Listeria og toxoplasma

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Er det slik at om vi er uheldig og spiser uren frukt / grønnsak, noe ugjennomstekt kylling eller kjøtt feks så kan vi bli smittet av listeria eller toxoplasma?

Kan man sjekke om vi er smitta på feks blodprøver?

Hva kan eller hva skjer med babyen om en gravid jente blir smitta?

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang mens hun er gravid, kan Toxoplasma gondii overføres til fosteret. Parasitten kan forårsake abort, fosterdød, hjerneskade med mental retardasjon, synsnedsettelse eller andre alvorlige senskader hos barnet.

Listeria kan fosteret smittes av selv om mor selv ikke blir syk. Kan også føre til alvorlige fosterskader og fosterdød.

Men kan man sjekke dette før fødsel i
Dersom en gravid kvinne smittes for første gang mens hun er gravid, kan Toxoplasma gondii overføres til fosteret. Parasitten kan forårsake abort, fosterdød, hjerneskade med mental retardasjon, synsnedsettelse eller andre alvorlige senskader hos barnet.

Listeria kan fosteret smittes av selv om mor selv ikke blir syk. Kan også føre til alvorlige fosterskader og fosterdød.

Men kan man sjekke dette i feks en blodprøve?

Det går iallefall an å sjekke med en blodprøve om man har hatt toxoplasma gondii. Dersom man tester positivt så er det mulig at det går an å finne ut ca når man ble smittet (nylig eller for lenge siden), men det er jeg usikker på, men i utgangspunktet får man da bare svar på om man en eller annen gang i livet har blitt smittet. Tror normalt ikke man blir anbefalt å ta en sånn blodprøve med mindre man har vært i en risikosituasjon, altså spist noe som har stor risiko for å ha inneholdt parasitten. Det vil også ta litt tid fra man eventuelt spiste dette til det vil være mulig å se det på en blodprøve. Listeria vet jeg ikke.

Toksoplasmose er det mange leger som sjekker som standard på første kontroll. Jeg har blitt testet for antistoffer for toksoplasmose i alle mine seks svangerskap, har aldri hatt det.

:woot:
Det går iallefall an å sjekke med en blodprøve om man har hatt toxoplasma gondii. Dersom man tester positivt så er det mulig at det går an å finne ut ca når man ble smittet (nylig eller for lenge siden), men det er jeg usikker på, men i utgangspunktet får man da bare svar på om man en eller annen gang i livet har blitt smittet. Tror normalt ikke man blir anbefalt å ta en sånn blodprøve med mindre man har vært i en risikosituasjon, altså spist noe som har stor risiko for å ha inneholdt parasitten. Det vil også ta litt tid fra man eventuelt spiste dette til det vil være mulig å se det på en blodprøve. Listeria vet jeg ikke.
OK
Toksoplasmose er det mange leger som sjekker som standard på første kontroll. Jeg har blitt testet for antistoffer for toksoplasmose i alle mine seks svangerskap, har aldri hatt det.

OK. Huff så ekkelt da, er jo alvorlige konsekvenser :woot:

Listeria kan finnes i rått kjøtt og fisk som ikke er varmebehandlet. Denne bakterien vil dø ved høy temperatur så derfor anbefales det at man steker/koker kjøtt og fisk slik at det er gjennomvarmt.

Toxoplasmose kan finnes på grønnsaker, frukt eller avføring fra katter/dyr. Den dør ved frysing eller varmebehandling og derfor anbefales det at man vasker/skyller frukt og grønt godt og ikke tømmer kattedoen.

generelt er det liten sjanse for slik smitte dersom man tar forholdsreglene som er anbefalt for gravide av helsedirektoratet og følger matportalens råd for gravide.

Jeg har for øvrig antistoffer for toxoplasmose, det vil si at jeg har vært eksponert for det i ung alder uten å vite om det. Tror det da betyr at jeg ikke kan få det igjen. Men velger likevel å ikke tømme kattedoen, gjør meg ikke noe at mannen må gjøre den jobben i noen måneder. :p

Listeria kan finnes i rått kjøtt og fisk som ikke er varmebehandlet. Denne bakterien vil dø ved høy temperatur så derfor anbefales det at man steker/koker kjøtt og fisk slik at det er gjennomvarmt.

Toxoplasmose kan finnes på grønnsaker, frukt eller avføring fra katter/dyr. Den dør ved frysing eller varmebehandling og derfor anbefales det at man vasker/skyller frukt og grønt godt og ikke tømmer kattedoen.

generelt er det liten sjanse for slik smitte dersom man tar forholdsreglene som er anbefalt for gravide av helsedirektoratet og følger matportalens råd for gravide.

Jeg har for øvrig antistoffer for toxoplasmose, det vil si at jeg har vært eksponert for det i ung alder uten å vite om det. Tror det da betyr at jeg ikke kan få det igjen. Men velger likevel å ikke tømme kattedoen, gjør meg ikke noe at mannen må gjøre den jobben i noen måneder. :p

Har holdt meg unna alle disse tingene, men man spiser jo mat hver dag. Litt sånn ubehagelig, man vet jo ikke om man plutselig vaska tomaten for dårlig liksom...

Stort sett vil man ikke bli smittet av toksoplasmose eller Listeria. De er ikke så fryktelig vanlige, men man er veldig forsiktig fordi det er så kjipt å få det mens man er gravid.

Toksoplasmose sjekker de etter om du har antistoffer, altså om du har hatt det før. Ca 10% har hatt toksoplasmose i Norge, så det er ikke veldig vanlig. Hvis du har hatt det før så trenger du ikke ta hensyn til nysmitte, siden du er "immun", og fosteret flere dine antistoffer.

Listeria kan du smittes av flere ganger. Og man kan derfor ikke sjekke om du har antistoffer. Hvis du er uheldig og spiser litt salami eller noe slikt så bør du ikke bli for redd, sånt skjer, og det vil med overveldende høy sannsynlighet for bra, bare ikke spis det med vilje :happy:

Har holdt meg unna alle disse tingene, men man spiser jo mat hver dag. Litt sånn ubehagelig, man vet jo ikke om man plutselig vaska tomaten for dårlig liksom...
Jeg tror det er veldig sjeldent med slik smitte via grønnsaker og frukt i Norge. Men hvis man er på ferie i land med skitnere vann, som Tyrkia eller Bulgaria er sjansen større for smitte.

Smitte variere veldig fra land til land, som det blir nevnt over. I Frankrike har for eksempel mange hatt det tidligere. Det er ingen grunn til å gå og bekymre seg, så lenge du ikke aktivt spiser spekemat og gammelt kjøtt osv :happy:

Kan iallefall bekrefte at listeria ikke kan bekreftes med blodprøve, kun ved faktiske sykdomstegn kan man ev. ta en test for å bekrefte mistanke om at sykdomstegnene er "på grunn av". Visstnok har "de fleste" listeria i tarmen til en hver tid og man kan ha listeria i blodet uten at man er syk av det.

(Vi hadde nylig listeriautbrudd i lille bygda her hvor alt av kjøtt fra BEGGE slakterene som leverer alt av kjøtt til folk var påvirket. (Ja her jeg bor kjøper alle kjøtt hos slakter og ikke vakumpakket i pakke på butikk :p ))

Back
Topp