Liste over hva vi ikke kan spise!

Masala

Juni12s humørspreder
VIP
Julibarna2014
Jeg er visst ikke så inne på hva jeg kan spise og ikke! Flere som føler det slik?
Tenkte vi kunne bruke denne tråden til slike ting, og alle som vet noe vi ikke bør få i oss, del gjerne med meg/oss:)

Generelle råd:

• Spis mat som er så fersk som mulig
  • Kjøtt bør være gjennomstekt/gjennomkokt
  • Fisk og skalldyr bør være varmebehandlet godt
  • Server maten når den er rykende varmInntaket av koffein bør minimeres
  • Vask hendene nøye før du lager mat, mellom håndtering av ulike matvarer og før du spiser
  • Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær godt
  • Bruk alltid rene redskaper
  • Hold rå og tilberedt mat adskilt

Disse matvarene bør du holde deg unna.
  • Upasteurisert melk
  • Ost av upasteurisert melk
  • Myke og halvmyke oster (dvs. brie, camembert, gorgonzola etc.)
  • Rått kjøtt (det vil si speket kjøtt, gravet kjøtt, tartar)
  • Hvalkjøtt
  • Selkjøtt fra Vestisen
  • Blåkveite over 3 kilo
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedder, abbor over 25 centimeter, ørret over én kilo, røye over én kilo
  • Fiskelever
  • Krabbeinnmat fra skallet
  • Skjell: fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i oskjell
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (gravide bør unngå sushi med tunfiskfilet)
  • Rakefisk
  • Måseegg
  •  

Den listen har jeg lest før (overaskende nok)
    MEN jeg mener og litt mer "spesifikk" Ettersom jeg ikke forsto at jeg ikke kune spise fetaost, salami osv ut ifra den listen:P hehe
    *Trenger visst alt inn me teskje her* :):)

fetaost er jo mykost. Holder meg vekke fra alle mykoster. Leste en plass at du ikke skulle spise ting som ikke var "naturlig" i din daglige kost, dvs. ting du ikke er vant til å spise daglig. Dette er fordi det er bakterier i maten som man da ikke er vant til og som kan være skadelig for fosteret...

Er ganske sikker på at det er trygt å spise fetaost. De fleste er vel laget av pasteurisert melk, da går det bra. Spiste masse fetaost under siste svangerskap, nam nam!

Håååper man kan spise fetaost! Hvis det står pasteurisert på boksen så må det vel gå ann? Og kroppen min er jo vant til fetaost...

Back
    Topp