Lite fostervann??

~StRaToS~

Forumet er livet
Var på ultralyd i går og da sa de at det var lite fostervann så jeg skal på en ny ultralyd på fredag for å sjekke om det er noen forandringer.
Hva pleier de å gjøre hvis det er lite fostervann?? Settesman da igang kanskje eller lar man det gå?

Sier ikke dette for å skremme men:

Jeg var på kontroll dagen før termin. Ved en tilfeldighet (jeg ba jm se etter noe annet) så hun at det var lite forstervann. Ble sendt videre til gynekolog med ordentlig ulapparat. Han kikka lenge, og trodde jeg hadde hatt vannavgang (jeg hadde ikke det som jeg visste om)

Fikk da beskjed om å dra til sykehuset, da sykehuset jeg skulle føde på legger deg inn når vannet har gått.

Kom til sykehuset, ble sjekka opp og ned i mente og det var ikke tegn til vannavgang (ingen "lekkasje" når de trykte på magen min) så de ba med komme tilbake om 3 dager. Ellers var alt fint.

Jeg nekta, og fikk komme tilbake dagen etter. Da var det enda mindre fostervann og hjertelyden til babyen var kjempehøy.
Det endte med hasteks, han var ute ca 30 min etter jeg kom på sykehuset.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg ikke venta så lenge men forlangt noe annet. hadde ikke jeg stått på mitt så vet jeg ikke hva som hadde skjedd.

Før de trilla meg avsted til hasteks hørte jeg de sa "det er ikke sikkert han tåler en vanlig fødsel fordi han er så stresset".

Ikke meningen å skremme, men ville gjerne du skulle vite det.

ville nok bedt om ny kontroll tidligere en fredag
her kunne det gått helt galt hvis ikke legevakta sendte meg inn,
jm mente jeg hadde litte fostervann,mens en annen mente jeg hadde mye,ble sendt hjem etter noen dager merket jeg mye mindre liv,da jeg ble sadnt igang viste det seg at jeg ikke hadde noe fostervann i det helle tatt kun slik blekk som barne hadde basjet

Synes det er rart de sendte deg hjem om du har lite fostervann.
Jeg hadde det sist svangerskap, og jeg ble satt i gang pga dette...fikk ikke lov til dra hjem.
Lå konstant med registrering og tok ul hele tiden for å sjekke at hun hadde det bra inni der..Hadde jo ikke det til syvende og sist, så endte jo med haste ks....

ORIGINAL: Fru Fryd

Jeg var på kontroll dagen før termin. Ved en tilfeldighet (jeg ba jm se etter noe annet) så hun at det var lite forstervann. Ble sendt videre til gynekolog med ordentlig ulapparat. Han kikka lenge, og trodde jeg hadde hatt vannavgang (jeg hadde ikke det som jeg visste om)

Fikk da beskjed om å dra til sykehuset, da sykehuset jeg skulle føde på legger deg inn når vannet har gått.

Kom til sykehuset, ble sjekka opp og ned i mente og det var ikke tegn til vannavgang (ingen "lekkasje" når de trykte på magen min) så de ba med komme tilbake om 3 dager. Ellers var alt fint.

Jeg nekta, og fikk komme tilbake dagen etter. Da var det enda mindre fostervann og hjertelyden til babyen var kjempehøy.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg ikke venta så lenge men forlangt noe annet. hadde ikke jeg stått på mitt så vet jeg ikke hva som hadde skjedd.

Før de trilla meg avsted til hasteks hørte jeg de sa "det er ikke sikkert han tåler en vanlig fødsel fordi han er så stresset".

Så skummelt![:o]
Var hos min lege idag og alt var ok,men skal ringe jm i morgen og spørre om jeg ikke kan komme ned 1 gang per dag bare for å sjekke hjertelyden.
Men du merket ikke at du hadde lekket sant?? Ikke jeg heller[8|]

ORIGINAL: bondekone

ville nok bedt om ny kontroll tidligere en fredag
her kunne det gått helt galt hvis ikke legevakta sendte meg inn,
jm mente jeg hadde litte fostervann,mens en annen mente jeg hadde mye,ble sendt hjem etter noen dager merket jeg mye mindre liv,da jeg ble sadnt igang viste det seg at jeg ikke hadde noe fostervann i det helle tatt kun slik blekk som barne hadde basjet

Jeg fikk beskjed om å komme innom føden igår pga lite aktivitet og det var da de oppdaget at det var lite fostervann.

ORIGINAL: jealie28

Synes det er rart de sendte deg hjem om du har lite fostervann.
Jeg hadde det sist svangerskap, og jeg ble satt i gang pga dette...fikk ikke lov til dra hjem.
Lå konstant med registrering og tok ul hele tiden for å sjekke at hun hadde det bra inni der..Hadde jo ikke det til syvende og sist, så endte jo med haste ks....

Det var noe snakk om innleggelse om jeg ikke kjente liv, men det gjorde jeg etter ei stund. Men hvor langt var du på vei da de satte deg i gang??

Jeg fikk beskjed om at det var for lite fostervann. Det ble fastslått tre ganger av tre forskjellige leger. Når vannet endelig gikk...(gikk midt i fødselen) var det IKKE lite.. det var masse masse! Så er ikke alltid de er like flinke disse legene..

Jeg tok en del ultralyder sist jeg var gravid. Ene gangen fant de ut at jeg hadde fått veldig lite fostervann, tok ny ul 1 uke senere og da målte de at jeg var på grensen, altså at det så ok ut! Så det varierer alt etter hvordan babyen ligger og hvem som tar ultralyden.

ORIGINAL: Camilla S

Jeg fikk beskjed om at det var for lite fostervann. Det ble fastslått tre ganger av tre forskjellige leger. Når vannet endelig gikk...(gikk midt i fødselen) var det IKKE lite.. det var masse masse! Så er ikke alltid de er like flinke disse legene..

Dette var en overlege som sjekket så regner med at han kan tingene sine. Men er enig at det finnes mange forskjellige leger.
Hadde lite fostervann med minstemannen og ,men det ble ikke oppdaget før han ble født. Når vannet gikk så var jeg så vidt bløt i trusa. Måtte kni fingeren for å se om det virkelig var vannet. Behøvde ikke å skifte truse engang, så lite var det.

ORIGINAL: *April*

Jeg tok en del ultralyder sist jeg var gravid. Ene gangen fant de ut at jeg hadde fått veldig lite fostervann, tok ny ul 1 uke senere og da målte de at jeg var på grensen, altså at det så ok ut! Så det varierer alt etter hvordan babyen ligger og hvem som tar ultralyden.

Men hender det at det fylles opp igjen da??

Tok ks med første og det viste seg at der var for lite fostervann..
Med Nr 2 var jeg inne til kontroll 3 dager før termin og der var for lite vann og da var der MYE bare 2 dage før.. Så da sa de jeg sku komme inn igjen mandagen (dette var torsadg) og sa at om der ikke komt mer, sku de sette meg igang.. Legen strippet meg og fødselen startet den natten..

Mitt rød, stå på ditt!! Krev tett oppfølging til der enten har komt mer fostervann og om det ikke kommer mer så få de til å sette deg igang.. For lite fostervann er ikke noe å tulle med..

ORIGINAL: ~StRaToS~

ORIGINAL: Camilla S

Dette var en overlege som sjekket så regner med at han kan tingene sine. Men er enig at det finnes mange forskjellige leger.
Hadde lite fostervann med minstemannen og ,men det ble ikke oppdaget før han ble født. Når vannet gikk så var jeg så vidt bløt i trusa. Måtte kni fingeren for å se om det virkelig var vannet. Behøvde ikke å skifte truse engang, så lite var det.

det var to av de som sjekket meg også... [&:]

håper det går greit med dere [:)] du blir vel sikkert satt igang, sånn som meg, hvis mengden er under et visst mål [:)]

Var på overtidskontroll med nr 2, (detta va ein mandag) og da fekk eg beskjed om at det var lite fostervann inni der og ville ha meg på eit anna sjukehus på onsdagen.
Heldigvis fødte eg dagen etter.. Når eg kom inn på sjukehuset med rier va babyen kjempestressa, og eg måtte ligge i 2 timer fordi dei ville overvåke babyen nøye..
 Men, det va kjempe lite fostervann! Vakje masse so sildra ut når JM tok vannet..

So ville nok bedt om å få komme inn før fredag... [:)]

ORIGINAL: Fru Fryd

Nesten det samme skjedde meg...
Jeg var på overtids-ul 8 dager over termin, og da konstaterte de lite fostervann.
Skulle settes igang 2 dager senere om det ikke startet av seg selv. Det var for fullt på føden da, så de kunne ikke ta inn flere [>:]
Samme ettermiddag startet riene av seg selv, men de brukte 40 timer på å greie 6 cm åpning.
Da skjedde alt i 100, og det siste jeg husker rusa på lystgass før de trillet meg inn til hastekeisersnitt og full narkose var "nå vil vi ha ut en frisk unge, så nå blir det keisersnitt" og "vi har ikke tid til å vaske".
Gutten ble nesten kvalt av riene pga manglende og misfarget fostervann.
Så KREV ny ul og hyppig sjekk er mitt råd!

Gikk helt fint med babyen min, men det er noen mentale arr hos meg..

Huff, så lite som skal til før det kan gå galt.
Men tror dere det holder å sjekke hjertelyden til bebisen hver dag fram til fredagen?

Back
Topp