Du,jeg fikk veldig mye ut av å gå på ammeveiledning,som jeg fikk tilbud om via sykehuset. Tipsene jeg fikk der,var; når du skal legge til, hold hånden slik at fra lillefinger til pekefinger er på undersiden av barnets nakke, og tommelen på oversiden,slik at du holder rundt nakken. Unngå å legge fingrene borti barnets kinn,da barnet blir villedet og begynner å søke feil vei. Sikt brystvorten inn mot barnets nese,og når barnet gaper,vær rask med å "koble" barnet til,uten å dytte, bare vær rask, men varsom. Bruk den ledige hånden til å forme brystet,hold helt inne ved ribbeina,og form brystet slik at det blir "langt" den veien barnets munn blir "lang"(hamburgergrep). Så er det rett og slett bare å øve! Legg barnet til før hver mating, så dere begge får jevnlig øvelse. Unngå å holde på for lenge - etter 3-4 forsøk er det nok, barnet må få mat og en kan prøve igjen neste gang. Det ble langt,men det var de knepene jeg lærte,og i dag har lillegutt klart å die rundt 30 minutter til sammen! Og her snakker vi en som ikke klarte det i det hele tatt. Så,hang in there og fortsett å prøve <3
Angående posisjon; bygg opp med ammepute og flere puter,særlig i ryggen og under armene. Husk at barnet skal mot brystet,ikke omvendt.