Lite hode

•Ellibelli•

Gift med forumet
Var på bli-kjent-samtale på den nye helsestasjonen i går, og da prata helsesøstra om at han skal til helsestasjonen hver 3.mnd for å kontrollere hodeomkretsen fordi den var liten. (Nest nederste streken på percentilskjemaet)

Er det flere her som har barn med små hoder? Og hva er det farlige med lite hode? [8|] Han bruker forresten str. 4-9mnd i lue (44-46)

Takker for alle svar [:)]

Har hørt det samme fra OA's HS. Han er på ekstra kontroller utenom de vanlige kontrollene. Han ligger vel nederst på linja.. men jeg synes jo han ser helt normal ut da [8D]
Vet ikke om det er farlig, men er vel noe de må følge opp.

OA skal vel på ny kontroll 8/4.

Fikk du ikke noe info om det er farer med lite hode?....de vil vel ikke skremme, men er jo greit å få litt info om slikt.

Vet det er fare om hodet er for stort, er vel mest vannhode det er snakk om.

Oliver har stort hode, eller er noralt i forhold til kroppen da, fikk et par hopp på kurvet det første året, men det ble konkludert med vektoppgangen om den også gikk litt opp, så verken hs eller barnelegen så noe fare med det.

Mini bruker 6-9mnd i luer.. hu har alltid hatt mye mindre hode enn jevngamle, ble født 33cm rundt hode..

På 15mnd kontrollen sa hs at hodet var lite, men ingen kontroller på det, hu sa bare at sålenge det ikke er for stort i forhold til normalen,så er det ikke noe farlig.. hmmm, kanskje sjekke det opp jeg da?!

Men dere med barn med små hoder, hvor mange cm er di rundt hodet nå da? Tenkte å sammenligne..

Nå har ikke Oliver lite hode, men bare for å ha litt å sammenligne med så ble det målt til 51.2 på 1-års kontrollen hans, etter det har de ikke målt hodet.

Lille ligger også nederst på det skjema ang hodeomkrets. Var 32 da hun blei født, husker ikke om hun var 45 eller 48 nå sist.

Har aldri sagt noe på størrelsen, fornøyde med at hun følger sin kurve..

Hun er så uproporsjonert som det kan gå an å bli blitt. Ligger øverst på høyden, på midten på vekta og nederst med hue..

Hodet blir jo målt for det sier litt om utviklingen til hjernen. Hjernen skal jo vokse seg stor, og dersom hodeomkretsen ikke øker så kan det indikere på at hjernen ikke utvikler seg som den skal. Er det jeg har blir fortalt om hvorfor hodet blir målt.

ORIGINAL: Høstmama06

Hodet blir jo målt for det sier litt om utviklingen til hjernen. Hjernen skal jo vokse seg stor, og dersom hodeomkretsen ikke øker så kan det indikere på at hjernen ikke utvikler seg som den skal. Er det jeg har blir fortalt om hvorfor hodet blir målt.

Høres jo logisk ut.

ORIGINAL: ruth_85

HO til OA var 46,5 på 15 mnd kontrollen.

Ho til mini her er litt over 1cm mindre ved 17,5mnd.. merkelig at di ikke sier noe på det da.. hu er jo ikke noe typisk lita for alderen sånn ellers heller.. er 80cm og veier ca 12kg.. tror jeg nesten får høre med di jeg..

ORIGINAL: Pjuska80

ORIGINAL: ruth_85

HO til OA var 46,5 på 15 mnd kontrollen.

Ho til mini her er litt over 1cm mindre ved 17,5mnd.. merkelig at di ikke sier noe på det da.. hu er jo ikke noe typisk lita for alderen sånn ellers heller.. er 80cm og veier ca 12kg.. tror jeg nesten får høre med di jeg..

Vet ikke hvor stor OA er ellers nå, han var 78 cm og veide ca 10 kg på 15 mnd kontrollen.

Ja, er jo ikke verre enn at du hører med de og lar de ta et nytt mål av hode hennes.

Vil tro hodeformen har endel å si på cm som blir målt.
Er nok også derfor HS vil se ann.. Om ikke hodeomkretsen vokser ifht egen kurve er jo noe de vil undersøke nærmere. Er jo en grunn for at "normalen" har såpass stort spenn[:)]

Back
Topp