Liten baby

Hilly123

Flørter med forumet
Sommerspirene 2025
Hei.

Fikk baby i slutten av november, er nå litt over 4 uker. Fullammer. Han veide 2,8 kg ved fødsel og har etter dette lagt på seg cirka 220 g i uka. Er på 3 persentilen og følger denne. Helsestasjonen er veldig stresset fordi han er liten. Flere som har vært i lignende situasjon? Når begynte deres baby eventuelt å jobbe seg oppi persentilene?

Jeg er jo ikke helsepersonell, men hvis babyen har lagt på seg over 200gr i uke, ville jeg tolket det som en fin utvikling selv om hen var liten i utgangspunktet. Virker babyen frisk, spiser godt og sover nok?

Jeg hadde ikke en liten baby, men vi hadde problemer med vektoppgang i begynnelsen. Da babyen fylte 3 måneder begynte han plutselig å gå opp i vekt vesentlig mer, og gikk opp flere sånne persentill-linjer.

Hei.

Fikk baby i slutten av november, er nå litt over 4 uker. Fullammer. Han veide 2,8 kg ved fødsel og har etter dette lagt på seg cirka 220 g i uka. Er på 3 persentilen og følger denne. Helsestasjonen er veldig stresset fordi han er liten. Flere som har vært i lignende situasjon? Når begynte deres baby eventuelt å jobbe seg oppi persentilene?
Jeg er enig med SommerSolsikke, 220 gram i uken høres veldig fint ut. Lille her gikk også opp 200 gram i uken husker jeg, men hun hadde fødselsvekt på 3,5 kg så her sa helsesøster at det var egentlig litt for mye og vitset om at melken min var kremfløte.

Det er ikke så lett å forstå seg helt på de små når de er så nye i verden men de skal jo følge sin kurve og etterhvert som ukene og månedene går vil du nok føle en trygghet i at det blir litt lettere å følge med. Det er lov å få tilbakemelding fra en annen ved helsestasjonen om du er bekymret. Her var legen ved 6 ukers kontrollen gull. Jeg har ikke selv erfaring med liten baby som du leser men nabo babyen var liten når hun ble født og er fremdeles liten i høyde og vekt 5 år senere men likevel helt innenfor normalen. Mennesker er forskjellige.

Hei, min baby var ca samme vekt som din. Han la ikke på seg stort første 4 ukene. Hs stresset meg på at det ikke var bra nok (tok over 3 uker å ta igjen fødselsvekten).
Etter ca 4 uker la han plutselig på seg mye, og siden det har han hoppet flere percentil-linjer og er en kjempe sunn og fin gutt som har fett-ringer på både armer og bein.
Han ble fullammet fra start, aldri gitt flaske.
Konklusjonen på at det tok lang tid for han å legge godt på seg var rett og slett at han bare sov stort sett hele døgnet. Sovnet ved brystet hele tiden og var så liten og trøtt at han ikke hadde tid til å drikke. Ikke noe problem med melken min, har hatt mye melk fra start og nå tuller folk med at jeg må ha gitt han kremfløte siden han er såpass rund og god.

Jeg tenker at 220gr i uka er veldig bra og absolutt ingen grunn til å stresse. Jeg har alltid fått beskjed at det viktigste er at baby følger sin kurve og ikke flater ut.

Min var 2.9 ved fødsel og la ikke på seg i det hele tatt. Gikk fra 2.5% til 1.5% percentilen. Var veldig nervøs ettersom han aldri la på seg. Måtte gå og veie 2* per uke. Da vi begynte å gi flaske (hadde ikke nok melk fant vi ut - la på seg 10gr/dag eller ca 60gr per uke), kom vekta endelig. Så nå har han hoppet i percentilene hver gang. Veldig så han fikk matlyst når det var mat å få. Gikk til 3% så 6%, så 11%, så 25%, så 50 % og nå 60%! Wohoo

200gr per uke er jo helt flott, kan hende du bare brukte litt tid på å få melka igang. Jeg klarte det dessverre ikke, uansett hvor mye jeg ammet og pumpet. seriøst, det var en 400% jobb.

Høres ut som HS stresser unødvendig. God vektoppgang!

Min var bare 1,1 og 2,1 ved fødsel (begge premature), og eldste var veldig liten første året. Vokste dog greit, bare tregt i perioder. Er nå en normalt stor 5-åring.

Tusen takk for svarene alle sammen. Han tisser, bæsjer og virker å trives. Bare jeg som blir veldig stressa av hs. Virker som de forventer at han skal gå opp en persentil hver gang vi er å veier..
Nei, han skal følge sin kurve, om det er 3% så gjør det ikke noe. Han skal ikke gå ned percentiler, flott om han går opp, men gjør ingenting. Min sønns tremenning har vært på 2% siden fødsel, og ja, hu er lita, men ikke særlig merkbart nå som hun er tenåring. Mor sjøl er 158 og tynn, faren er 172, så regner med hun blir som mor.

2.2 ved fødsel, fulgte egen kurve og gjør det fremdeles. Liten av vekst pga prematuritet og dysmatur. Ikke la hs styre og stresse. Som andre skriver, er 200 i uka bra! I starten sikter vi mot 30gr til dagen, det var da vi fikk tett oppfølgning av sykehuset etter hjemreise.

Back
Topp