liker ikke...

BflyW

Elsker forumet
Jeg har merket, etter at Amaya endelig begyndte å gi mye liv fra seg hele dagen, at de dagene jeg har migrene, så beveger hun seg nesten ikke i det hele tatt. Det liker jeg ikke..... Synes det tyder på at hun også påvirkes ganske bra av anfallene. Men, det har i alle fall fjernet min dårlige samvittighet......

De to siste ukene har jeg tatt paracet igjen under anfall (og det har hatt god virkning (sånn som det hadde de 2 første mnd også), og da begynner hun å sparke igjen. [:D]

Så jeg tror fatisk det er bedre for henne også at jeg faktisk tar paracet og blir bedre, enn å bite tenna sammen gjennom anfallet for å spare henne for påvirkningen av medisinen....

JM på svangerskapskurset pratet om smertestillende (riktignok under fødsel) at "husk at det er forskjell på om barnet blir PÅVIRKET av medisin og at det tar SKADE AV medisin...." Det var en liten a-ha opplevelse for meg. Ja, Amaya blir nok påvirket av paracet - men det virker jo som om hun blir påvirket at anfallet og... så da...

Det føles i grunnen godt å endelig slippe den dårlige samvittigeten som jeg har bært på hele svangerskapet. Ja, jeg skulle jo ønske at hun hadde sluppet det i det hele tatt - men det at jeg får migrene er jo ikke min feil. DET kan jeg ikke ha dårlig samvittighet for....

Hm... bare noen tanker jeg hadde.

Det var en veldig god tanke, og jeg er helt enig i tankegangen din 
Godt å finne en sånn ting som funker for begge

Hmmm...ja merker godt at barnet blir rolig hvis det er noe som plager meg, når jeg har migrene blir han stille og hvis jeg får kramper i magen eller er uvell så roer han seg kraftig ned gitt....Rart det der,...hmmm.

Jeg kan ikke ta paraset for min migrene for det hjelper ikke, men ibux eller ibuprofen hjelper, men det skal ikke gravide ha i det hele tatt har jeg fått beskjed om. Migrene medisinen min er for sterk og har skadelige virkemidler så for meg så må jeg bare gå å legge meg godt under dyna til anfallet gir seg gitt...

Eg skjønner veldig godt tankegangen din eg!

Vet du noe om evt denne migrenen, om den er arvelig?!

Statistisk sett vises det at det er 'opphopning i familier' som det så fint heter.... (uten at man har funnet ut 'hva' man arver.... man finner ingen mekanisme for hva som starter det - mao hva som er annerledes hos migrenepasienter enn hos andre...)

Det har vist seg at om mor har migrene er det 40% sjanse for at barnet får det, og har begge foreldrene migrene er det 60% sjanse for det.
Og så må man huske på at 80% av de med migrene er jenter/kvinner, sånn at sjansen for at Amaya får det er nok desverre mer enn 40% [:(]...

Matte er ikke helt min sterke side, men...

48% av alle barn som blir født er jenter (52% gutter)
- Av 100 barn som blir født er altså 48 jenter og 52 gutter.
Av disse 100 barna (med mor med migrene) får 40 migrene.
80% av disse 40 er jenter (80% av 40 = 32). 
Så av de 48 jentene med mor med migrene er det 32 som får migrene, og det utgjør 66,66 %....
Hm... så Amaya har altså 66,66 % sjanse for å få migrene [:(] 

Ønsker så inderlig at hun slipper det.... Jeg satser på at hun er blant de 33,33 prosentene.....  

Jeg vet i alle fall en ting - og det er at om hun viser symptomer skal hun inn på migreneklinikken med en gang. Hus skal slippe å ha sykdommen i 20 år før den blir diagnostisert, sånn som jeg hadde.....

Bl.a oppdager man noen ganger migrene hos spedbarn ved at de blir liggende helt stille. Jeg skjønner de godt jeg - det gjør fryktelig vondt å bevege seg noen ganger når man har anfall - og det er vel det barna opplever også...Eller er det mest vanlig at migrene opptrer første gang i forbindelse med  puberteten. (selvom noen har barne-migrene også). Jeg skal i alle fall være oppmerksom.

Jeg kan ikke ta paraset for min migrene for det hjelper ikke, men ibux eller ibuprofen hjelper, men det skal ikke gravide ha i det hele tatt har jeg fått beskjed om. Migrene medisinen min er for sterk og har skadelige virkemidler så for meg så må jeg bare gå å legge meg godt under dyna til anfallet gir seg gitt...

Jeg spurte på migreneklinikken (Jeg har Dr. Tine Pool - leder for migreneklinikken, og hodepineekspert på dr.online, som fastlege - stoler på hennes ekspertise). Hun sa de at jeg kunne ta ibux de første 6 månedene. Ibux hjelper mye bedre enn paracet.

De første 12 ukene var anfallene svakere enn vanlig og ibux hjalp litt. Desverre ble anfallene sterkere og hyppigere igjen etter det - og ingen ting hjalp. Jeg har derfor ikke tatt noe for det.

Man regner med (fikk jeg beskjed om) at triptaner (Imigran, Relpax, Maxalt, Zomig) ikke er skadelig for fosteret - men det foreligger rett og slett ikke nok dokumentasjon for det, så i Europa har man valgt å ikke gi det til gravide, mens i USA gir man det...

Nå - de siste 3 - 4 ukene har plutselig anfallene blitt litt svakere og sjeldnere igjen, og jeg prøvde en paracet - og JIPPI det hjalp igjen! Men altså, fra uke 12 - ca uke 33 så har ingen ting hjulpet! (sukk)
Jeg tror jeg har kjøpt inn ismasker til å feste rundt hodet under anfall for nesten 2.000 kr!!!!! Hadde ikke holdt ut uten dem! Har 10 stk liggende i fryseren til enhver tid!

Lykke til med migrenen resten av svangerskapet!
Jeg har 10 dager igjen til KS og har pakket ned Relpax i sykehusbaggen!

Heldigvis har jeg bare hatt ett super sterkt anfall mens jeg har vært gravid uke 19, da våknet jeg av at hodet dunket. og var super kvalm...måtte bare ligge muse stille, men kl 4 om natta var det så ille at jeg ringte legevakta for å høre om det var noe jeg kunne gjøre....jeg fikk da lov å ta en migrenetablett(Cataflam) og en igjen om en time....men ikke mere....Han gav meg også beskjed om at etter uke 33 fikk jeg ikke ta dem i det heletatt, pga virkningen på fosteret...

Tenkte selv at hvis det er skadelig etter uke 33 så må det jo være skadelig når jeg var i uke 19 også???hmmm....
lot vær å ta dem, hadde mest lyst til å kappe av meg hele hode. Jeg har jo en 4 åring som jeg skulle stå opp med og lage frokost  til og sende i barnehaden, dette var ikke noe enkel oppgave med så vondt i hode og lite søvn...blæææ... Dette varte i 4 dager før det ville gi slipp...

hadde en periode migrene i 6 mnd i strekk, selvfølgelig ikke like sterk hver dag, men murringa var der heile tia, jeg var da sykemeldt...Grusom opplevelse...Legen min mente dette ikke skyldes migrene fordi det ikke gav utslag på blodprøvene....har du hørt noe liknende...Byttet lege jeg...og nå har jeg fått medisiner...og de tar jeg når det er på det verste ellers liker jeg ikke tabletter så jeg holder meg unna lengst mulig....huff....

Cataflam er betennelsesdempende (og du kan omtrent ta ubegrenset av de til vanlig - hadde resept på 100 stk av gangen før). Vet ikke så mye om dem (annet enn at de var uten virkning for meg).
Ibux er også betennelsesdempende - så det kan være at det er den virkningen som hjelper godt på deg. Grunnen til at man ikke skal bruke ibux i siste trimester er at det påvirker lukkemekanismen i hjertet til fosteret.... Kan jo være at cataflam også har samme virkning.

Dette står det om Cataflam og graviditet/amming i felleskatalogen:
"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide, se Kontraindikasjoner. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroskisis. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Skal ikke brukes i 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Skal ikke brukes i 3. trimester. Ved bruk i 1. og 2. trimester og hos kvinner som forsøker å bli gravide bør laveste mulige dose benyttes og med kortest mulig behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barnet påvirkes."

Triptaner er en helt annen medisingruppe. Under anfall produserer migrenepasienter mindre seretonin enn vanlig. Dette påvirker veggene i blodårene og blodårene i hjernen utvider seg (og man får betennelse i vevet rundt blodårene). Triptanene etterlikner seretoninets virkning i kroppen, og blodårene trekker seg sammen igjen. Man regner med at det er årsaken til at det hjelper for migrene.
Men man vet altså ikke mye om virkningen av at blodårene trekker seg sammen under graviditet. Hadde det vært 100% avgrenset til blodårene i hjernen så hadde det ikke vært så farlig, men medisinene har litt virkning i hele kroppen (selvom de nyeste: Relpax, virker oppimot 90% i hjernen)... Og det er jo ikke ønskelig at blodårene i morkaka skal trekkes sammen etc...

Dette står det i felleskatalogen om graviditet/amming og Relpax:
"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ikke klarlagt. Preparatet skal kun brukes ved graviditet hvis helt nødvendig. Overgang i morsmelk: Går over. Eksponering av eletriptan hos spedbarn kan minimaliseres ved å unngå amming før 24 timer etter behandling."

Det er derfor jeg kommer til å gi flaske en del... jeg kommer ikke til å amme på 24 timer etter å ha tatt medisin....

Legen min mente dette ikke skyldes migrene fordi det ikke gav utslag på blodprøvene....har du hørt noe liknende...Byttet lege jeg...

Hvilke blodprøver skulle det gi utslag på?
Noe av det som virkelig er vanskelig med å diagnostisere migrene er jo nettopp at det ikke finnes noen blodprøver el.l man kan ta hvor det gir utslag. Man kan rett og slett ikke måle det på noen måte!!!

Ja ikke sant...litt merkelig lege skjønner du....han er ikke helt på nett...

takk for masse god info[:)] kjempe flott...

Denne siden er ikke oppdatert på ÅREVIS - men jeg laget den for å samle litt info om migrene. Det kan jo hende du finner noe interresant der:
http://home.chello.no/~danina/migrene/

tusen takk....kjempe snilt [:D] skal lese litt der tenker jeg..

Jeg fikk beskjed både av legene på Riksen, fastlegen min og gynokologen min at jeg kunne bruke imigran. Brukte det bare når jeg følte det var absolutt nødvendig, men det ble allikevel noen injeksjoner ( rundt 15 stk.) I tillegg har jeg brukt noe paralgin forte. I forrige svangerskap brukte jeg ganske mye paralgin forte, ikke noe imigran, men fikk petidin hos legen når det ble for ille.  

Snakket med Inge Monstad (nevrolog - migreneklinikken) før jeg ble gravid og han sa at de tillot at gravide brukte imigran fordi de ikke hadde noen indikasjoner på at det ble skader på forsteret. Men kun om det virkelig er nødvendig. Jeg har klart meg uten, men det har vært et helvete, og jeg hadde ikke klart det om jeg hadde jobbet (mye) og utenfor hjemmet.
Hadde det blitt værre hadde jeg kommet til å spørre om å få bruke det. Fikk beskjed på migreneklinikken om at om jeg noen gang skulle bruke det ville de ha beskjed om hver eneste dose...
Jeg tok rett og slett ikke sjansen...

Er ikkje ibux og muskelavslappande???

Står ingen ting om det i felleskatalogen.
Det står:
"Egenskaper: Klassifisering: Ikke-steroid antiinflammatorisk middel med analgetisk og antipyretisk virkning. Virkningsmekanisme: Hemning av prostaglandinsyntesen. Virkningsmekanismen er ikke helt klarlagt."

Antiinfammatorisk = betennelsesdempende
analgetisk = smertedempende
antipyretisk = febernedsettende

men utenom det så vet jeg ikke....
Uansett - no no i 3 trimester, og bare om nødvendig i de to første.

Vet du - noe av det jeg gleder meg mest til (utenom det å faktisk ha fått Amaya da) til etter fødsel, er at jeg kan ta medisiner igjen. Kroppen er min igjen, og Amaya påvirkes ikke av det jeg tar (så sant jeg ikke ammer når jeg tar noe som går over i melken...)
Det skal bli så delig!

Back
Topp