Lillas dagbok - Prøver på nr 2!

13+1
Da har vi endelig vært på ultralyd igjen og alt var i skjønneste orden - jeg er så glad :Heartred

Jeg ble målt til mellom 13+3 - 13+5 men holder på egen termin frem til OUL :joyful:

Som forventet var det for tidlig å se kjønn, og jeg ville nok ikke stolt særlig på angivelse av kjønn i uke 13 uansett :angelic:

God helg til deg som leser!
Så spennende og så bra alt var fint. Jeg skal på ny ultralyd om tre timer. Er erfaren gynekolog vil nok klare å se kjønn i uke 13 basert på nubben. Jeg ville studert alle bilder og eventuelle filmer for å se om nubben dukker opp ❤️
 
13+1
Da har vi endelig vært på ultralyd igjen og alt var i skjønneste orden - jeg er så glad :Heartred

Jeg ble målt til mellom 13+3 - 13+5 men holder på egen termin frem til OUL :joyful:

Som forventet var det for tidlig å se kjønn, og jeg ville nok ikke stolt særlig på angivelse av kjønn i uke 13 uansett :angelic:

God helg til deg som leser!
Så herlig! Gratulerer så mye :joyful::love7 God helg til deg også!
 
Så spennende og så bra alt var fint. Jeg skal på ny ultralyd om tre timer. Er erfaren gynekolog vil nok klare å se kjønn i uke 13 basert på nubben. Jeg ville studert alle bilder og eventuelle filmer for å se om nubben dukker opp ❤️

Så gøy! Gleder meg til oppdatering, blir spennende å høre :)

Ja, det kan helt sikkert stemme at noen gynekologer klarer å se det. Men sist gjettet en erfaren gynekolog jente på vår gutt i uke 15 og de fleste jeg har vært hos sier at i uke 13 så ser nuben nokså identisk ut for jente og gutter, så jeg ville nok ikke klart å stolt helt på spådommen uansett :p Men ja, det er jo 50% sjanse for at de får rett så de vil jo treffe en del ganger uansett :hilarious:
 
29+6

Oi, nå var det ALT for lenge siden!

Kort oppsummert: alt står bra til :) som sist graviditet er jeg i god form uten nevneverdige plager, og føler meg utrolig heldig.

Tenker generelt mindre på graviditeten denne gangen enn sist, men prøver å ikke ha dårlig samvittighet for det da jeg forstår det er vanlig.

Det ser ut som at det er en liten jente i magen, utrolig stas! Navnet er klart (så får vi se om hun passer til å hete det). Hun er veldig aktiv i magen og det er veldig godt å kjenne.

Spent på fødsel. Hadde en litt intens fødsel sist, tar kurset ‘positiv fødsel’ denne gangen i håp om å oppleve litt mer kontroll og ro i det hele.

Nå skal jeg ta meg en runde i andres dagbøker, fin kveld til deg som leser ❤️
 
Gravidoppdatering

Termin:
18.09.2022
På vei: 34+0, en milepæl mao!
Igjen til termin: 45 dager
Trimester: Tredje
Graviditetsmnd: 9
Neste lege/JM-time: 6. august
Ultralyd: Ingen flere ultralyder dette svangerskapet med mindre det skulle bli behov. Som sist har vi valgt å ikke ta 3D-ultralyd, da vi har lyst at utseende skal forbli en overraskelse :joyful:
Plager: Kan ikke si jeg har de store plagene, som sist svangerskap har jeg vært veldig heldig med formen. Hvis jeg likevel skal trekke frem noe så føler jeg meg litt immobil til tider, rett og slett fordi jeg begynner å bli ganske stor (synes jeg selv). I tillegg er jeg mange ganger oppe på natten for å tisse, og er litt kveldstrøtt/mer sliten enn vanlig. Men utenom det kan jeg ikke klage på noe :)
Kjønn:
Jente
Utålmodig: Nei
Innkjøp: Søskenvogn, litt klær, stellematte
Utstyr så langt: Alt fra forrige baby
Utstyr som gjenstår: Stellebord, mer klær, innhold til stellebord. Må også gå gjennom det vi har fra sist og se hva vi mangler/vil ha nytt av.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Dårlig på den fronten denne gangen. Har rett og slett vært litt lat. Skal prøve å få gått litt turer frem mot termin. Blir jo naturlig nok litt mer aktivitet på hjemmebane enn sist mtp storebror :)
Mage: Ja
Vektendring: + 16 kg. Veier nå mer enn jeg gjorde til termin sist gang, spent å se hvor jeg ender opp.
Aktivitet i magen: Ja, god aktivitet hver dag. En aktiv liten frøken :)
Tungt: Litt? Sliter med å ta på meg sko og bøye meg
Kynnere: Ja, titt og ofte
Hodet festet: Nei
Barnerom: Nei, det har vi ikke brukt noe tid på denne gangen. Lille skal sove sammen med oss de første 6-12 mnd, så ser vi hvordan det blir med rom og romfordeling etter det :)
Matkick: Er generelt mye sulten og spiser mye, og har nok ikke tatt de beste matvalgene denne graviditeten. Har litt dårlig samvittighet for det.
Humør: Jevnt over bra humør
Sykehusbag: Nei, denne tenker jeg å starte på når jeg går ut i perm. Vet at man ikke kan legge til grunn at fødsel skjer på samme tidspunkt som sist, men jeg har ingen tro på at lillesøster kommer før termin så jeg føler jeg har god tid.
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: Tar Positiv Fødsel-kurset denne gangen, og er glad for at jeg valgte å gjøre det. Da føler jeg i det minste at jeg gjør noe for å få en litt bedre opplevelse enn sist. Har ikke vært så flink å øve i det siste, satser på å kunne bruke litt mer tid på det når permisjonen starter.
Neste milepæl: Det blir vel når jeg er offisielt høygravid om 5 dager :joyful:
 
Jeg har født!!!

Vår nydelige lille datter kom til verden lørdag 10. september, 8 dager før termin :love7 Litt over 3 kg og 49 cm lang.

Fødselen gikk over all forventning, det hele tok ca 2 timer fra første tegn til hun var ute så det ble en skikkelig styrtfødsel :hilarious: Intenst, men mindre smertefull og generelt en mye bedre opplevelse enn sist. Jeg var aldri redd og fikk oppleve mestringen i å trykke henne ut på egenhånd. Følte meg helt rusa etter fødsel og kunne nesten ikke tro hvor bra alt hadde gått.

Lille tok puppen med en gang og spiser og sover seg gjennom dagene - vi koser oss utrolig mye :Heartred

Mer detaljert fødselshistorie kommer :joyful:
 
Jeg har født!!!

Vår nydelige lille datter kom til verden lørdag 10. september, 8 dager før termin :love7 Litt over 3 kg og 49 cm lang.

Fødselen gikk over all forventning, det hele tok ca 2 timer fra første tegn til hun var ute så det ble en skikkelig styrtfødsel :hilarious: Intenst, men mindre smertefull og generelt en mye bedre opplevelse enn sist. Jeg var aldri redd og fikk oppleve mestringen i å trykke henne ut på egenhånd. Følte meg helt rusa etter fødsel og kunne nesten ikke tro hvor bra alt hadde gått.

Lille tok puppen med en gang og spiser og sover seg gjennom dagene - vi koser oss utrolig mye :Heartred

Mer detaljert fødselshistorie kommer :joyful:
Gratulerer så mye!! :Heartred Fantastisk!
 
Jeg har født!!!

Vår nydelige lille datter kom til verden lørdag 10. september, 8 dager før termin :love7 Litt over 3 kg og 49 cm lang.

Fødselen gikk over all forventning, det hele tok ca 2 timer fra første tegn til hun var ute så det ble en skikkelig styrtfødsel :hilarious: Intenst, men mindre smertefull og generelt en mye bedre opplevelse enn sist. Jeg var aldri redd og fikk oppleve mestringen i å trykke henne ut på egenhånd. Følte meg helt rusa etter fødsel og kunne nesten ikke tro hvor bra alt hadde gått.

Lille tok puppen med en gang og spiser og sover seg gjennom dagene - vi koser oss utrolig mye :Heartred

Mer detaljert fødselshistorie kommer :joyful:
Gratulerer så masse, for en lykke! Gleder meg til fødselshistorie :love7 :Heartred
 
Jeg har født!!!

Vår nydelige lille datter kom til verden lørdag 10. september, 8 dager før termin :love7 Litt over 3 kg og 49 cm lang.

Fødselen gikk over all forventning, det hele tok ca 2 timer fra første tegn til hun var ute så det ble en skikkelig styrtfødsel :hilarious: Intenst, men mindre smertefull og generelt en mye bedre opplevelse enn sist. Jeg var aldri redd og fikk oppleve mestringen i å trykke henne ut på egenhånd. Følte meg helt rusa etter fødsel og kunne nesten ikke tro hvor bra alt hadde gått.

Lille tok puppen med en gang og spiser og sover seg gjennom dagene - vi koser oss utrolig mye :Heartred

Mer detaljert fødselshistorie kommer :joyful:
Gratulerer så mye. Datteren vår kom i dag ❤️
 
Fødselshistorie

Jeg våknet rundt 3-tiden på natta og kjente litt murringer i magen. De var ikke direkte vonde, men ubehagelige. Og de kom i tak. Fikk ikke sove mer, og begynte å registrere rier etter ca 20 min. Vekket etterhvert samboer og sa at det muligens var noe på gang.

Rakk å ta en dusj, og takene tok seg opp. De kom med 2-3 minutters mellomrom, og etterhvert var de såpass vonde at jeg skjønte tegninga. Måtte jobbe med pusten og prøvde å bruke teknikkene jeg hadde lært på kurset jeg har tatt, nemlig oppoverpust og å prøve å ikke spenne kjeve, hender og nakke. Det var vondt, men ikke ‘panikk-vondt’.

Vannet gikk i gangen da vi var på vei ut døra, og jeg kjente et voldsomt nedpress. Hev oss i bilen og leverte sønnen vår til barnevakta.

Kjørte videre til sykehuset hvor vi ble loset rett inn på fødestua. Der var det full åpning (!) og trykketrangen meldte seg for fullt. Kjente på hodet underveis, noe som var veldig motiverende. Fikk lystgass som jeg hadde gledet meg til å prøve. Presset i ca 30 min. Var befriende å kunne presse, opplevde denne smerten/jobben som mer produktiv enn åpningsfasen. Hun var ute 05.10, altså ca 2 timer etter første tegn. Frisk og rask og med full gråt med en gang!

En helt super fødsel som jeg er takknemlig for å ha opplevd etter en litt vanskeligere fødsel første gang. Jeg hang mer med, var ikke redd og fikk jobbe med kroppen i pressefasen. Et par mindre skrubbsår og noen sting. I topp form etterpå, kunne virkelig ikke bedt om mer! :Heartred
 
Fødselshistorie

Jeg våknet rundt 3-tiden på natta og kjente litt murringer i magen. De var ikke direkte vonde, men ubehagelige. Og de kom i tak. Fikk ikke sove mer, og begynte å registrere rier etter ca 20 min. Vekket etterhvert samboer og sa at det muligens var noe på gang.

Rakk å ta en dusj, og takene tok seg opp. De kom med 2-3 minutters mellomrom, og etterhvert var de såpass vonde at jeg skjønte tegninga. Måtte jobbe med pusten og prøvde å bruke teknikkene jeg hadde lært på kurset jeg har tatt, nemlig oppoverpust og å prøve å ikke spenne kjeve, hender og nakke. Det var vondt, men ikke ‘panikk-vondt’.

Vannet gikk i gangen da vi var på vei ut døra, og jeg kjente et voldsomt nedpress. Hev oss i bilen og leverte sønnen vår til barnevakta.

Kjørte videre til sykehuset hvor vi ble loset rett inn på fødestua. Der var det full åpning (!) og trykketrangen meldte seg for fullt. Kjente på hodet underveis, noe som var veldig motiverende. Fikk lystgass som jeg hadde gledet meg til å prøve. Presset i ca 30 min. Var befriende å kunne presse, opplevde denne smerten/jobben som mer produktiv enn åpningsfasen. Hun var ute 05.10, altså ca 2 timer etter første tegn. Frisk og rask og med full gråt med en gang!

En helt super fødsel som jeg er takknemlig for å ha opplevd etter en litt vanskeligere fødsel første gang. Jeg hang mer med, var ikke redd og fikk jobbe med kroppen i pressefasen. Et par mindre skrubbsår og noen sting. I topp form etterpå, kunne virkelig ikke bedt om mer! :Heartred
For en fantastisk fødsel, gratulerer så mye igjen. :love7
 
Back
Topp