LilleVimsens dagbok

29+0 - 10 uker til pks

Denne uka har jeg hatt svangerskapskontroll hos legen. Vi så også på blodsukkermålingene jeg hadde siste uka, og alle var innenfor referanseverdiene. Så vi skal ikke gå videre med det :smiley-bounce012 Jeg skal fortsette å måle hjemme to dager i uka for å følge med, og fortsette med kostholdet som har funket for meg :happy:

Det er mye liv i magehuset for tiden :love017 Lille mageboeren har begynt å hikke en del - og siden han ligger med hodet ned, kjenner jeg sånne små pulseringer helt nede i symfysen noen ganger :hilarious:

Ellers er jeg glad jeg er 100% sykemeldt. Bekkenet har virkelig hatt godt av det, og søvnen! Jeg sover så dårlig, og våkner mange ganger i løpet av natta. Så det er godt jeg kan sove ut på morgenen og bare ta det med ro hjemme på dagtid. Jeg hadde litt magesmerter for 1-1,5 uke siden, så jeg ringte føden bare for å sjekke med dem om det var ligamentsmerter eller noe annet. De trodde det bare var det, så jeg dro ikke inn på sykehuset. Jeg har ikke merket noe mer til de smertene siden da :)

Nå har vi endelig fått barnevogn og bilstol i hus! Vi landet på en Cybex Priam og Cybex Cloud Z2 :) Nå føles det så mye mer virkelig! Vi har også fått opp skap/kommode til baby, så nå kan vi vaske klær og legge de inn der:joyful:
 
31+0 - 8 uker til PKS

Herlighet som tiden flyr! Er ikke så mye nytt å skrive om egentlig. Fått sykemelding frem til permisjon nå, og har endelig fått sendt søknad om foreldrepenger til Nav.

Neste uke skal jeg på ny svangerskapskontroll hos jm, og på vekstkontroll på sykehuset :)

Denne uka har mannen ferie, men vi har bare holdt oss hjemme, og ikke lagt noen planer ☺️ Skulle gjerne reist bort litt, men får ta det igjen neste sommer, med lillegutt ❤️
 
Uke 33 (32+1)

Denne uka har jeg både hatt svangerskapskontroll på helsestasjonen og vekstkontroll på sykehuset.
Alt så bra ut på svangerskapskontrollen og vekstkontrollen :D Han følger vekstkurven sin, og ligger på 90-95 persentil. Han er visst i seteleie, men siden jeg skal ta ks så har ikke det noe å si, annet enn dersom vannet skulle gå før, så må jeg legge meg flatt og ringe føden og få ambulanse. Sannsynligheten for det er jo liten, men er jo greit å vite bare sånn i tilfelle. Skal tilbake på ny kontroll på sykehuset om 3,5 uke, og skal da også ta ctg/sparketest (?). Fikk samtidig en liten omvisning på føden i dag, og snakket med en veldig hyggelig jordmor som svarte på alle spørsmålene vi hadde:happy:

Tiden frem mot pks går så fort nå, så har allerede tenkt på å pakke litt ned i fødebagen og begynne å gjøre den klar, så jeg slipper å stresse med det rett før :shy:

I morgen skal jeg og mannen på date, og kose oss med god mat på restaurant :love017 Er så fint å gjøre litt sånne ting nå før lillegutt kommer ❤️

IMG_1447.jpeg
IMG_1468.jpeg
 
Uke 35 (34+4) - 31 dager til pks

I dag er det nøyaktig 1 måned til lillegutt er her :D Og i dag er jeg offisielt høygravid - en ny milepæl er nådd! Hurra! :D

Sommeren har gått utrolig fort. Synes juli har vært fryktelig kjip sånn værmessig, men samtidig deilig at det ikke har vært like varmt som det var i juni. Men skulle gjerne hatt en mellomting - sol og 20°C hadde vært perfekt! Ikke enten sol og 28°C (som i juni) eller regn/ustabilt og 15°C (som store deler av juli) :shifty:

Jeg sover veldig dårlig på natta for tiden. Sovner ofte ikke før i 1-2-tiden, og våkner ca hver andre time gjennom natta, og er oppe på do et par ganger. Glad jeg er sykemeldt og kan sove til 9-10-tiden :p Er så trøtt og har lite energi for tiden.. Selv om jeg har Bbhugme, så sliter jeg med å finne gode liggestillinger. Får så vondt i hofta og bekkenet når jeg ligger på siden, og magen begynner å bli tung nå. Også er jeg utrolig varm på natta..

Om én uke skal vi på ny vekstkontroll på sykehuset. Synes det er flott å få så bra oppfølging på sykehuset :joyful:
 
Last edited:
Uke 37 (36+0) - 21 dager til pks

På mandag var jeg på vekstkontroll på sykehuset. Han følger sin kurve og ligger på 95 persentil, og var estimert ca 3500g da :smiley-ashamed004 Det sies jo at man skal ta estimeringene med en klype salt og at det kan være +/-500g, men når 4 målinger av 4 ulike personer har vist samme persentil, så bør det jo være mer til å stole på, i forhold til om det kun hadde vært én måling før termin?:rolleyes: Han blir vel rundt 4000g når han kommer da:shy:

Var tilbake på sykehuset i går (onsdag) i forbindelse med svangerskapsdiabetesen, for å snakke med jordmor og endokrinolog. Skal måle litt oftere nå i en uke, også skal jeg tilbake om én uke for å vurdere om jeg skal starte med insulin. Så skal jeg tilbake om 2 uker også for en ny UL. Blir godt fulgt opp i hvert fall, og er veldig glad for det ☺️ Overrasket over hvor god oppfølging jeg får faktisk, ettersom jeg skal ta ks uansett, og ikke skal føde vaginalt. Tok også ctg både på mandag og i går. Han er veldig aktiv for tiden, så jeg har ikke vært bekymret, men jordmor ville jeg skulle ta det likevel :)

Han er fortsatt i seteleie, og jeg tipper han blir der frem til fødsel:p Litt ubehagelig når han dytter hodet sitt oppi ribbeina mine, noe han ofte gjør:p

I morgen skal jeg på svangerskapskontroll på helsestasjonen, så det går i ett nå frem til fødsel :hilarious:

IMG_2059.jpeg
 
Weeee, ikke lenge til lilleskatten er her, kun 21 dager igjen :love017 :gen014 :Heartblue Er ikke godt å vite hvor godt vektestimeringen stemmer overens med fasit, men ikke lenge igjen til du får svaret❤️
 
Weeee, ikke lenge til lilleskatten er her, kun 21 dager igjen :love017 :gen014 :Heartblue Er ikke godt å vite hvor godt vektestimeringen stemmer overens med fasit, men ikke lenge igjen til du får svaret❤️
Tiden går så fort! Helt utrolig at det kun er 3 uker igjen :love017 Nei, håper bare jeg får brukt noe av str 50 som jeg har kjøpt :hilarious: Hvis vektestimeringen stemmer, er jeg i hvert fall glad jeg skal ha pks, og slipper å presse ut en 4,5 kg baby i seteleie :p
 
Tiden går så fort! Helt utrolig at det kun er 3 uker igjen :love017 Nei, håper bare jeg får brukt noe av str 50 som jeg har kjøpt :hilarious: Hvis vektestimeringen stemmer, er jeg i hvert fall glad jeg skal ha pks, og slipper å presse ut en 4,5 kg baby i seteleie :p
Alt tyda på at jeg også skulle få en liten "plugg", men han kom ut ganske normal og vi har snart brukt størrelse 50 i tre uker. Gjett hvem som måtte ut og kjøpe mer 50 :hilarious: Så ja, lær av mine feil!
 
Alt tyda på at jeg også skulle få en liten "plugg", men han kom ut ganske normal og vi har snart brukt størrelse 50 i tre uker. Gjett hvem som måtte ut og kjøpe mer 50 :hilarious: Så ja, lær av mine feil!
Oj! Var jo for så vidt greit at det gikk den veien da :p Er jo lettere å kjøpe til mer etter fødsel egentlig :) Var du på vekstkontroller med UL? Han her vokser visst helt proporsjonalt ut fra hode/mage/lår-målingene på UL, så han er ikke en liten sumobryter liksom, bare lang og generelt litt stor baby:p Men blir jo spennende å se hvor stor han faktisk er når han kommer!
 
Uke 38 (37+0 - 14 dager til pks!)

Herlighet, tenk at det bare er 14 dager igjen, og nå regnes ikke baby lengre som prematur om han skulle bestemme seg for å komme nå!:D Jeg var på sykehuset i går og snakket med jordmor vedr sv.diabetesen. Målingene mine den siste uka har vært fine, så jeg slipper insulin :joyful: Skal tilbake på sykehuset igjen neste uke for UL og planlegging av keisersnittet :happy:

IMG_2167.jpeg
 
Uke 38 (37+0 - 14 dager til pks!)

Herlighet, tenk at det bare er 14 dager igjen, og nå regnes ikke baby lengre som prematur om han skulle bestemme seg for å komme nå!:D Jeg var på sykehuset i går og snakket med jordmor vedr sv.diabetesen. Målingene mine den siste uka har vært fine, så jeg slipper insulin :joyful: Skal tilbake på sykehuset igjen neste uke for UL og planlegging av keisersnittet :happy:

Vis vedlegget 413044
Hyggelig å lese at alt er bra :Heartpink
 
Følte selv at ukene frem til oul gikk ganske sakte, men etter det har det gått kjempefort :p Blir spennende med oul da! Vil dere vite kjønn? ☺️
Åh det er godt å høre!! :angelic:
har dere handlet inn alt dere trenger før baby kommer? :love017
Vi vil vite kjønn! Hadde vært gøy med «gender reveal» hvor vi ikke vet hva det er også, men jeg holder det ikke ut:hilarious:
 
Åh det er godt å høre!! :angelic:
har dere handlet inn alt dere trenger før baby kommer? :love017
Vi vil vite kjønn! Hadde vært gøy med «gender reveal» hvor vi ikke vet hva det er også, men jeg holder det ikke ut:hilarious:
Ja, er bare noen småting som gjenstår nå, men det meste er i hus :happy: Venter på et par pakker i posten med blant annet bilstolpose og babycall, som er det viktigste vi mangler nå:) Skal få mannen til å sette opp bedside crib’en i helga, også må vi bare få ryddet litt i huset og satt inn bilstolen i bilen, så er egentlig alt klart:joyful:
Ja, helt enig! Gender reveal-fest virker veldig gøy! Jeg var så ivrig på å vite kjønn, at jeg prøvde å se selv allerede på UL i uke 11 og 14 :hilarious: Fikk kjønnet bekreftet på privat UL i uke 17:p
 
Hvordan går det? ❤️❤️
 
Back
Topp