Liste over hvilken type mat som inneholder de forskjellige vitaminene og mineralene!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP

Dette er tatt fra boka " Barn i balanse" av Fedon Lindberg. Er et eget kapittel om svangerskap der. Siden vi spiser lavkarbo måtte jeg sette meg ned å lese litt om hvordan jeg skal tilpasse kostholdet mitt.


Den optimale kosten for gravide: 

Spis noe av dette hver dag:

* Grønnsaker, frukt og bær

* Belgfrukter og hele gryn

* Frø, nøtter fet fisk, avokado og andre sunne oljer som rapsolje og olivenolje (må være kaldpresset extra virgin) 

* Protein-og kalsiumrik mat


A-vitamin finnes i: 

* Kalve-og okselever

* Betakaroten finnes i gulrøtter, kål, søtpotet, melon, mango, tomat, gresskar, aprikoser, papaya, brokkoli og klementiner.


B-vitamin finnes i: 

* Kål, blomkål, sopp, brokkoli og tomater inneholder B1, B2, B3, B5, B6 og biotin.

* Kylling og laks inneholder B3.

* Egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter inneholder B12.

* Banan inneholder B6.

* Belgfukter, frø og nøtter, magert rødt kjøtt, spinat, brokkoli, asparges og hele gryn inneholder folat.

B-vitamin virker sammen med sink, magnesium og mangan, så hvis man må ha tilskudd er det best å ta det i form av et multivitamin- og mineralpreparat.


C-vitamin finnes i: 

Appelsin, sitrusfrukter, tomat, paprika, kål, brokkoli, blomkål, kiwi, melon, jordbær og andre bær.


D-vitamin finnes i: 

Makrell, laks, sild, egg og smør.


E-vitamin finnes i: 

Sesamfrø, solsikkefrø, peanøtter, andre typer frø, nøtter, bønner, avokado, erter, hvetekim, laks og sardiner.


Jern finnes i: 

Rødt kjøtt + svinekjøtt, mandler, gresskarfrø, bønner, paranøtter, sesamfrø og cashewnøtter.


Vi bør ha 900 mg kalsium om dagen, og det kan vi få ved å spise/drikke:

1 glass ekstra lettmelk

2 skiver gulost

1 beger yoplait 0,1% yoghurt

1 ss sesamfrø uten skall

1 ss sesamfrø med skall

1 sardin

1 neve mandler

100 gram kål eller brokkoli

Håper denne lista var litt grei for noen iallefall  Og så må man finne ut hva man liker å spise også da, og tilpasse etter det. Så er man litt flink så skal man kunne få mye vitaminer gjennom maten også. Jeg ser for meg at kroppen tar opp vitaminer bedre gjennom mat enn gjennom tabletter?

 
så bra
 
Back
Topp