Litt hjelp??:p

Bruker47ma

Flørter med forumet
Jeg er i utdanning og er ferdig julen 2015. Jeg mottar stipend og lån, har termin i april, vil prøve å fullføre frem til sommeren til tross for ungen, pappAn tar pappapermisjon fra august- desember sånn at jeg kan fullføre sistehalvåret da.

Hvordan er det med lån. Og stipend osv ? Skjønner ingenting, vet jeg kan søke om permisjon å få omgjort pengene til stipend, men hva når han tar pappaperm? Osv.. Noe. So. Kan forklare meg ? Eller hvordan det blir? Hva er lettest å gjøre når jeg uansett skal fullføre skolen ?

Jeg er i utdanning og er ferdig julen 2015. Jeg mottar stipend og lån, har termin i april, vil prøve å fullføre frem til sommeren til tross for ungen, pappAn tar pappapermisjon fra august- desember sånn at jeg kan fullføre sistehalvåret da.

Hvordan er det med lån. Og stipend osv ? Skjønner ingenting, vet jeg kan søke om permisjon å få omgjort pengene til stipend, men hva når han tar pappaperm? Osv.. Noe. So. Kan forklare meg ? Eller hvordan det blir? Hva er lettest å gjøre når jeg uansett skal fullføre skolen ?

Hei, jeg er student i Bergen og hadde mye hjelp via denne http://www.sib.no/no/raadgivning/tips-og-gode-raad/student-og-gravid, vet ikke hvor du studerer, men de har sikkert noen rådgivere der som kan hjelpe deg. Ellers er rettar forklart på lånekassen sine sider i forhold til hvor mye far kan tjene for at du skal kunne få lånet omgjort til stipend. Lykke til ;)

Trudde ikke barnefar hadde rett på pappaperm hvis mor var under utdanning? (Ikke opptjent foreldrepenger) men kan være jeg tar feil? :-)

Jo er kunn far som har opptjent seg retten til foreldrepenger:) så blir han som skal ta ut perm så jeg kan fortsette utdanningen( fullføre den). Kravet er at jeg er i 75% aktivitet:)

Æ ska ikje ha permisjon så da skal jeg heller ikke ha foreldrepenger:) da han skal ta ut fedrekvoten:) seer ikke vitsen i å søke foreldrepenger for meg selv i 1 måned, da mannen skal ta ut perm:) stress med enda fler papirer:p

Funnet ut nå at jeg skal få på skole frem til termin, få ungen og fortsette di siste 7 ukene som er igjen dør sommerferie:) disse ukene med tilrettelegging fra skolen, jeg mottar stipend/ lån me. Skal ikke gjøre om på dette til foreldrepenger, siden jeg ikke skal ha perm. Pappaen tar t perm i august , slik at jeg fullfører siste halvåret. Da han har opparbeidet seg retten til dette. :) ingenting som blir innviklet osv når jeg velger gjøre det på denne måten:) orker ikke stresse med masse mer unødvendige papirer så velger ikke å søke om perm fra studier i det hele tatt:) å han får alt, altså han kan ta opp til 40 uker. Med 100% :) eneste er at NAV ikke dekker hele lønnen:/ da han tjener for godt, ( reisejobb). Så lønnen blir halvert, men så lenge jeg får fullført så burde vi klare leve litt anderledes enn vi gjør nå , og ikke trenge kjøpe aKkurat det vi vill i denne perioden:p

For di som lurer, her er hva jeg fikk av NAV:)
Hei Malene,

Når bare far har rett til foreldrepenger, kan han ta ut 40 uker permisjon med 100% lønn (dekningsgrad) eller 50 uker med 80% dekningsgrad.

Perioden med foreldrepenger starter fra og med uke 7 etter fødselen, og for å få benyttet alle ukene må far starte permisjonen da. Starter far senere, taper han permisjonsdager/uker han ikke bruker.

Det er aktivitetskrav til mor når far skal ta ut disse foreldrepengene.

Mor kan oppfylle aktivitetskravet ved:

- Jobbe helt eller delvis*
- Studere på fulltid
- Jobbe og studere som til sammen er fulltid
- Være syk og helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet
- Være innlagt i helseinstitusjon

*Jobber mor minst 75% kan far motta fulle foreldrepenger. Jobber hun mindre blir foreldrepenger til far redusert tilsvarende reduksjon i mors arbeidstid.

Hvis han har opptjent seg rett til foreldrepenger så vil han ha rett til det så lenge du fyller aktivitetskravet. Dette selv om du mottar engangsstønad :)

Hilsen John og Anders, NAV Foreldrepenger

Back
Topp