Lille julaftentradisjoner

Kvitre

Forumet er livet
Hvilke tradisjoner har dere lille julaften?
Gleder meg som et lite barn til jul, og det er så koselig å lese om hvordan andre har det [:D]

Da pleier vi å få inn treet, om vi ikke har fått det inn dagen før. I løpet av ettermiddagen skal treet pyntes, det hjelper ungene til med [:)] Resten av huset skal også pyntes, men det går jo fort når jeg har to sånne fine små hjelpere [;)]
På kvelden står Kvelden før kvelden på NRK på, Grevinnen og hovmesteren må jo tittes på.

Da er det pynting av tre og kos med familien.
På kvelden er det gløgg og lille julaften programmer på tv[:)]

Da pynter vi juletreet med ungene og pynter huset..
og koser oss..
når ungene er i seng henger vi opp julestrømpa og ordner litt til dagen etter..

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Ikke så mye tradisjoner egentlig, annet enn å pynte juletreet og huset.
Skulle gjerne hatt gløgg og pepperkaker til kvelds som tradisjon, men jeg er eneste i huset som liker gløgg...

Gleder meg veeeeldig til jul!

Du kan jo ha din egen gløgg tradisjon, kan jo være ungene henger seg på etterhvert[:)]

Vi skal spise grøt med mandel (+ premie), pynte juletreet, også må vi selvfølgelig se Hovmesteren og grevinnen[:D]

Her pynter vi også mye første helgen i desember. Juletreet tar vi nok helgen før julaften.
Lillejulaftens tradisjoner varierer alt etter hvilken familie vi er sammen med. Skal vi feire jul med min familie har vi hittil vært på besøk hos foreldrene mine. Der har vi spist ribbe til middag (har aldri det på julaften heldigvis, jeg liker det ikke, men den ribbelukta hører liksom til likevel...). Om kvelden drikker vi kaffe, spiser litt julekaker og koser oss foran tv'n. De får alltid besøk av et vennepar med eller uten barn (som vi alltid har lekt masse med).

Er vi med foreldrene til Petter spiser vi en god kvelds sammen. Om det er flere søsken av Petter m/fam med kommer an på hvor vi er. I år blir det bare oss siden svigers skal være her, men har bedt moder'n og fader'n + mine søsken også (ingen av dem har familie). Vet ikke om min del av familien kommer og bryter sin egen tradisjon da [8D]
Kommer til å bake rundstykker, og ha masse deilig pålegg. Ser så på tv og nyter kvelden, og gleder oss til dagen etter. Det er sånn en herlig følelse lille julaften! Ventetiden er liksom det mest koselig nesten, for julaften og romjulen flyr jo så fort avsted...

Jeg tror jeg er mest fan av svigerfamiliens tradisjon, så vi kommer nok til å opprettholde den med våre barn. Det er koselig nå å kunne innføre og velge sine egne tradisjoner for barna. Nå kan vi få det akkurat som vi vil, og tenk hvilket forhold våre barn forhåpentligvis får til det vi velger! Sånn må vi nok ha det i mange år fremover for at de skal få skikkelig julefølelse. Julen som barn og når man selv har fått forventningsfulle barn er spesiell.... <3

Pleier å spise kålrabi og kjøtt inni ei lefse , å bare være med familien. Pynte tre osv. Men i år skal jeg jobbe[:)]

Vi pleier å samles hos tanten til min mann og der spiser vi grøt hele familien..Veldig koselig..
Elsker julen og gleder meg som en unge..Beste tiden[:)]

Back
Topp