organer. Når jeg har mensen blør også alle disse stedene, derfor smertefult! Derfor er det bra for kroppen min å være gravid fordi jeg da ikke får eggløsning og mensen. Ofte vokser dette vevet på eggstokkene der det kan danne seg annsamlinger med blod (som cyster). Disse er ikke ondartede, men kan bli store og vonde, og må fjernes operativt. Dette gjorde jeg i november, sammen med masse sammenvoksninger. Eggstokkene mine var klistret til buken pga endometriose f.eks.

Jeg har et bittelite håp om at cysten jeg nå har fått ikke er endometriose, men er en type funksjonell cyste (corpus luteum- som forsvinner av seg selv), men dette er ikke så sannsynlig.

Uansett, er utrolig lykkelig for å ha klart å bli gravid[:)] Legene var også veldig glad for de vet det kan være vanskelig med endometriose. Forøvrig har 2 % av alle kvinner denne sykdommen, så er relativt vanlig.

Back
Topp