Liten vektoppgang?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det flere enn meg som er undervektige, og kun ligger 1 kg over startvekten?
Og har jordmor da sagt noe?

Er i uke 25, og skulle så gjerne gått opp litt... Får trolig time til vekstkontroll, for å se om baby får nok næring. Symfysemål har gått bittelitt ned i forhold til kurven sin.

Jeg åer ikke undervektig, men har gått ned i vekt siden startvekten :P
Jordmor var litt bekymret siden jeg bare har gått nedover, er i uke 23 nå.
Men hos meg er det bare vekten som har gått ned, magen vokser som bare det og jeg er større nå enn jeg var når jeg kom inn på føden med første ;)

Jeg åer ikke undervektig, men har gått ned i vekt siden startvekten :p
Jordmor var litt bekymret siden jeg bare har gått nedover, er i uke 23 nå.
Men hos meg er det bare vekten som har gått ned, magen vokser som bare det og jeg er større nå enn jeg var når jeg kom inn på føden med første ;)
Så godt at magen din vokser da, selv om vekten din går nedover! :-)
Det er jo mye vekt på baby, morkake og vann.

Sist gikk jeg opp 7 kg totalt, men ned i meg selv. Raste ned med ammingen. Ikke noe gøy.
Og brått var jeg gravid igjen, uten å ha kommet til bedre vekt.
Bmi på 18, så bør ifølge jordmor egentlig gå opp mer enn de anbefalte kg for gravide.
Og med 1 kg opp er det jo litt igjen...
Men, en trøst å vite at baby tar det den trenger iallfall. :-)

Jeg spiser veldig mye proteiner, pga. sykdom må jeg holde meg unna kunstige søtningsstoffer, og pga. juniors intoleranse for lecitin kan vi ikke bruke margarin. Så her i huset praktiserer vi ikke lavkarbo.
Jeg gikk kun opp 6 kg med første også, og da var jeg normalvektig i utgangspunktet. Jeg sliter litt med d-vit mangel, men det er mest pga en sykdom som tuller med d-vit lagrene mine......
Så så lenge magen vokser, og jeg ikke får kalsium mangel i tillegg, tror jeg dette går bra ;)

Jeg spiser veldig mye proteiner, pga. sykdom må jeg holde meg unna kunstige søtningsstoffer, og pga. juniors intoleranse for lecitin kan vi ikke bruke margarin. Så her i huset praktiserer vi ikke lavkarbo.
Jeg gikk kun opp 6 kg med første også, og da var jeg normalvektig i utgangspunktet. Jeg sliter litt med d-vit mangel, men det er mest pga en sykdom som tuller med d-vit lagrene mine......
Så så lenge magen vokser, og jeg ikke får kalsium mangel i tillegg, tror jeg dette går bra ;)
Jeg sliter også med d vitamin! "Godt" å høre at vi er flere! :)
Hadde et nivå på 32... Så begynte å knaske d vitamin, da jeg selv ba om å få sjekket dette, over halvveis i svangerskapet... Legen sjekket det jo ikke...
Har også slitt litt med litt lavere stoffskifte, er akkurat i grenseland for medisiner, men pga allergi venter lege med å gi meg... tror stoffskifte og d mangel henger litt sammen?
Kalsium nivået mitt er kun 2 tall over minsteverdien... Enda jeg bruker mye melke og meieriprodukter...

Her er jeg forsatt under startvekt, å sliter med å nå den. Normalvektig i utgangspunktet. Har vekstkontroll og doppler i uke 26 hos jm og lege. Ligger litt under på symfysemålet. Krymper i kroppen men magen vokser heldevis. Om jeg snart ikke nådde startvekt ble det sondenæring en periode her siden jeg sliter med og holde på maten.

Her er jeg forsatt under startvekt, å sliter med å nå den. Normalvektig i utgangspunktet. Har vekstkontroll og doppler i uke 26 hos jm og lege. Ligger litt under på symfysemålet. Krymper i kroppen men magen vokser heldevis. Om jeg snart ikke nådde startvekt ble det sondenæring en periode her siden jeg sliter med og holde på maten.
Misforstå meg rett, men det er litt godt å høre at det er flere som meg! :)
Ikke at jeg unner noen det, men da er man ikke alene.

Legen min har ventet i det lengste med å ta tak, nettopp for at jeg skal slippe innleggelse med to barn her hjemme.
Men nå er jeg litt fortvilet selv, og jordmor ville ikke vente lenger. Spesielt siden jeg har hatt anoreksi da jeg var yngre (fortsatt ung da!). Tvinger i meg mat, men alt svulmer opp i munnen.
Lege sier væske er viktigst da.
Nå venter jeg på innkalling i posten, tar visst lang tid for henvisningen å komme fram her, men håper det kommer i slutten av denne uken. Snart ny jordmortime også da.

Men hva er doppler? Måler det morkakefunksjonen, eller er det doppler for fosterlyd?
Håper du slipper sondenæring, men må jo gjøre det som er best for babyen din! :)
Sliter du med kvalme og oppkast?

Doppler måler morkakefunksjon, også skal jeg ga nøye vekstkontroll.

Her har det vært 6 innleggelser så langt, og i.v med væske 4dager i uken siden uke 6 for å holde meg ut av sykehuset.
Sliter med kraftig hyperemis(ekstrem svangerskapskvslme) så får veldig tett oppfølging pga flere runder hvor nyrene nesten kolapsett i dette svangerskapet pga dehydrering og påkjenningennkroppen har med vektnedgangen og lavt bt.

Jeg sliter også med d vitamin! "Godt" å høre at vi er flere! :)
Hadde et nivå på 32... Så begynte å knaske d vitamin, da jeg selv ba om å få sjekket dette, over halvveis i svangerskapet... Legen sjekket det jo ikke...
Har også slitt litt med litt lavere stoffskifte, er akkurat i grenseland for medisiner, men pga allergi venter lege med å gi meg... tror stoffskifte og d mangel henger litt sammen?
Kalsium nivået mitt er kun 2 tall over minsteverdien... Enda jeg bruker mye melke og meieriprodukter...
Jeg har hatt en sykdom som heter sarkoidose i snart 10 år. Den gjør at kroppen min enten samler eller dumper D - vit og noe som kalles for serium i kalsium......
Jeg blir dårlig og går ME lignende symptomer av både for lite og for mye av begge deler.
Jeg tar blodprøver for å sjekke innholdet annenhver måned. Og på den måten prøver jeg å holde det i sjakk. Nå under graviditeten tar jeg oftere blodprøver for både å holde øye med disse nivåene og fordi jeg er rehsus negativ ;)

Gikk ned 10 kg de første 2 svangerskapa mine... Jm hadde hadde ul på kontoret hvor jeg kom på timer og var heldig å få en del ekstra titter. Tror alle som gikk hos ho hadde det sånn. Men jeg hadde forholdsvis ofte kontroller. Men jordmora mi sa til meg at det var kunn meg det gikk utover... babyen fikk det den trengte, eller rettere sakt tok det den trengte sånn at det var kroppen min det gikk utover. Så lenge man får i seg noe mat og masse drikke og hvertfall holder på veska så går det bra. Jeg gikk ned pga hypermessisen men fikk i meg nok drikke til å holde meg ute fra sykehus m unntak av ei gang i starten av svangerskap nr 2. Da fikk jeg ikke i meg drikke på ei uke og var apatisk og veldig dehydrert... fikk friske fine unger noen dager før termindagen. Har gått ned nå og... men ikke helt sikker på vekka akkurat nå... men hadde gått ned 7kg v sist kontroll... mener det var rundt 18 uker (går til 2 jm og veies ikke begge steder. Nå er jeg 21 uker. Ikke bekymra enda men håper vekta snur.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Doppler måler morkakefunksjon, også skal jeg ga nøye vekstkontroll.

Her har det vært 6 innleggelser så langt, og i.v med væske 4dager i uken siden uke 6 for å holde meg ut av sykehuset.
Sliter med kraftig hyperemis(ekstrem svangerskapskvslme) så får veldig tett oppfølging pga flere runder hvor nyrene nesten kolapsett i dette svangerskapet pga dehydrering og påkjenningennkroppen har med vektnedgangen og lavt bt.
Så godt at du får god oppfølging!!!
Hørtes ut som du har litt av hvert å slite med i dette svangerskapet.
Har du barn fra før, som du får hjelp med hjemme når du har vært innlagt?
Håper du får en bedre tid framover.
Hvordan er det med nyrene dine nå?
God bedring til deg!!! :)

Har en fantastisk mann som stiller opp 500% døgnet rundt, og hannes jobb er fantastisk til å tilrettelegge og til og med hjulpet oss privat, og flotte ansatte i barnehagen som er forståelsesfulle og hjelper oss om det er noe, og han er også et søskenbarn som stiller som barnevakt om det trengs.
Men vi var forberedt på dette da det var slik sist å, gikk da ned 20kg og var veldig undervektig(170cm og veide 48kg høygravid). Så dette blir siste svangerskap pga legene er usikker på om kroppen hadde klart et til svangerskap.

Har en fantastisk mann som stiller opp 500% døgnet rundt, og hannes jobb er fantastisk til å tilrettelegge og til og med hjulpet oss privat, og flotte ansatte i barnehagen som er forståelsesfulle og hjelper oss om det er noe, og han er også et søskenbarn som stiller som barnevakt om det trengs.
Men vi var forberedt på dette da det var slik sist å, gikk da ned 20kg og var veldig undervektig(170cm og veide 48kg høygravid). Så dette blir siste svangerskap pga legene er usikker på om kroppen hadde klart et til svangerskap.
Så bra at du har så mye støtte rundt deg! :-)
Det er godt å få hjelp når man virkelig trenger det. Og det høres jo ut som du virkelig har nok å tenke på.

Her er sjefen til samboer lite forståelsesfull, vi har en bitteliten familie, hvor kun mine foreldre en sjelden gang hjelper, og sambo har ikke familie her. Så du er heldig som har et så godt nettverk! :-)
Men jeg unner deg likevel ikke alt du tydeligvis har gått gjennom tidligere, og gjennomgår nå.

To barn er jo helt perfekt, så håper du ikke føler at du mangler noe siden du ikke kan gå gjennom flere svangerskap etter dette. Barna du har trenger jo også en frisk og rask mamma! :-)

Dette blir også mitt siste svangerskap. Det blir det tredje barnet, og jeg merker jeg sliter med mat og vekt, mer nå enn sist gang. Men føles som bagateller i forhold til deg. Første var uproblematisk, men da var jeg ganske ung og bekymringsløs! :-)

Du må prøve å kose deg med gravidmagen, og håper formen din blir bedre! :-)

Takk for det så krysser vi fingrene for oss begge to at siste innspurt nå til mai blir lettere så vi får nyte noen uker :)
Er så imponert over de som klarer slike svangerskap som deg selv om de ikke har så mye støtte og forståelse i nettverket rundt seg! Du er faktisk sterk, det er utrolig hva man klarer når man vet hva belønningen til slutt er <3

Back
Topp