Lille Lumen Mathea / Lumen Matheo

Hva mener du om navnene ?

• Spessielle og fine

Votes: 2 8,7%
  • Lumen passer ikke til jente

Votes: 1 4,3%
  • Ikke fine

Votes: 19 82,6%
  • Lumen passer begge kjønn

Votes: 1 4,3%

• Antall som har svart
    23

Ønskemamma2022

Glad i forumet
Hei alle sammen !

Jeg og min samboer lå for ett år siden og snakket om hva vi ville kalle vår kommende baby.
Han er eletrikker, så jeg spurte han om han ikke han hadde noen ideer der i fra !

Å det var der Lumen dukket opp. Begge falt pladask med en gang !:Heartpink:Heartblue
Siden har vi gjort noen undersøkelser på dette navnet og er nesten ingen vi vet om som heter dette i Norge ( en på et annet forum som viste om en)

Så hva er deres mening om dette navnet !? :p Mathea og Matheo kom jeg opp med som vil skille guttenavn og jentenavn da Lumen kan brukes til både gutt og jente (min mening) :Heartpink:Heartblue Eller ??

-T

Er ikke lumen måleenheten man bruker på lyspærer? Blir litt rart som fornavn.

Er ikke lumen måleenheten man bruker på lyspærer? Blir litt rart som fornavn.

hehe jo det er det :rolleyes: Men i amerika er det ett navn også :shy: Så vi tenkte det var ett fint og spessielt navn - har hørt det der før at folk syntes det er litt snålt:p

Må innrømme at jeg hadde hatt kvaler med å skulle gi barnet mitt et ikke-eksisterende navn da han/hun nok vil bli møtt med mye rare kommentarer og spørsmål om navnet hele livet (kan fort ende opp med at barnet enten elsker eller hater fornavnet sitt - jeg kjenner flere voksne som virkelig misliker sine egne fornavn til tross for at det er helt normale navn det er snakk om). For meg personlig blir Lumen for spesielt, jeg ville heller ha prioritert å finne et sjeldent navn dersom dere ønsker å unngå at flere i klassen heter det samme osv.

Når så det er sagt, så venner man seg til det aller meste av navn, så folk blir sikkert vant til dette også selv om dere nok vil måtte være forberedt på mange varianter av "Hæ? Hva sa du han/hun het?", "Er det et navn?!" "Er det en gutt eller jente?" "Hvordan kom dere på det?" " Hvorfor kalte dere ham/henne det!" "Han/hun kan da ikke hete det!" osv. i lang tid fremover. I så måte er det også bra at dere i hvert fall tenker å gi ham/henne et vanlig navn i tillegg i tilfelle han/hun som tenåring ønsker å slippe å skille seg ut for eksempel.

Last edited:
Jeg syns Lumen var kjempe fint![emoji7][emoji7][emoji7] og det der folk sier "å stakkars, h*n kommer til å bli mobbet for navnet sitt" osv osv mener jeg er ren bullshit. Det er da isåfall de voksne som får de andre barna til å reagere på navnet. Vi hadde en gutt i klassen som het Barthiar, og siden vi var barn så var det helt naturlig for oss at han het det, og vi visste ikke bedre. Det var ikke før faren min tullet og sa Bartesam at jeg syns det ble et rart navn[emoji6] ikke la sånne kommentarer gå inn på deg. Dere er sååå heldige som har falt for samme navnet begge to! Jeg og samboeren var små-irritert på hverandre drit lenge fordi vi ikke kunne klare å bli enig om navn [emoji23] Hun endte opp med å hete Poppy til første fornavn da, så ho kommer vel til å bli mobba når ho blir stor[emoji23][emoji173]

hehe jo det er det :rolleyes: Men i amerika er det ett navn også :shy: Så vi tenkte det var ett fint og spessielt navn - har hørt det der før at folk syntes det er litt snålt:p
Jeg syns det er snålt, men ikke på en sånn måte at jeg tenker vondt om dere. Bare at det er et stykke utenfor normalen :)

Og om folk maser om hvorfor dere velger navnet er det ikke verre enn å si at dere liker det. Men jeg vet at jeg sikkert hadde spurt hvor det kom fra selv.

Hehe ja jeg skjønner tankene , derfor jeg vil spørre litt og forhøre meg litt før vi bestemmer 100% (vi prøver enda) ! :shy:

Vi elsker navnet selv og er 88% sikker men alltid veldig gøy å høre med folk hva dem tenker om det :D

Lumen er en måleenhet for lys ja, men når hun/han får ett mellom navn så har de mulighet for å velge selv i tenårene hva de ønsker å bruke ;)

Så vi får se ! Men jeg setter pris på alle tilbakemeldinger :D:signs001

Jeg syns Lumen var kjempe fint![emoji7][emoji7][emoji7] og det der folk sier "å stakkars, h*n kommer til å bli mobbet for navnet sitt" osv osv mener jeg er ren bullshit. Det er da isåfall de voksne som får de andre barna til å reagere på navnet. Vi hadde en gutt i klassen som het Barthiar, og siden vi var barn så var det helt naturlig for oss at han het det, og vi visste ikke bedre. Det var ikke før faren min tullet og sa Bartesam at jeg syns det ble et rart navn[emoji6] ikke la sånne kommentarer gå inn på deg. Dere er sååå heldige som har falt for samme navnet begge to! Jeg og samboeren var små-irritert på hverandre drit lenge fordi vi ikke kunne klare å bli enig om navn [emoji23] Hun endte opp med å hete Poppy til første fornavn da, så ho kommer vel til å bli mobba når ho blir stor[emoji23][emoji173]

Jeg syntes poppy var ett veldig skjønt navn jeg :p Uvanlig men flott :)

Lumen er ikke bare en måleenhet, *kremt* :rolleyes: Det er også et begrep innenfor biologi (anatomi). Her er ett utdrag fra Wikipedia:

"In biology, lumen (meaning: "an opening") is the inside space of a tubular structure, such as an artery or intestine. It's also used to describe the inside space of a cellular component or structure:
  • The interior of a vessel
  • The interior of the gastrointestinal tract
  • The pathways of the female genital tract, starting with the single pathway of the vagina, splitting up in two lumina in the uterus
Det kan bli litt pinlig om hun skulle ha biologitimer i fremtiden. Jeg vet ikke hvor mange som er klar over det ellers da, men jeg har hatt biologi og har veldig vanskelig for å ta "Lumen" seriøst som personnavn.

Føler meg nesten litt slem som poster dette, men er greit å vite før du velger navnet tenker jeg :)

Jeg syns Lumen var kjempe fint![emoji7][emoji7][emoji7] og det der folk sier "å stakkars, h*n kommer til å bli mobbet for navnet sitt" osv osv mener jeg er ren bullshit. Det er da isåfall de voksne som får de andre barna til å reagere på navnet.

Da går jeg ut fra at du har et relativt vanlig navn selv?
Jeg har et veldig uvanlig navn (under 20 stk i Norge heter det" og jeg er blitt mobbet MYE! pga navnet mitt. Det er på ingen måte ren bullshit, og barn finner på alt mulig, de er svært kreative.

Til trådstarter, jeg liker det som et navn, men jeg tenker også på biologi når jeg hører det, og hadde ikke valgt det.

Det blir for sært for meg, men så er jeg generelt ikke noen stor fan av å finne på egne navn da, så jeg er kritisk i utgangspunktet. :P
Det passer i så fall ikke som guttenavn, synes jeg.

Hei alle sammen !

Jeg og min samboer lå for ett år siden og snakket om hva vi ville kalle vår kommende baby.
Han er eletrikker, så jeg spurte han om han ikke han hadde noen ideer der i fra !

Å det var der Lumen dukket opp. Begge falt pladask med en gang !:Heartpink:Heartblue
Siden har vi gjort noen undersøkelser på dette navnet og er nesten ingen vi vet om som heter dette i Norge ( en på et annet forum som viste om en)

Så hva er deres mening om dette navnet !? :p Mathea og Matheo kom jeg opp med som vil skille guttenavn og jentenavn da Lumen kan brukes til både gutt og jente (min mening) :Heartpink:Heartblue Eller ??

-T
Hvis DERE liker det så godt så synes jeg dere skal velge det. Synes det var fint jeg. Bestandig noen som forbinder navn med noe helt annet, men det er jo ikke noe dere skal ta hensyn til. Jeg synes forøvrig også at det passer best til jente.

Back
Topp