Litt "hypotetisk" om smitte...

Grete71

Forumet er livet
La oss nå si at Vetle har hatt svineinfluensa (mest sannsynlig). Kan JEG da bli smitta av han, men heller få forkjølelse???? Egentlig så burde jo ikke dette være mulig, siden det er forskjellige virus. Eller så er det bare tilfeldig at jeg ble forkjøla noen dager etterpå? [:)]

ORIGINAL: Grete71

La oss nå si at Vetle har hatt svineinfluensa (mest sannsynlig). Kan JEG da bli smitta av han, men heller få forkjølelse???? Egentlig så burde jo ikke dette være mulig, siden det er forskjellige virus. Eller så er det bare tilfeldig at jeg ble forkjøla noen dager etterpå? [:)]

Du og han kan reagere helt forskjellig på H1N1. Han kan oppleve de symptonene som er "klassisk" beskrevet for H1N1, mens symptonene du får kan ligne en vanlig forskjølelse. Det kan også være at han har hatt to virusinfeksjoner samtidig, hvorpå du har blitt smittet av kun det ene viruset hans (f.eks Rhino-virus som er veldig vanlig).

Sympton og virus er helt forskjellige ting, forskjellige symptoner betyr ikke at det er snakk om forskjellige virus av den grunn.

Han hadde vondt i hodet, feber, nysing, snørr og oppkast. Heldigvis bare 1 dag. Men holdt ham hjemme fra barnehagen siden jeg syntes han hadde litt vèl mye på en gang til å være vanlig forkjølelse.

Jeg har kun hatt helt forferdelige nyse-turer i helga (litt enda), og snørr. Skal sies at jeg ALDRI er skikkelig syk - bank i bordet!!!!!! Hadde også noe hodeverk og hoste.

Han hadde vondt i hodet, feber, nysing, snørr og oppkast. Heldigvis bare 1 dag. Men holdt ham hjemme fra barnehagen siden jeg syntes han hadde litt vèl mye på en gang til å være vanlig forkjølelse.

Jeg har kun hatt helt forferdelige nyse-turer i helga (litt enda), og snørr. Skal sies at jeg ALDRI er skikkelig syk - bank i bordet!!!!!! Hadde også noe hodeverk og hoste.

Høres ut som HN1N på begge i mildt format, men jeg er ingen ekspert. Hodepine/hodeverk er ikke så vanlig å få ved forkjølelse tror jeg (heller ikke så vanlig ved normal influensa heller).
Hodepine er somregel noe man får når man har.... vondt i hodet, eller muskulære smerter / f.eks sittet galt med nakken lenge. Jeg vil gå så langt som å si at hodepine som et av de "faste" symptonene ved H1N1 virker ganske unikt, men mulig jeg har misforstått.

For meg virker det som H1N1 har alle de klassiske influensasymptonene, men i tillegg også: Hodeverk + moderate/milde magesmerter.
Jeg har hatt forkjølelse og influensa mange ganger, men aldri fått hodeverk/hodepine av det (og jeg har hatt mye hodepine ellers). Nå denne måneden hadde jeg alle influensasymptonene + hodepine + magesmerter, varte i en uke ca. Feberen varte i 2-3 dager, og hosten varte i 2-3 uker. Jeg blir overrasket hvis det ikke var H1N1 jeg hadde.

ORIGINAL: Kal-El

Høres ut som HN1N på begge i mildt format, men jeg er ingen ekspert. Hodepine/hodeverk er ikke så vanlig å få ved forkjølelse tror jeg (heller ikke så vanlig ved normal influensa heller).
Hodepine er somregel noe man får når man har.... vondt i hodet, eller muskulære smerter / f.eks sittet galt med nakken lenge. Jeg vil gå så langt som å si at hodepine som et av de "faste" symptonene ved H1N1 virker ganske unikt, men mulig jeg har misforstått.

For meg virker det som H1N1 har alle de klassiske influensasymptonene, men i tillegg også: Hodeverk + moderate/milde magesmerter.
Jeg har hatt forkjølelse og influensa mange ganger, men aldri fått hodeverk/hodepine av det (og jeg har hatt mye hodepine ellers). Nå denne måneden hadde jeg alle influensasymptonene + hodepine + magesmerter, varte i en uke ca. Feberen varte i 2-3 dager, og hosten varte i 2-3 uker. Jeg blir overrasket hvis det ikke var H1N1 jeg hadde.

Nei hodepinen er borte nå, selv etter all den nysinga.. Heller litt stiv og støl i magen etter dèt.. [8D] Og det er jo heller ikke vanlig at barn har sååå vondt i hodet - og i hvert fall ikke våkner av det på natta og må få medisin...

Håper faktisk EGENTLIG at vi nå begge har hatt et mildt angrep og at kroppen selv har bygget opp antistoffer... [8|]

Sakset fra lommelegen.no

"Kan det være influensa?
Symptomene på forkjølelse kommer to til fire dager etter at man er blitt smittet. De klassiske symptomene er tett nese, sår hals, heshet og hodepine. Som regel får man ikke feber, og i så fall er den ikke spesielt høy. Man blir som regel frisk etter en ukes tid. Symptomene på influensa kommer som regel rundt to dager etter smitte. Dersom du har hodepine, feber, muskelsmerter og tørrhoste øker sannsynligheten for at du har influensa."

ORIGINAL: Andy Dufresne

Sakset fra lommelegen.no

"Kan det være influensa?
Symptomene på forkjølelse kommer to til fire dager etter at man er blitt smittet. De klassiske symptomene er tett nese, sår hals, heshet og hodepine. Som regel får man ikke feber, og i så fall er den ikke spesielt høy. Man blir som regel frisk etter en ukes tid. Symptomene på influensa kommer som regel rundt to dager etter smitte. Dersom du har hodepine, feber, muskelsmerter og tørrhoste øker sannsynligheten for at du har influensa."

Jah.... Vetle sin brøt ut natt til tirsdag.... Så kan stemme godt det...

ORIGINAL: Andy Dufresne

Sakset fra lommelegen.no

"Kan det være influensa?

Jeg hadde:
dag 1: klump i halsen
dag 2: klump i halsen, smerter i muskler, hodepine
dag 3: klump i halsen, tørrhoste, smerter i muskler og skjelett, feber, hodepine
dag 4: klump i halsen, tørrhoste, smerter i muskler og skjelett, høy feber (paracet / ibux virker dårlig), hodepine, vondt i halsen
dag 5: klump i halsen, tørrhoste, smerter i muskler og skjelett, høy feber, svimmelhet (paracet / ibux virker dårlig), hodepine, vondt i halsen
dag 6: klump i halsen, tørrhoste / kløhoste, smerter i muskler, feber (paracet / ibux virker)
dag 7-14: klump i halsen, tørr -> overgang til -> slimhoste, snørrete
dag 14-24: vekslende hoste, litt snørrete/tett.

Regner med at det var influensa av et eller annet slag.
Samme forløp for alle i familien, med ca 4-5 dagers mellomrom overlappende.

Jeg turte ikke ta mer enn 1 paracet om gangen pga bebissen i magen... Men tidligere i svangerskapet har 1 vært nok, av en eller annen grunn. Men ikke nå. Stemmer det.

Back
Topp