Likestilling

Hope90

Pergo baby??
VIP
Hvem mener du passer best til å ta seg av husarbeid og barn i et forhold? :) Mannen, kvinnen eller begge og hvorfor?:)

Den som har best tid og krefter til det :p Her blir det ofte meg da jeg jobber i en mindre stilling enn mannen :)

Tror det varierer veldig fra forhold til forhold, og hvert enkelt par må finne ut hva som er riktig for dem

Vi gjør det vi er best på/ liker best.
Jeg vasker bedre enn gubben, så jeg glør det. Han liker å drive ute, så han måker snø klipper plen etc. Han er mest glad i å lage mat, så hsn gjør det.
Jeg liker best å leke inne leker med unga, så jeg glør det. Hsn liker best å ha de ute og med i skogen og sånn, så han gjør det. Da får de det beste av begge.

Folk er så forskjellige at jeg synes det blir feil å dele dette på kjønn.

Sambo lager middag, da jeg ikke er så veldig opptatt av variasjon og smaker så lenge det er sunt. Hadde det vært opp til meg hadde det blitt veldig mye wok, og det holder ikke for ham.
Jeg vasker og rydder, siden han ikke gidder. :p
Han tar seg av bilrelaterte ting, han liker å skru og mekke. Og han måker snø, jeg har bekkenløsning og prolaps i ryggen, så jeg må unngå tunge løft.
Jeg gjør det meste med babyen, men jeg er hjemme i permisjon og har kontroll på rutinene, så det sier seg litt selv.

Det tror jeg er individuelt, så jeg kan bare snakke for meg selv. Her i huset er det meg - til begge deler. Sambo er enig.

Siden spørsmålet er "passer best" så vil jeg vel våge å si at mor ofte har et fortrinn i barneomsorgen de første månedene, spesielt dersom hun ammer, men etter det er det ingen som "passer" bedre til det ene enn det andre basert på kjønn.

Jeg tror det er større forskjell mellom "denne mammaen" og "den der mammaen" enn det er mellom "mammaer" og "pappaer" som kategorier.
Så får hver enkelt familie se på hvem som "passer" best til de ulike oppgavene i akkurat deres familie.
(Jeg og pappan til Jr. passer omtrent like dårlig til å ta hånd om barn, mens bonusmamman er veldig flink - jeg er god på klesvask, men HATER gulvvask, mens eks-mannen var ganske glad i matlaging og ikke hadde noe i mot støvsuging.)

Jeg er veldig for likestilling og ønsker selvsagt at samboeren min skal hjelpe til litt hjemme. Men sånn som situasjonen er nå, at jeg snart skal ut i permisjon, og skal gå hjemme 1 år, så sier det seg jo selv at jeg er den som kommer til å gjøre mest hjemme, fordi jeg da er hjemme og har muligheten til å gjøre ting da. Men den dagen jeg går ut i jobb igjen og selv skal jobbe 100 % pluss levering og henting av to barn i barnehage, så kommer jeg til å kreve at han bidrar mer i hjemmet ;)

Visst en person jobber mindre enn den andre så er det rettferdig at den som jobber minst gjør mest hjemme og med barna :-) sålenge den andre ikke insisterer. Men jobber begge likt så skal det deles 50/50 syntes jeg :-)

D er veldig forskjellig fra person til person tenker jeg. Noen menn ser ikke rot, men noen kvinner er også slik at de ikke ser rot. Så har du både menn og kvinnfolk som har støv på hjernen osv. Tror ikke det er et kjønnsspørsmål lenger igrunn.

Kommer an på hvem som jobber mest synes jeg.
Når vi begge var i jobb så var alt husarbeid og matlaging ganske likt fordelt. Nå som jeg er arbeidsledig så er det jeg som gjør mest hjemme da jeg har mer tid og overskudd til det :)

Jeg passer best til rydding, ta barna og fikse bilen.
Han passer best til vasking og matlaging.

Hvert par får tilpasse slik det passer for seg og sitt.

Her lager jeg middag, og mannen vasker opp. Begge tar seg av ungene. Men i ammeperioden er det mest meg. Det er rett og slett det mest naturlige.

Det er begges ansvar og begge passer like bra til begge deler.

Barnet er ikke kun den enes jobb å passe/oppdra :p

Husarbeid og oppdragelse er like mye hans jobb som min. Det er ikke sånn at han "hjelper" meg med det, men vi hjelper hverandre.

Familien vår er en bedrift hvor begge aksjonærene eier 50% hver og må bidra like mye med alt ;)

Kveldsmat:)

Vedlegg

• 1420663898732.jpg
    1420663898732.jpg
    32,5 KB · Visninger: 14
Syns det er begge sitt ansvar at det blir gjort.
Her deles det. Stort sett jeg som tar vasking da og han er flink til å lage mat, men nå som jeg går på svangerskapspenger blir det nok jeg som gjør det meste fremover :) Barn har vi ikke enda, men han skal nok få lære seg bleieskift han også når lille kommer til sommeren ;)
Vi deler på oppgaver både ute og inne :D

Back
Topp