Lite penger

Timmy

Betatt av forumet
Er alenemor for to, jobber og går på skole. Har ikke så mye penger igjen hver måned. Sitter alene med et hus og stort boliglån. Klarer betale litt ned på d hver mnd og alle regningene. D jeg sitter igjen med etterpå er ikke så mye. Slik som denne måneden skulle jeg absolutt ha hvert hos frisøren men har rett og slett ikke penger til d... Andre som ikke alltid har penger til slike ting? Vet jo d å gå til frisøren er en luksus ting og ikke en nødvendighet men i forhold til alle i min vennegjeng og omkrets ser jeg på
Meg selv som fattig da jeg rett og slett ikke har penger til d og lever fra lønning til lønning.

Så utrolig flink du er! Det er jammen ikke lett å ha så trang økonomi. Jeg har vært der, og da passer jeg på å ha en farge på håret som ikke ga ettervekst. Jeg farget håret i en farge som var ganske så nærme den kommunegrå fargen jeg hadde slik at jeg ikke måtte gjøre noe med det til faste tider. Det er jo ikke noe fint med striper som har vokst helvveis ned på hodet før man får tatt det igjen. Jeg ønsket meg frisørtime og slike ting i bursdagsgave.

Dette er skikkelig tøft!
Jeg hode det slik FØR jeg fikk barn pga sykdom og måtte leve på sosialstønad en periode. Hadde ikke råd til noe og levde som du sier, fra utbetaling til utbetaling.

Jeg foreslår som hun over, ønsker deg gavekort til slike ting.
Frisøren, kinobilletter, gavekort på klesbutikk osv.
Samme til barna, en liten leke og et gavekort så kan dere ta en shoppingtur etter en ny bukse til denne og kjøpe en is.

Masse lykke til du er flink!

Du kan ikke selge da og kjøpe deg en billigere bolig?:)

Har tenkt tanken men elsker huset mitt, er nabohuset fra barndomshjemmet mitt så er velsig mange gode minner her og foreldrene mine bor i nabohuset. Så å selge er nesten utenkelig. Men jeg klarer meg jo, har penger til d nødvendige og ungene får Go mat hver dag. Er til meg selv d blir lite til overs for. Skulle ønske jeg hadde litt mer penger. Bare litt slik at d gikk an å ta seg råd til en frisørtime, litt mer penger slik at jeg slapp å faktisk grue meg til bursdagen til ungene mine fordi jeg vet at d må arrangeres både familieselskap og barnebursdag og gave til dem.. Og at d vil koste en del penger !DET er vondt d! Slike ting skal en jo glede seg til, ikke se på som en økonomisk bekymring. Men slik er d vell å være alenemor... Jobber 100 %så kan ikke ta så mye mer jobb heller . Tar videreutdanning på deltid så bruker kvelder etter ungene har lagt seg til oppgaveskrining og lesing og vaske hus/klær osv.

Har du passet på at du får eventuelle tillegg du kan ha krav på? Ved høye boutgifter feks kan du jo søke bostøtte? Evnt andre tillegg fra nav?

Vurdert å ta inn en student som kan leie ett rom og bo med dere eller liknende? Jeg leide et rom hos en familie under studier på videregående, da fikk jeg mat, Internett og alt inkludert, og betalte en betydelig sum i mnd. 5-6000kr, pluss at jeg hjalp med husarbeid og barnepass iblant. det kan jo være noen gode penger for dere, om dere føler at kostnadene ikke blir for store for å ha en til ved matbordet. De fleste merker jo ikke det fordi man som oftest lager for mye mat uansett.

Jeg synes det er litt hån mot de som faktisk ER fattige jeg å klage på sånne ting. Mener ikke å være frekk eller angripe deg, men oppfordrer deg til å kanskje prioritere anderledes og forandre litt på livsstil og nyte de positive tingene - da blir du kanskje mer fornøyd selv også. Du eier faktisk et hus, du får betalt alle regningene og har etter hva jeg forstår mat og klær nok til behovet deres.

Skal snakke med NAV om bostøtte ja.. Og ja jeg vet at mangen har d så mye verre!! Og jeg sier jo selv at d å gå til frisør ikle er en nødvendighet! Men er veldig mange som er "fattige "i forhold til flertallet i befolkningen. Betyr ikke at de lever under noe fattigdomsgrense og slike ting men at du er fattig i forhold til hva veldig mange andre har å rutte med.

Og d skal sies at jeg ikke tar noe for gitt. Ja jeg eier et hus men jeg har jobbet og slitt for d siden jeg kunne begynne å tjene penger ! Har spart siden jeg var 14! Aldri hatt friår og slike ting. Gikk rett i 100%jobb etter studiene. Jobbet mye i studietiden også! Tar videreutdanning nå for å forhøyet lønnen litt. D er beinhardt! Sitter aldri ned et sekund, kun om natta:) ansvar for to barn alene og vedlikehold på et hus. Jeg klager ikke mye ! Av og til hadde d bare vært herlig å brukt litt penge på seg selv som en luksusting som å gå til frisør. Mine venner går hver 6 uke. Er over 2 år siden jeg var sist.

Vil tipse deg om og kontakta ramsvik, dei har lærlinger som trenger modeller :D Dei er skikkelig dyktige også :D

Tenker at det er mange som er der du er og nedprioriterer seg selv for å få det til å gå rundt. Jeg velger selv å jobbe deltid for å ha mer tid med ungene, og både jeg og mannen tjener under gjennomsnittet også i full jobb. Med hus og to barn så går det akkurat opp i opp hver måned. Ungene har det de trenger og vi spiser det vi vil, men det som blir nedprioritert er klær og ting til meg. Går heller ikke ofte til frisøren, og er heldigvis ikke så forfengelig av meg.

Husk at mange også lever over evne, kanskje flere i din omgangskrets også lever på krita uten at det snakkes om slikt. Ikke lett når man sammenligner seg med andre og ser alt det fancy andre har, men man må være fornøyd så lenge man har råd til det viktigste.

Kanskje det kan være ting du kan kutte ned på? Her kuttet vi ned på tv, lokalavis og ulike magasiner for å spare inn litt og prøver å være bevisste når vi handler mat og klær til ungene.

Håper du kan unne deg en frisørtime snart :-)

Har du sjekket ut muligheten til å refinansiere? Du kan øke nedbetalingstiden din og få lavere avdrag i måneden. Hvis ikke banken din vil hjelpe deg så finnes det flere banker :) det kan hjelpe litt på nå mens du studerer. Du kan også søke om avdragsfrihet i noen år, men anbefaler refinansiering for da fortsetter man å betale ned på boliglånet.
Vi refinansierte i fjor i januar og gikk fra 20 års nedbetalingstid til 30 år, og fikk plutselig nesten 2500kr i mnd ekstra. Det hjalp veldig på. Måtte bytte bank, men det gjorde ingenting. Alt i alt har vi fått bedre betingelser i den nye banken.
Stå på, og lykke til :)

Man er ikke fattig selv om man ikke har råd til frisør, vi har heller ikke så mye penger her så frisør er nedprioritert, har ikke vært der på over ett år.
kan du kjøpe billigere mat?

Har det omtrent likt her, har vel forsåvidt ikke direkte dårlig råd, men er jo alltid en eller annen utgift (bursdagsfeiring, jul, sommerferie, utskifting av garderoben til unga, årsavgift, osv) som gjør at vi aldri får brukt penger på oss selv. Men her knytter jeg meg til håpet om at det kommer bedre tider i fremtiden, ellers veit jeg ikke riktig hva vi skal gjøre, for det er virkelig tungt å ikke ha råd til å unne seg no særlig, ikke en gang å gå ut å spise sammen. Men alt tyder på at det blir litt bedring nå heldigvis :-)

Back
Topp