Litt forvirret..?

Lille♥venn

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Jeg er førstegangsfødende og det synes, men jeg er ikke redd for å se uvitende ut! Alle får vel kunnskapen fra ett sted, ikke sant? :)

Jeg går til svangerskapskontroll hos legen min. Det er privatlege, tydeligvis.
OUL ble hos spesialisten som er i samme bygg som legen min, hun er gynekolog spesialist eller noe sånt, fikk ikke helt med meg.
Jeg betaler iallefall ikke for noen ting.

Jeg ringte mamma og fortalte dette og spurte henne hvor jordmor "kom inn i bildet", siden jordmødre er på så mange forumer dere skriver og i artikler på babyverden, etc, så jeg lurer på når jordmoren min kommer inn i bildet?
Er det slik at folk velger jordmødre fremfor leger og gynekologer?
Isåfall, hvorfor?
For mamma var dette helt søkt, for "jordmødre er hvem som helst som er på jobb", noe jeg forsåvidt også mener...
I tillegg så synes naboen min det var helt forferdelig at jeg ikke hadde fått noen innkallelse fra ett helsesenter eller... Jeg aner virkelig ikke.

Og når får man vite hvor man føder og "får plass" som man tydeligvis må søke om..?

Er mange spørsmål som surrer. Aner ikke hvem som egentlig skal svare på slike ting for meg?

<3 Garm Leon <3 Får en liten prins! OUL-termin 18. Januar 2015 <3

For min del har jeg selv tatt kontakt med en helsestasjon og fått satt opp time til jordmor (den blir i uke 24). Det er ikke jordmor på den helsestasjonen jeg hører til (den som er nærmest der jeg bor, og der hvor mine jenter på 4 og 5 går til kontroller), så gravide i min bydel blir tilhørende en annen helsestasjon for jordmor. Jeg antar at personen som gjennomførte OUL forleden dag var jordmor. I tillegg er det jordmor som tar i mot barnet ved fødsel, sammen med evt. fødselslege og barnepleier.

Jeg går annenhver gang til jordmor og lege. Har selv tatt kontakt med jordmor og bestilt time. Fikk tlfnr til kommunejordmoren fra fastlegen, kommunen min har et anbefalt opplegg der du går annenhver gang til lege og jordmor :) bare snakk med fastlegen din :)

Når jeg er hos jm er det satt av mer tid til samtale rundt ulike tema rundt graviditet, fødsel og barseltiden. Syntes dette var spesielt greit da jeg var førstegangs :)

Ellers søker lege/jm om fødested på en av de tidlige kontrollene... Har aldri fått beskjed om at jeg har fått innvilget søknaden min... Er vel mer aktuelt hvis man bor i osloområdet og noen av sykehusene er fulle... I mitt område er det på en måte bare ett aktuelt fødested :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Du må selv kontakte helsestasjonen og jordmor i din kommune/bydel. Da får du time dit.
Dog må du ikke ha jordmor, du velger selv om du vil gå til jordmor eller lege

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Kan man gå til hvilken som helst helsestasjon? Jeg tenkte på en som er nærmere arbeidsplassen min enn hjemmet da jeg sannsynligvis må gå fra jobb for å gå til kontroller. Så da er det greit å spare inn tiden på reiseveien, som tar 40 min hver vei...

❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror ventes 16.januar-2015

Jeg tok selv kontakt med helsestasjonen som jeg hører til, bor i Trheim, der fikk jeg tildelt en jordmor som jeg skal til på første gang i uke 24..var til legen på første kontroll i uke 13 for å ta blodprøver og fylle ut helsekort..Jeg skal gå annenhver gang til lege/jordmor:)

❤️️Termin 6.januar❤️

Man må ta kontakt med en helsestasjon selv om man ønsker en jordmor. Jeg går til lege og til jordmor :)

Jeg tok kontakt med helsestasjonen i bydelen min oh fikk jordmor der. Sa jeg ønsket annenhver gang til lege og jordmor pg da kunne hun fortelle at de hadde en egen lege der som jeg kunne gå til som jobbet mye med graviditet. Valgte å gå til henne i stedenfor til min fastlege ettersom jeg bare har møtt fastlegen min en gang og føler ikke jeg har noe spesielt forhold til henne enda:) Kjekt å ha alt på en plass tenker jeg, lettere å samarbeide:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Man må ikke bestemme seg for hvor man vil føde og søke fødeplass før man er 36 uker påvei. Iallefall er det sånn her jeg bor, men det kan jo være greit å få det unna om man vet at det er "kamp" om sykehusene :) Jeg har ikke bestemt meg enda så jeg har ikke søkt :) Jeg måtte også ringe selv å avtale time med JM første gang. Følger opplegget hvor jeg går til JM på disse tider:

uke 8-12 Lege
uke 14-16 JM
uke 18 OUL
uke 24 JM
uke 32 JM
uke 36 Lege
(uke 38 JM)
uke 40 JM
overtidskontroll uke 41 JM/lege

I tillegg går jeg til legen for å ta prøver siden jeg har ekstrem svangerskapskvalme. Så får egentlig oppfølging fra begge :) Legen min er veldig engasjert og ringer tilogmed innimellom for å høre hvordan det går :) Forrige sv.skap gikk jeg kun til lege, og det gjør jeg aldri igjen. Hun jeg hadde da kunne ikke gi meg svar på noe, og jeg følte meg ikke godt ivaretatt. Var tydelig at hun mente dette ikke var hennes jobb å gjøre, men vi hadde ikke JM i kommunen da så hadde ikke annet valg dessverre.. :P

Du forvirret, til og med jeg ble litt forvirret av innlegget ditt :P hehe ;)

Nei da, men altså. Normalt så pleier fastlegen og informere om slike ting. Og de ser helst at det blir annenhver gang lege og JM. Men du må ikke.

JM kan gjerne gi litt mer enn legen.

Når det kommer til sykehus og fødsel, er det gjerne de som bor veldig sentralt (ala Oslo området) som må søke om fødeplass, men hadde jeg vært deg, hadde jeg undersøkt det litt mer. :)

Sykehusplass er nok ganske så basta bom, det er kun ett rikshospital her, det er i byen ved siden av, ca 10-15 min med bil, og der sier legen min at det er en selvfølge at jeg føder, men jeg bare lurte på hvorfor folk sa "fått bekreftet plass etcetc".

Når det gjelder jordmor så lurte jeg egentlig bare på hvorfor folk bruker dem, om det var for å bli kjent med de før de skal ta imot barnet (det kan jo ikke være sikkert at de er på jobb når du føder?), eller bare fordi de er.. Bedre?
Men da fikk jeg svaret: De har bedre tid og kan tilby mer.

Jeg er egentlig ganske fornøyd med legen min, og jeg aner ikke hvor/hvor langt jeg må reise for å dra til en jordmor, jeg skal spørre legen, men i og med at jeg helst ikke vil friste skjebnen med blodtrykkfall og svimmelhet på kollektivtrafikk, så tror jeg at jeg isåfall kommer til å heller gå til lege.

Tusen takk for alle svar iallefall :) Har time hos legen 10. September, skal spørre litt da ;)

<3 Garm Leon <3 Får en liten prins! OUL-termin 18. Januar 2015 <3

Hmm...det høres litt rart ut det opplegget du har fått, men kanskje helt normalt hos deg.

Det er helt opp til deg om du velger å gå til fastlegen din på kontroller eller om du går til jordmor på helsestasjonen eller en annen lege.
Den du går til kontroll hos har ansvar for å fylle ut gravid helsekortet ditt og enten søke om fødeplass for deg eller forklare deg hvordan du gjør det. Jeg gjorde det selv. Fødestedet ditt vil kalle deg inn til OUL.

Jeg går så mye til jordmor på helsestasjonen som mulig, fordi jeg tenker at det er deres spesialfelt, mens en fastlege kan litt om alt...

Ellers så er det ingen skam å spørre når man ikke veit, det er det man blir klokere av.

Rundt uke 12 har du første kontroll hos legen å får tatt blodprøver og får helsekort du skal ha med deg hele veien. De settes også en termin ut fra siste mens.Etter dette bestemmer du deg for om du vil bruke legen hver gang eller vil gå annen hver gang hos lege og jordmor. Gratis Ultralyd får du i uke 18-20 her settes datoen for fødsel ut i fra målene på bildene som blir tatt. I starten av svangerskapet går du til kontroll hver 4 uke og i slutten hver uke. Vis man får noe komplikasjoner ringer man legevakta føre uke 18 og etter fødeavdelingen. Når du har født kan de bestilles rom på sykehuset du og din kjære kan overnatte sammen med den lille. foreldrene deres kan besøke barnet under oppholdet . Men andre må vente til dere er hjemme. Tisseprøve med må med på alle kontroller. Det var vel noe av det viktigste infoen jeg har fått hittil. Oul time sendes i posten etter kontrollen i uke 12. Da får du også fødeplass i samme brevet eller jegfikk i allefall det.

Fastlegen min anbefalte meg å gå annenhver gang til lege og jordmor mest fordi jordmor har bedre tid til spørsmål og kan svare bedre på mange av spørsmålene.. føler fastlegen min kun gjør rutinetingene som blodprøve, sjekke urin, blodtrykk osv.

Ellers her jeg bor er det kun 1 sykehus så var alldri aktuelt for meg å søke til noe sykehus med mindre jeg hadde ett spesielt ønske om å føde på ett annet. Men å kjøre i gjerne 1-2 timer mot 20 min er uaktuelt;-) er nok mest aktuelt å Osloområdet med flere sykehus.. ellers går su nok automatisk til det sykehuset i hjembyen din med mindre du ønsker å benytte deg av fritt sykehusvalg:-) fastlegen min hadde ikke engang hørt om å søke om hvilke sykehus jeg ønsket da jeg spurte da det ikke er aktuelt her jeg bor. Var nemlig en venninne av meg som fødte for ett par år siden som sa jeg måtte søke om hvilke sykehus jeg ønsket å føde ved - men hun bor i Oslo hvor det nok er mer aktuelt;-)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Sniker fra september her. Jeg har kun gått til lege gjennom svangerskapet. Har utenom gått på et fødselsforberedene kurs hos en jordmor og vanngym med litt info som jordmødre holder. Hadde min første time hos jordmor i dag, helst for å være 120% sikker på leien på barnet:) Jeg har vært veldig fornøyd med å gå til fastlegen min. Hun er veldig dyktig, så jeg føler meg godt ivaretatt. Men du må nesten kjenne på det selv. Eventuelt tar du turen innom nærmeste helsestasjon og får time hos jordmor der:) Alle praktiske ting kan du jo høre med legen din om.

Back
Topp