Lite melk på kveldstid

Treblirfire

Glad i forumet
Desemberglede 2015
God morgen, damer :)

Jeg lurer på om noen har tips mot liten melkeproduksjon om kvelden? Jeg fullammer jo, og har nok melk til lille hele dagen og hele natten. Men på kvelden jobber hun masse for små dråper, og jeg synes så synd på henne..

Kan det være at jeg spiser for lite mat? Spiser to rugsprø til frokost med feks makrell, så to rugsprø eller havregrøt til lunsj, før en middag bestående av mest mulig grønnsaker. Etter middagstid er jeg SÅ sulten, men prøver å begrense meg litt, så spiser et par rugsprø til, for så å bli kjempesulten igjen.

God morgen, damer :)

Jeg lurer på om noen har tips mot liten melkeproduksjon om kvelden? Jeg fullammer jo, og har nok melk til lille hele dagen og hele natten. Men på kvelden jobber hun masse for små dråper, og jeg synes så synd på henne..

Kan det være at jeg spiser for lite mat? Spiser to rugsprø til frokost med feks makrell, så to rugsprø eller havregrøt til lunsj, før en middag bestående av mest mulig grønnsaker. Etter middagstid er jeg SÅ sulten, men prøver å begrense meg litt, så spiser et par rugsprø til, for så å bli kjempesulten igjen.
Du spiser jo UANSETT alt for lite til å gå ned også, hvis det er målet med SÅ lite mat?! Hadde jeg inntatt så lite mat så hadde kroppen min gått i sparebluss og holdt på alt!!

Når det er sagt så er vel et godt kosthold grunnleggende for amming? Synes du spiser ekstremt lite

Du spiser jo UANSETT alt for lite til å gå ned også, hvis det er målet med SÅ lite mat?! Hadde jeg inntatt så lite mat så hadde kroppen min gått i sparebluss og holdt på alt!!

Når det er sagt så er vel et godt kosthold grunnleggende for amming? Synes du spiser ekstremt lite
Jeg spiser ikke "lite" for å gå ned, altså! :) Spiser det samme som jeg gjorde før jeg ble gravid. Sliter litt med matlysten på dagtid, og har veldig søtsug og matsug på kveldene. Synes ikke 4-5 måltid om dagen er unormalt lite, og spiser jo fet fisk som makrell og røyket laks og egg osv som pålegg, så prøver å få i meg næringsrik mat selv om mengdene kanskje ikke er så store om gangen. Men hvis dette virker veldig lite for deg, så har du kanskje rett i at det ikke er nok, så da får jeg prøve å snike inn litt mer mat på dagtid :) Man blir jo litt blind på hva som er normalt og ikke når man har spist slik lenge

Det høres ekstremt lite ut for meg også. Det er nesten ikke mat i et par rugsprø såfremt du ikke har veldig veldig mye pålegg på.

Når det er sagt så tror jeg ikke det er derfor du føler du har lite melk. Det er helt vanlig å ha mindre men fetere melk på kvelden, men du kan jo f.eks prøve å drikke ammete og se om det hjelper?

Leste at kokosvann skulle ha god effekt. Ellers kan du jo prøve å legge inn et fast måltid med havresuppe/grøt om dagen. Jeg drikker amme-te uten at jeg vet om det har den helt store effekten, men den skal jo hjelpe på magen også så jeg tar heller en kopp med det enn med kaffe ;)
Ellers er det jo ganske vanlig, slik de andre skriver.
Jeg spiser nok kanskje litt mer enn deg (brødskive og ikke rugsprø), men ikke mye. Noen dager spiser jeg heller ikke frokost før lunchtider. For meg har det ikke påvirket melkemengden såvidt jeg har merket, men vet at det kan ha noe å si.

Akkurat nå går jeg faktisk på en "kur" med Afipran. Dette fikk jeg fra ene barnelegen mens vesla var syk og måtte pumpe. Hun mente det var det viktigste jeg kunne gjøre for henne og jeg fikk masse skryt for å orke. Og så fikk jeg disse pillene for å komme ovenpå med melkemengde igjen. Produksjonen holdt seg nemlig ikle like godt med bare pumping.

Takk for svar, alle :) Har kjøpt ammete nå og lagt inn et ekstra måltid med havregrøt nå før middag. Føler jeg fremstår som at jeg har problemer med mat her nå, og det har jeg overhode ikke altså! :) Bare dårlig matlyst på morgenen og heller typen som har økt apetitt om kvelden, men det kan jo være fordi kroppen ikke får nok mat ift energibehovet. Får prøve meg frem.

Her er det også lite melk på kvelden og generell kveldsuro. Har forstått det som at det er helt normalt og at man bare skal legge til ofte. Her mates det hver halvtime hele kvelden frem til vi legger oss sånn 22/23. Det jeg ikke skjønner er hvordan vi skal få til en leggerutine etterhvert med denne kveldsuroen, for jeg gidder virkelig ikke å gå opp og ned hver halvtime for mat. Forhåpentligvis går det seg til etterhvert. Her kan du forresten lese litt om kveldsamming og kveldsuro https://ammehjelpen.no/artikkel/100/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Her er det også lite melk på kvelden og generell kveldsuro. Har forstått det som at det er helt normalt og at man bare skal legge til ofte. Her mates det hver halvtime hele kvelden frem til vi legger oss sånn 22/23. Det jeg ikke skjønner er hvordan vi skal få til en leggerutine etterhvert med denne kveldsuroen, for jeg gidder virkelig ikke å gå opp og ned hver halvtime for mat. Forhåpentligvis går det seg til etterhvert. Her kan du forresten lese litt om kveldsamming og kveldsuro https://ammehjelpen.no/artikkel/100/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
Og her står det også at det som oftest avtar i 3-4 mnds alderen, så hang in there ;)

Og her står det også at det som oftest avtar i 3-4 mnds alderen, så hang in there ;)
Jeg tror det ikke før jeg selv opplever det :p haha.. Klarer ikke se for meg at dette skal ta slutt. Jeg teller ned til vi kan begynne med grøt ;) :p

Min kan legges mellom kl 18 og 20, og da har han lagt seg for kvelden. Da sover han flere timer. Så det er håp! (PS. bank i bordet :p)

Takk for svar, alle :) Har kjøpt ammete nå og lagt inn et ekstra måltid med havregrøt nå før middag. Føler jeg fremstår som at jeg har problemer med mat her nå, og det har jeg overhode ikke altså! :) Bare dårlig matlyst på morgenen og heller typen som har økt apetitt om kvelden, men det kan jo være fordi kroppen ikke får nok mat ift energibehovet. Får prøve meg frem.

Hvorfor kan du ikke spise på kveld?? Når jeg skal ned har jeg et nøye program jeg kjører som jeg har gått på kurs i, og der dkal man faktisk spise på kveldstid for å holde forbrenning i gang. Hver 3 time fra morgen til kveld :) i tillegg til mellom måltid

Som sagt så prøver jeg ikke å gå ned! Jeg spiser kveldsmat som alle andre :) jeg fullammer, og er fullt klar over at man ikke skal slanke seg da. Poenget var mer å høre om inntak og produksjon har noen sammenheng og hva andre gjør for å få opp melkeproduksjonen til kvelden. Derfor nevnte jeg hva jeg spiser tidlig på dagen og ikke hva jeg spiser sent :)

Som sagt så prøver jeg ikke å gå ned! Jeg spiser kveldsmat som alle andre :) jeg fullammer, og er fullt klar over at man ikke skal slanke seg da. Poenget var mer å høre om inntak og produksjon har noen sammenheng og hva andre gjør for å få opp melkeproduksjonen til kvelden. Derfor nevnte jeg hva jeg spiser tidlig på dagen og ikke hva jeg spiser sent :)
Jaja :) mener ikke at du prøver å gå ned altså! Men du skrev at du var sulten på kveldstid men at du prøvde å ikke spise så mye da?? Eller misforsto jeg? Uansett er dette veldig "vanlig" tankegang hos mange - å ikke spise etter kl 8 f.eks :) mitt poeng var bare at kroppen tåler mat godt på kveldstid også - da dersom matlysten ikke er på topp på formiddag så kan du jo spise mer på kveld :)

Vi har valgt å gi en flaske mme til mini på kvelden før leggetid. Han blir så frustrert når han må jobbe sånn for å få ut melk, og jeg blir utrolig sliten av å ha han hengende i puppen hele kvelden, og særlig når han begynner å dra i puppen og sutre etter hvert. I tillegg sover han bedre på en flaske mme. Så her ammer jeg flere ganger i løpet av kvelden, når vi merker mini begynner å bli frustrert gir vi flaske, og så er det gjerne litt amming på sengen igjen når vi legger oss.

Jaja :) mener ikke at du prøver å gå ned altså! Men du skrev at du var sulten på kveldstid men at du prøvde å ikke spise så mye da?? Eller misforsto jeg? Uansett er dette veldig "vanlig" tankegang hos mange - å ikke spise etter kl 8 f.eks :) mitt poeng var bare at kroppen tåler mat godt på kveldstid også - da dersom matlysten ikke er på topp på formiddag så kan du jo spise mer på kveld :)
Mente at jeg prøver å begrense inntak av søtt og masse mat, men det kom ikke så godt fram på måten jeg formulerte meg på, så lett å misforstå meg :D

Vi har valgt å gi en flaske mme til mini på kvelden før leggetid. Han blir så frustrert når han må jobbe sånn for å få ut melk, og jeg blir utrolig sliten av å ha han hengende i puppen hele kvelden, og særlig når han begynner å dra i puppen og sutre etter hvert. I tillegg sover han bedre på en flaske mme. Så her ammer jeg flere ganger i løpet av kvelden, når vi merker mini begynner å bli frustrert gir vi flaske, og så er det gjerne litt amming på sengen igjen når vi legger oss.
Er dette som har vært i tankene mine også, men gir liksom ikke opp tanken om at det skal gå seg til. Hvor mange ml gir du da? Er jo bare en mnd til jeg kan gi grøt også, så håpet var å holde ut til hun er 4 mnd og gi grøt når hun blir litt styrete også amme før vi legger oss for kvelden :)

Er dette som har vært i tankene mine også, men gir liksom ikke opp tanken om at det skal gå seg til. Hvor mange ml gir du da? Er jo bare en mnd til jeg kan gi grøt også, så håpet var å holde ut til hun er 4 mnd og gi grøt når hun blir litt styrete også amme før vi legger oss for kvelden :)
Jeg skal begynne med grøt dagen han blir 4 mnd. Blir gal av å la puppene henge ute hele kvelden. :p

Jeg burde sikkert ikke si det, men jeg savner litt at hun henger i puppen... Akkurat nå er det ofte en kamp for å få henne til å spise. Ikke noe kjekt det heller :( Er vant til babyer som gledelig tar imot pupp når det måtte være, og brukte den som kos og trøst. Hun her var sånn bare de første 6 ukene.
Needless to say at hun ikke henger i puppen hele kvelden lenger.

Vi begynte med dette 2-3 uker etter han var født. Ga først 90 ml, trodde ikke han skulle spise det opp, men han slukte det (skal sies at gutten min er stor, veide nesten 4,5 kg ved fødselen og var 54 cm lang, han måtte ha mme det andre døgnet på sykehuset fordi han var så sulten). For litt over en ukes tid siden økte vi til 120 ml, for han virket ikke fornøyd med 90. Det er ikke hver dag han drikker opp hele flaska, det kommer ann på hvor lenge etter amming vi gir han den.
Vi gir mme av flere grunner. Først og fremst fordi det virker som han ikke blir mett av det jeg kan tilby han på kvelden, det holder hele dagen, men på kveldene blir han så frustrert. Også har jeg vært veldig bestemt på at vi skal gi han flaske fra tidlig av, sånn at han blir vandt med den. Da har jeg mulighet til å være noen timer hjemmefra om det skulle være nødvendig. Jeg prøvde noen dager å pumpe tidligere på dagen, for å gi det på kvelden. Funka det, og han sov like godt. Men jeg syns det er slitsom (og utrolig kjedelig) å pumpe, syns det er mye jobb i forhold til hvor mye (lite) melk jeg får ut, så for min del er det bedre å gi mme da. Snakket også med legen min om det, og hun var enig med meg.

Mente at jeg prøver å begrense inntak av søtt og masse mat, men det kom ikke så godt fram på måten jeg formulerte meg på, så lett å misforstå meg :D

Aha :) da forstår jeg ;)

Back
Topp