Listeria

LinnKS

Andre møte med forumet
Hei. Jeg spiste kyllingsalat på jobb, jeg spiste kanskje to biter før jeg skjønte at det var salatkjøtt som mest sannsynlig ikke er varmebehandlet rett før servering. Er så redd for listeria. Er det noen andre som har spist nei-mat og det har gått bra med?

Spiste nei-mat store deler av svangerskapet med nr 1 da jeg ikke visste bedre... Det gikk helt fint!

Det du har spist er vel uansett ikke regnet som nei-mat i Norge så dette går nok fint. Viktigste med kylling er at den faktisk har vært helt gjennomstekt. Og det er som regel alltid tilfellet med salatkylling :)

Jeg bestilte salat ute på restaurant i helga og lurte på akkurat det samme rett før vi fikk maten.. «kan jeg forresten spise dette?».

Merker forøvrig jeg er veldig urutt på disse reglene denne (tredje!!) gangen. I går var vi i badeland med guttene. Yngstemann klatra opp i et boblebad, og jeg fulgte etter. Tok et par sekunder før jeg kom på at «her kan vel kanskje ikke jeg sitte??» Føler ikke hjernen min er kommet helt inn i preggomode enda.

Jeg hadde ikke tenkt over det så lenge kyllingen hadde vært nystekt. Men vakumpakket kjøtt bør man vell være forsiktig med, har jo ikke peiling på hvordan de oppbevarer det eller holdbarhet . Så det stod på Mattilsynet som risikoprodukt. Derfor jeg ble litt bekymret, sikkert helt unødvendig.

Jeg hadde ikke tenkt over det så lenge kyllingen hadde vært nystekt. Men vakumpakket kjøtt bør man vell være forsiktig med, har jo ikke peiling på hvordan de oppbevarer det eller holdbarhet . Så det stod på Mattilsynet som risikoprodukt. Derfor jeg ble litt bekymret, sikkert helt unødvendig.

Står det over lista som er beregnet på gravide?
Og selv om den skulle gjøre det, så er det svært uvanlig at noen blir syke av disse produktene og at det er listeria i den type kjøtt :) det selges og spises av mange mennesker hver dag.
Dette går bra :)

Man kan jo spise pålegg, det er jo kaldt. Det viktigste er jo som Veivalsa skriver at det har vært varmebehandlet og at man ikke drøyer så lenge etter åpning før man spiser det.

Står det over lista som er beregnet på gravide?
Og selv om den skulle gjøre det, så er det svært uvanlig at noen blir syke av disse produktene og at det er listeria i den type kjøtt :) det selges og spises av mange mennesker hver dag.
Dette går bra :)
Det står man bør utvise forsiktighet. Er det samme som ved vakumpakket pålegg.

Det står man bør utvise forsiktighet. Er det samme som ved vakumpakket pålegg.

Utvise forsiktighet er fra pakke som ikke er åpnet for mer enn typ 4-5 dager gammel og innenfor datostempling. Og det serverer de høyst usannsynlig i kantiner og sånn også :)

Back
Topp