Liten hodeomrkets

upps

Glad i forumet
Jeg bare lurer på om Torkild er den eneste som har for liten hodeomkrets eller om dette er "vanlig"

Altså han har lite hode, men i tillegg synker kurven hans istedet for å gå gjevnt oppover.
De vil ha han inn til målinger stadig vekk og jeg blir jo helt tullete av dette.

ORIGINAL: Daimsjokkis

hva er hodeomkretsen hans da?

På 3 mnd. kontrollen var den 39,7 og nå er den 40,2. Det er ikke nok økning til at kurven går riktig vei

da du sa stadig nedover trodde jeg hodet hans krympa... [8|]

har ikke vært borti det før, men det går seg sikkert til etterhvert!

kos og klem!

Har ikke vært borti det før jeg.. B var 36 cm rundt hodet da han ble født, 40 på 6 ukers, og 42,5 på 3 mnd. kontrollen.

Leter litt rundt temaet, og fant blant annet følgende (ganske beroligende) ord:
Hodeomkretsen varierer veldig fra barn til barn, avhengig av størrelsen på foreldrenes hode. Hodet kan også vokse i "rykk og napp" slik at en liten hodeomkrets ikke nødvendigvis betyr noe hos et ellers normalt utviklet barn.

Dersom hodeomkretsen flater veldig av på percentilskjemaet på helsestasjonen, og barnet ikke utvikler seg helt som forventet er det grunn til å være på vakt. Da bør barnet henvises lege, som ofte vil gjøre en ultralyd av hodet hos de aller minste, deretter eventuelt en røntgenundersøkelse (MR eller CT) av hodet for å se om hjernen ser normal ut.

Det trenger altså ikke bety noe som helst, og de vil vel bare holde dere under oppsikt for å se om kurven "tar seg opp". [:)]

Takk skal du ha Minerva. Er så flott med slike ivdunder som leter rundt og finner informasjon som kan berolige altså.
Jeg skylder deg en

Da guttene ble født var hodeomkr. på Leon 32,2 og idag var den 43cm
og lucas 32,2 og idag 43,4.

Det går seg nok sikkert til skal du se[:)]

Back
Topp