Lite melk om kvelden?

Si-Bru1

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg har en jente som straks er 5 mnd. Jeg fullammer. For ca 2 uker siden begynte jeg å gi henne litt smaksprøver på fruktmos og grøt (1-2 teskjeer om dagen, ikke hver dag). Jeg ønsker fortsatt å fullamme, men jeg lurer på om jeg begynner å få for lite melk - spesielt om kvelden. For 3 dager siden var hun fortsatt urolig etter jeg hadde ammet henne for kvelden, så jeg tilbød henne flaske med mme etterpå. Hun drakk da 100 ml! Jeg har nå tilbudt henne flaske de siste kveldene, for jeg er redd hun får for lite mat hos meg og hun har da drukket 80-100 ml hver kveld etter amming. Betyr dette at jeg har lite melk og bør fortsette slik med mme, evt grøt? Eller er det noe jeg kan gjøre for å øke produksjonen? Jeg ammer henne stortsett 4 ganger om dagen (ca hver 3 time) og 2 ganger om natten - slik har det vært noen mnd nå. Jeg ønsker å fullamme til 6 mnd.
 
Hei!

De fleste drikker mye av flaske selv om de nettopp har blitt ammet. Det er litt som med oss etter en treretters middag så klarer vi litt kake til kaffen bare fordi det er godt ;)
Barnet ditt er så stort at hun fint klarer å øke produksjonen din så du kan trygt kutte ned på flasken og gå over til bare amming igjen. Mange barn begynner å våkne oftere etter at de får fast føde (også bare 1-2 ts) fordi de blir tørste når de får grøt. Når magen skal fordøye grøten så trekker den væske inn i tarmen, det gjør at barnet blir tørst og vil ammes oftere.

Legg henne til oftere så vil produksjonen din øke, du bør redusere mengden mme hun får fordi hun vil spise mindre av deg når hun får det og da øker ikke din produksjon :)

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp