Litt hjelp?

Ugla

Gift med forumet
Vi sliter med å finne ut om vi skal feire Mia og eventuelt hvordan.
Så jeg trenger flere synspunkter. (og å få luftet tankene jeg/vi har
Jeg har veldig lyst å ha en markering, kona har kommet dit at hun like gjerne kunne la det være.
Men om vi har navnefest eller dåp....
Vi er selv gift borgerlig (fordi kirken ikke vil ta imot oss til vielse)

Har sett på litt forskjeller:

Navnefest versus Dåp
Koster ca 1700,- - Gratis
Har ikke faddere - Får faddere
Lørdag - Søndag
En times familiearr - En del av gudstjenesten
Ca 30 barn - ca 6 barn (kanskje)
Ikke religionstilknyttet - Meldes inn i statskirken
Tar imot alle - Risikerer å møte prest som ikke aksepterer oss som foreldre

Om hun vil konfirmere seg i kirken, og kun har hatt navnefest må hun døpes som voksen.

Hjeeeelp jenter!!!!

Hva sier hjertet deres om hva dere helst vil? Her døpes kun fordi hun lettere skal kunne ta valget ved konfirmasjon selv, er nok vanskelig å ønske døpes ved konfirmasjonsalder hvis hun ønsker i kirken.
Men hadde jeg møtt en prest som ikke hadde akseptert dere som foreldre hadde jeg ikke valgt dåp, synes kirken er altfor trangsynt der. Kjærligheten deres er like sterk som mellom mann og kvinne.
Men ville gjort det som det er sterkest ønske om, og hvis det er dåp så ville jeg valgt en kirke som kan akseptere dere flotte mennesker[;)]

Her er vi også litt usikre på hva vi vil, men fant ut at vi skulle døpe Kristian så han er medlem av statskirken...
Både jeg og sambo er det, og en av mange "grunner" til at vi velger og døpe han, er fordi vi har flere venner selv, som ikke er døpt, men som ville konfirmeres i kirken, men ikke gjorde dette fordi de synes det var flaut og måtte døpe seg i en alder av 14 år...

Så vi tenker som så, at når han blir stor nok til og velge selv, kan han melde seg ut av statskirken hvis han ønsker det... Jeg tror selv det blir lettere ved konfirmasjons alder og melde seg ut av statskirken enn inn...

En annen ting er jo at ved at de blir døpt, får de faddere, dagen blir kanskje litt mer "kun" for Mia... hvi det er slik at det kanskje er 20 barn på denne navnfesten!!!
Skjønner du tenker på dette med en prest som kanskje ikke respekterer dere som forelder (etter hva jeg har sett du har skrevet før), men du kunne jo kankje prøvd og ringe til Presten, og hørt??!!!

Vet ikke helt om det var dette du var ute etter.. meeen håper det hjalp litt:P

Lykke til hvertfall!!! :D

har dere tenkt å oppdra henne med et kristent grunnsyn ville jeg døpt, om ikke så ville jeg hatt anvnefest... om dere skal ha dåp hadde jeg nok forhørt meg litt om aktuelle prester, og ikke valgt den mest konservative av de... (men kan de nekte å døpe pga dere er lesbiske? strider ikke det litt mot kristendommen)

Å jada..de kan nekte.
Ikke lenge siden jeg hørte om en prest som ikke aksepterte en fadder fordi han levde sammen med sin mann.

Nå har jeg sendt mail til kirken med følgende spørsmål:

Vi fikk nettop ett brev fra dere med informasjon om dåp, og babysang, da vi fikk ett barn nå i desember.
Vi er to lesbiske mødre, og lurer i den forbindelse på hvilket syn deres kirke har på ekteskap mellom samkjønnede?
Dette vil være avgjørende for hvorvidt vi ønsker å døpe barnet vårt i kirken eller ikke.

Så får vi se da..

har dessverre ingen råd, men ville bare si at jeg syns det er grusomt at dere i år 2011 skal kunne risikere å treffe på prester etc som ikke vil godta dere som de dere er...
syns bibelen skrider litt mot seg selv...
ikke vende den andre ryggen etc men behandle en som en selv vil bli behandlet...

Ja, det er jo selvsagt vondt at man føler seg usikker på om man blir akseptert eller ikke.
Det vil jo ligge i bakgrunnen når man møter nye mennesker, og kanskje litt ekstra i forhold til slike spesielle ting.

Nå kan ikke jeg si noe om hva dere skal velge men for min del ser jeg det slik:

Dåp = Lyve  kirken og love at jeg skal oppfostre han i en tro jeg aldri har hatt. Jeg har såpass respekt for religioner at jeg holder meg for god til det. Eneste gangen jeg er i kriken er på julaften og da er det kun pga tradisjon og fordi det er koselig med julestemningen. Faddere er jo bare en funksjon som er aktuelt i dåp siden fadderene lover å være med til å lære opp ungen i kristen tro.

Borgerlig navnefest = Koselig seremoni uten religiøse tilknytninger men som kun feirer at et nytt barn har fått et navn.

Uansett hvordan man har det blir det jo sammenkomst etterpå med familie så den slipper man ikke unna. Vi ser ikke noe poeng i at Marcus skal være med i statskirken da hverken jeg eller sambo er det og hvis Marcus senere vil konfirmere seg i kriken så vil jeg at det skal være fordi han tror på det han lærer der og da er det jo ikke noe problem å døpe seg. Hvis han ikke blir kristen syns jeg det er feil om han skal konfirmeres i kirken fordi det er kult eller fordi alle vennene gjør det.

Vi har valgt navnefest, men hva dere velger er jo opp til dere. Så lite hjelp herifra tror jeg. [8|]

Skjønner problemet ditt jeg, ser ikke ut til at kirken vil ta imot oss for mannen er muslim og da vil jeg bare ha velsignet snuppa, men de svarer ikke, og den presten jeg har snakket med fant ikke ut han heller.... Humanistisk vil ikke jeg så da tror jeg vi fikser noe selv uten sermoni som sikkert blir like hyggelig!

Hei!
Jeg synes det var et flott brev dere har skrevet til kirken :)

Vi skal ha navnefest - og vi gleder oss. Er visst en ganske flott sermoni, og jeg har virkelig lyst til å feire at vi har fått en datter. For oss er ikke kirken noe alternativ, da vi ikke kommer til å oppdra jenta vår slik kirken helst ønsker. Ingen av oss er konfirmerte, og kan vel ikke si at familiene våre har noen større dåpstradisjoner.

Vi kommer til å ha "faddere" (ikke noe som Humanetisk forbund forholder seg til). Vi har valgt ut to personer (en fra min familie, og en fra hans), som har takket ja til å til å være viktige støttepersoner for vårt barn om noe vanskelig skulle skje med oss foreldre. Disse kommer til å bli satt litt ekstra pris på under middagen vår hjemme.

Og hjemme satser vi på to feiringer på samme dag: middag med nærmeste familie på dagen, og vennearrangement på ettermiddagen/kvelden :)
Kanskje kan dere døpe i en mer tolerant kirke (om dere ikke skulle få positivt svar fra den dere har fått henvendelse fra? Håper dere finner ut av hva som passer dere best :)

Ville tatt det som føles rett for dere. Om det er dåp ville jeg forsøkt og funnet en prest som ville døpt. Lykke til, håper dere blir tatt godt imot uansett hva dere finner ut av [:)]

Jeg ville å gjort det som føles mest naturlig for dere.

Vi har valgt å døpe i kirken,hverken jeg eller mannen min er veldig kristne,men vi står i statskirka begge 2 og jeg velger å døpe kristelig fordi det er en tradisjon i vår familie.

Det hadde sikkert vært like koselig med en navnfest og det kan nok hende vi velger det til nestemann.

Er spent på å høre hva kirka svarer dere,for jeg mener det er litt mot kristen tro at de ikke kan godta dere som et lesbisk par.De snakker om nestekjærlighet og lignende og da syns jeg det er dårlig at de ikke kan akseptere hvert menneske uansett om man er homofil,hetro,kristen,muslim,jøde osv.. Alle mennesker er like mye verdt UANSETT!!

Back
Topp