lite hode på ul?

Fru Fryd

Gift med forumet
jeg har akkurat vært på UL og når vi skulle ta mål for å sette termin ble låret og magen ca 20 uker, men målet av hodet ble bare 17+3 ca.

kan nevne at jeg var på UL 20 desember også, og skulle komme tilbake nå pga det samme, han hadde regnet med det hadde rettet seg ut til nå fordi hodet lå i "klem"

legen sa at alt var fint og det var ingenting han kunne sette fingeren på i forhold til hjernen, hodefasong og utvikling der, men det var altså dette spriket i mål. heller ingenting annet på kroppen som kunne tilsi noe.

han sa han ville sende meg til rikshospitalet for å få en second opinion, og det er jo vel og bra. grunnen til at han ville var at han så at jeg ble bekymret og han han ville ha alt på det "rene". (rikshospitalet høres jo veldig skummelt og alvorlig ut)

det er jo ikke store avvikene det er snakk om, ikke mer enn 2 mm tror jeg han sa.

hadde forresten menstermin 25 mai, og ultermin ble 7 juni ifølge hodemålet. tok han et gjennomsnitt av alt ble det 28 mai, men det er jo hodet de går ut ifra!

han sa at han var 99,9 % sikker å at alt var fint, men jeg blir jo allikevel bekymret.

noen som har opplevd det samme?

Her hadde alle tre jentene smale hoder, så hodemålet tilsvarte 2-3 uker kortere. Men da målte dem heller omkretsen på hodet, og da ble det riktig.[;)]

Jeg fikk beskjed om omvendt.. at mini hadde større hodet... Jeg fikk litt panikk... men fikk også beskjed om at det var heeeeelt normalt.. var bare snakk om 2 mm her og.... jeg fikk ikke noe videre undersøkelse (var mot slutten av svangerskapet).. Mini ble født med helt normale hodemål og fasong..
Ikke bekymre deg:)

ORIGINAL: nettil

Her hadde alle tre jentene smale hoder, så hodemålet tilsvarte 2-3 uker kortere. Men da målte dem heller omkretsen på hodet, og da ble det riktig.[;)]

når han målte omkretsen her ble det også mer riktig, men han gikk alikevel utifra diameter.

er jente jeg venter også, hadde ikke det "problemet" med gutten

Jeg opplevde det motsatte, at hodemålet var stort. Fikk beskjed om dette da jeg var på den ordninære UL (18+4) Gikk til jordmor og fikk lov å komme tilbake på kontroll, for jeg ble bekymret selv. Var hos kontroll til overlegen på Ullvål ca 1 gang i måneden hele veien mot termin. Alt annet var fint.

Ut kom et en jente med lavtsittene ører som pappaen sin. Hodestr var 35 cm.

Det det kan være, er jo mikrocephali, og er nok også derfor han vil ha en mening til på det.
Jeg har vært borti barn med mikrocephali når jeg var i praksis på barneavdelingen.
Men anbefaler å ikke søke noe særlig på google og sånn før du har fått det konstantert at det virkelig er noe galt. Ofte finner man bare de aller værste tilfellene, og informasjon om de værste utfallene.

ORIGINAL: *yummymummy*

Det det kan være, er jo mikrocephali, og er nok også derfor han vil ha en mening til på det.
Jeg har vært borti barn med mikrocephali når jeg var i praksis på barneavdelingen.
Men anbefaler å ikke søke noe særlig på google og sånn før du har fått det konstantert at det virkelig er noe galt. Ofte finner man bare de aller værste tilfellene, og informasjon om de værste utfallene.

han sa ikke han var redd for det, men jeg vet det er det han eventuelt frykter.
etter det jeg forstår så er hodefasongen gjerne ikke "normal" og hodene er VELDIG små om det er tilfellet?

Snuppa hadde lite hode hele veien, men når de målte lårbenet så satt de meg ikke tilbake.
Hun har nå normal strl på hode (en persentil under gjennomsnittet)
Var 32 cm rundt når hun ble født.

ORIGINAL: Buffeluremamma

Snuppa hadde lite hode hele veien, men når de målte lårbenet så satt de meg ikke tilbake.

husker du om det var store avvik på UL i forhold til uker?

Jeg fikk oppfølging de siste 10 ukene da det var avvik mellom hode og kropp. Hodet var lite og hun la på seg lite fra uke til uke.

Blei sendt videre til sykehus, de mente hun var symmetrisk, men liten og de ville ha meg inn en gang i uka fram til fødsel for å sjekke at hun tok til seg næring i magen hvis ikke ville de heller ha henne ut.

Men hun fikk være i magen fram til termin, da fant hun selv ut at hun ville ut. Var 32 cm rundt hodet og akkurat bikka 3 kg.

Hun ligger fortsatt i nedre del av skjemaet angående hodestørrelse, men HS har ikke sagt noe på det..

Jeg fikk samme beskjed om at hode var litt mindre enn i forhold til kroppen..
Fødte ei stor jente på 4 kg med 34 cm rundt hodet! Frisk som en fisk og helt perfekt! Noen utvikler seg bare sånn.
De vil nok bare sjekke alt på den sikre siden som du sier selv, snuppa di er helt sikkert like frisk som mi[;)].

ORIGINAL: Meister

Fødte ei stor jente på 4 kg med 34 cm rundt hodet! Frisk som en fisk og helt perfekt! Noen utvikler seg bare sånn.
De vil nok bare sjekke alt på den sikre siden som du sier selv, snuppa di er helt sikkert like frisk som mi[;)].

så godt å høre:)
fikk du noe ekstra oppfølging i forhold til dette under svangerskapet?
ble terminen din satt utifra hodemålene?

ORIGINAL: Fru Fryd

Ut ifra hodet var jeg nesten 3 uker kortere på vei, men jeg var 100% sikker på når el var og ba de om å måle lårbeinet, noe som ga meg rett[;)]

Jeg fikk endel ekstra UL, men det var også pga at jeg har lavt stoffskifte i tillegg!
Terminen min ble satt ut ifra lengden på lårbeinet, brystmål og hodet, altså et gjennomsnitt..
hun kom 2 dager før termin[:)]

Ut ifra hodet var jeg nesten 3 uker kortere på vei, men jeg var 100% sikker på når el var og ba de om å måle lårbeinet, noe som ga meg rett[;)]

jeg er også 100 % sikker på når el var da jeg tok el-test!
fikk du noe ekstra oppfølging pga dette?
takk for info, er noe i den gata jeg :)

Jeg fikk endel ekstra UL, men det var også pga at jeg har lavt stoffskifte i tillegg!
Terminen min ble satt ut ifra lengden på lårbeinet, brystmål og hodet, altså et gjennomsnitt..

gjennomsnittet stemte godt hos meg, skjønner ikke hvorfor han ikke satte det!
jaja, får ta den diskusjonen på neste ul :)
takk for svar:)

gjennomsnittet stemte godt hos meg, skjønner ikke hvorfor han ikke satte det!
jaja, får ta den diskusjonen på neste ul :)
takk for svar:)

bare hyggelig[;)]
Håper du får et fint svangerskap videre[:)]

Back
Topp