Lite melk

Mamma til 4

Elsker forumet
Jeg fpr bare pumpet ut 30 tilsammen på kvelden. Det er jo lite ! Hvor mye får dere ut ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Pumper du etter han har spist?

Har ikke pumpa på kvelden men gjorde det en dag på morgen og da hadde jeg ikke amma på den puppen på nesten 5t og fikk ut 130.

Husk at pumpa får ut mye mindre enn det babyen gjør (særlig hvis du stresser med at det kommer lite..), og om kvelden har du mindre (men fetere) melk. Så det er ikke nødvendigvis lite nei ;-) Jeg får ut alt mellom 30-40 og 250ml, avhengig av når på døgnet, hvor avslappet jeg er og hvor lenge det er siden babyen har spist.

For det første, pumpa får aldri ut like mye som babyen gjør!

For det andre, det kan oppleves stressende å sitte å se på at det kommer lite melk ut mens man pumper. Stress påvirker utdrivningsrefleksen, og dette kan føre til at det kommer ut mindre melk.

For det tredje, ikke alle får ut noe sørlig med pumpa. Dette gjelder bl.a meg. Har mye melk til henne, men prøver jeg å pumpe så for jeg ut kanskje 10 ml. Slik var det sist også. Fullammet i 4 mnd, men fikk ikke ut noe særlig mye med pumpa!

Tror du at du har lite melk så må du bare få opp produksjonen. Dette er relativt enkelt om du lar kroppen få fred og ro til det! Legg babyen til brystene hver 2. time og minst to ganger om natten. La han/henne tømme brystene helt ved hver amming. Sørg for fred og ro og nye hvile under økedøgnene. Etter 3 dager så har du nok melk til å fullamme.

Dette har jeg nettopp måttet gjøre pga at produksjonen gikk ned etter en brystbetennelse. Tok meg 1 dag å merke stor forskjell. Og etter 3 dager (der jeg ikke fikk ammet så ofte, men oftere enn normalt) var det nesten tilbake til slik det var før!

200

Har ikke prøvd siden hun var en uke gammel .. har aldrig spreng lengre.. Da fikk jeg ut vell en 100-180 :)

Back
Topp